مكانيزم سوپاپ
برای باز و بسته کردن مجرای ورود سوخت و هوا و خروج دود از سوپاپ استفاده میشود و مکانیزم سوپاپ وظیفه باز و بسته کردن سوپاپها را در زمان دقیق بر عهده دارد.
از لحاظ مكانيزم حركتی سوپاپها نيز مكانيزمهاي مختلفي وجود دارد كه يك نمونه اولیه آن در شکل 1 ملاحظه ميشود.
اين نوع مكانيزم را OHV نيز مینامند كه در اين طرح سوپاپ ها برروي سيلندر نصب ميشوند ولي ميل سوپاپ در بلوكه سيلندر قرار دارد كه به دليل زياد بودن قطعات مكانيزم سوپاپ، هزينه طراحي و توليد زياد شده و سروصداي مكانيزم نيز زياد است. از اين رو ميل سوپاپ نيز برروي سر سيلندر منتقل مي كنند و مكانيزم OHC بدست ميآيد.
1-ميل بادامك يا ميل سوپاپ 2- بلوكه سيلندر 3- تايپت 4- ميل تايپت 5- سرسيلندر 6- پيچ تنظيم لقي سوپاپ يا فيلرگيري 7- اسبك 8- ميل اسبك 9- بشقابك فنر 10- خارنگهدارنده سوپاپ 11- سوپاپ 12- گيت ، گايد يا راهنماي سوپاپ
شكل 1-يك نوع مكانيزم سوپاپ
شكل 2 مكانيزم OHC كه در خودروهاي پرايد، پژو206 تيپ 1 تا 3 و … استفاده شده است را نشان ميدهد.
1-سرسيلندر 2- فنر سوپاپ 3- سوپاپ 4- بشقابك سوپاپ 5- پيچ تنظيم لقي يا فيلرگيري 6- اسبك 7- ميل اسبك 8- ميل بادامك 9- سيت يا نشيمنگاه سوپاپ
شكل 2-مكانيزم سوپاپ OHC
نوع ديگر و ساده تر مكانيزم OHC كه در خودروهاي پژو405، پارس و سمند استفاده شده است و در آنها اسبك و ميل اسبك نيز حذف گرديده است در شكل 3 ملاحظه میشود.
1- سرسيلندر 2- ميل سوپاپ 3- تايپت 4- واشر با ضخامت هاي مختلف يا شيم جهت فيلرگيري 5- بشقابك فنر سوپاپ 6- فنر سوپاپ 7- گايد سوپاپ 8- سوپاپ 9- سيت سوپاپ
شكل 3-مكانيزم سوپاپ OHC بدون اسبك و ميل اسبك
در برخی خودروها برای اصلاح عملكرد سوپاپها از يك ميل سوپاپ براي سوپاپهاي دود و يك ميل سوپاپ نيز براي سوپاپهاي هوا استفاده ميشود كه به خصوص در اكثر موتورهای 4 سيلندر 16 سوپاپ از اين طرح استفاده میشود. چنانچه ميل سوپاپ ها برروی سرسيلندر قرار گيرند ، مطابق شكل 4 به آنها مکانیزم سوپاپ DOHC گفته ميشود كه در خودوهاي پژو 206 تيپ 5 و 6، زانتيا و غیره استفاده شده است.