چگونه مکانیک خودرو (تعمیرکار خودرو)خوبی شویم

الزامات  تعمیر کار خودرو موفق

خودروها جزء جدا نشدنی از زندگی امروز ما هستند. اگرچه هنوز تعداد خودرو‌های موجود در ایران نسبت به سرانه جمعیت نسبت به کشور‌های توسعه یافته عدد بالایی نیست اما  دانستن اینکه امروز در ایران بیش 20 میلیون خودرو شماره گذاری شده است، نشان دهنده اهمیت خودرو و مشاغل مرتبط با آن است.
مشاغل مرتبط با خودرو را می‌توان به دو حوزه تولید و خدمات دسته بندی کرد. مشاغلی مانند تعمیرکار خودرو (مکانیک)، باتری ساز، جلوبندی ساز، نصاب سیستم های صوتی تصویری، فروشنده لوازم یدکی، فقط بخشی از مشاغل مرتبط با شاخه خدمات خودرو می‌باشد.
در این مقاله به مواردی که برای موفق شدن یک فرد در حوزه تعمیرات خودرو است پرداخته خواهد شد.
قبل از اینکه به ضروریات تعمیرکار موفق شدن بپردازیم باید به این سوال پاسخ داده شود که:

چرا باید تعمیر کار خودرو خوبی شویم؟؟؟

پاسخ را باید در اقتصاد جستجو کرد.تعمیرکار موفق مشتریان بیشتری دارد،مشتری بیشتر به معنی توسعه بیشتر و در نتیجه درآمد بیشتر است. درآمد بیشتر به منزله رفاه بالاتر و البته در کنار آن فرصت خدمت رسانی بهتر و بیشتر نیز به سایرین میباشد.مشاغل مرتبط با خدمات در هر حوزه ای جز مشاغل پر درامد به شمار می‌روند.
داشتن طرح و برنامه همواره یکی از ضروریات رشد و تعالی است. حرفه‌های مرتبط با خودرو نیز از این امر مستثنی نیستند.بنابراین برای موفق شدن باید برنامه داشت و گام به گام پیش رفت.

گام اول: شناسایی وضعیت موجود در مسیر تعمیر کار خودرو

شاید برخی فکر کنند که تحصیل، یا فعالیت های عملی گام اول در رسیدن به موفقیت شغلی است اما اینگونه نیست. گام اول باید بدانیم در کدام نقطه ایستاده‌ایم تا بتوانیم برنامه مناسب بر اساس آن طراحی کنیم .قطعا برنامه مورد نیاز فردی که دو یا سه سال در حوزه مکانیک فعال است با برنامه دانش آموزی که تازه میخواهد با این حوزه آشنا شود باید متفاوت باشد.
اگر دانش آموز در پایه پایین تر از دهم هستید و بر اساس گفته‌های دیگران به این شاخه علاقه‌مند شدید. بهتر است به صورت پاره وقت در یکی از مشاغل مرتبط فعال شوید (روش استاد شاگردی) و از سال دهم تا دوازدهم وارد شاخه مهارتی فنی یا کاردانش شده و با مبانی اصلی و اولیه این شاخه را به صورت تئوری و عملی آشنا شوید.

نکته: برخی از مشاغل این حوزه نیاز مند توانمندی‌های جسمی آن حوزه می‌باشد. اگر این توانمندی های جسمی را دارا نیستید بهتر است از بین مشاغل دیگر خدمات خودرویی شغلی را انتخاب کنید که شرایط ان برای شما مساعد تر است. البته این به آن معنی نیست که امکان روش در شغلی که شرایط جسمی آن برای ما فراهم نیست وارد نشوید بلکه باید اگاه باشید اگر آن را انتخاب کردیم نیازمند تلاش بسیار بیشتری خواهیم بود.

اگر هنرجوی شاخه فنی یا کاردانش هستید همانطور که در بالا گفته شد بهتر است هم زمان با تحصیل در هنرستان به صورت پاره وقت در یکی از مشاغل تعمیرات خودرو فعال شوید.فراموش نکنید دانش بدون تجربه و تجربه بدون دانش هر دو شما را به بیراهه خواهند برد. حتی اگر وارد دانشگاه شدید به صورت پاره وقت در این حوزه فعال باشید.
اگر فارغ التحصیل دبیرستان هستید اما علاقه مند در حوزه تعمیرات خودرو هستید می‌توانید از دوره های آموزشی ایمگ استفاده کنید.
اگر هم اکنون به صورت تعمیرکار فعال هستید اما میخواهید در آن رشد کنید به گام بعدی بروید

گام دوم: تعیین هدف با استفاده از علاقه مندی و آینده نگری

  مشاغل بسیاری در حوزه خدمات خودرو وجود دارد،قطعا یک نفر نمی‌تواند در همه شاخه‌ها ماهر شود بنابراین توجه کنید که حتما شاخه‌ای‌ را انتخاب کنید تا بتوانید برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنید.سعی کنید آن شاخه با توانمندی‌های جسمی و روحی و فکری شما تناسب بیشتری داشته باشد. به عنوان مثال تعمیر کار خودرو نسبت به فردی که در حوزه تعمیرات ECU فعال است به توانمندی‌های متفاوت جسمی، فکری نیاز دارد.

تعیین اهداف

تعیین هدف با استفاده از علاقه مندی و آینده نگری

نکته: با یک اشتباه زندگی تمام نخواهد شد بنابراین ریسک پذیری در حد معقول ضرر چندانی ندارد مخصوصا اگر در سنین پایین تری هستید. در صورت انتخاب اشتباه می‌توانید فعالیت خود را تصحیح کنید.

در طول سالیان مشاغلی ایجاد و مشاغلی از دایره نیاز جامعه به تدریج خارج می‌شوند. به عنوان مثال یکی از مشاغل بسیار پر اهمیت در سالیان گذشته کاربراتور ساز بود امروز به تعمیرگاه‌های موجود در شهر خود توجه کنید چند کاربراتور سازی در شهر خود مشاهده میکنید؟
همیشه به تغییرات شغل مربوطه در آینده فکر کنید.
و از افراد مطلع و کارشناسان فن نظر بخواهید

گام سوم: باور به یادگیری همیشگی در مسیر تعمیرکار خودرو

فراموش نکنید تکنولوژی همواره رو به پیشرفت است،آنچه امروز آموختید شاید چند سال آینده نا کارآمد بوده و یا جز دانش عمومی به شمار برود.سالیان دور سیستم فرمان ساده (دستی)متداول بود. امروزه در ایران سیستم فرمان خودروهای سواری هیدرولیکی است، اما تعداد خودرو هایی که دارای فرمان برقی هستند روز به روز در حال افزایش است.به نظر شما تعمیرکاران این نوع سیستم ها در آینده چقدر افزایش خواهند یافت؟

یادگیری

یادگیری همیشگی

گام چهارم: کسب دانش و مهارت در دوره‌های کوتاه مدت

پس از اینکه باور داشتید باید همواره به یادگیری مطالب جدید بپردازید ضروری است این کار را اجرایی کنید .امروزه شرکت ها و موسسات زیادی در اجرای دورها های کوتاه مدت فعال هستند. مجموعه ایمگ نیز با پیشینه ده ساله و استفاده از فضای کارگاهی مناسب و اساتید برتر یکی از این موسسات می‌باشد.

گام پنجم: اینترنت، اینترنت، اینترنت

  این که الان این مطلب را مطالعه می‌کنید اهمیت این گام را نشان میدهد.  حجم اطلاعاتی که می‌توان از طریق اینترنت بدست آورد غیر قابل تصور است، وبسایت‌ها ، کتب الکترونیک، کانال‌ها و گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی ، اپلیکیشن‌های گوشی‌ها همه و همه حاوی اطلاعات نوشتاری، صوتی، تصویری و ویدیویی بسیار زیادی هستند. بسیاری از این مطالب می‌تواند نیاز ما را مرتفع کند

اینترنت

کاربرد اینترنت 

توجه: اینترنت شمشیر دو لبه است همانطور که میتواند اطلاعات مفید بدهد میتواند اطلاعات نادرست علمی را که توسط افراد غیر متخصص ارایه شده است باعث گمراهی ما شود. استفاده از سایت ها شرکت ها یا گروه ها یا افراد معتبر میتواند این مشکل را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد.

نکته: یکی از بهترین مواردی که می‌توانید در اینترنت بیابید کتب راهنمای تعمیرات خودروهای مختلف است که توسط شرکت خودرو ساز طراحی شده است

گام ششم: شایستگی های غیر فنی

این که شما ماهرترین تعمیر کار خودرو باشید اما روابط عمومی خوبی نداشته باشید یا اخلاق حرفه‌ای را مراعات نکنید یا تعمیرگاه شما نظم و چیدمان مناسبی نداشته باشد  به شدت روی درآمد قابل دسترسی شما تاثیر خواهد گذاشت

نویسنده : مهندس بهروز خطیبی

3.7 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up