استفاده از روشهای عیب یابی سیستم تعلیق یا اکسل، کمک شایانی به افزایش پایداری خودرو و راحتی سرنشین میکند.
شکل 1 سیستم تعلیق عقب پژو 405 را نشان میدهد.
1-ژامبون 2-رام لولهای یا لوله تانکی 3-فنر پیچشی سمت راست(دارای یک خط رنگی است) 4-فنر پیچشی سمت چپ(دارای دو خط رنگی است) 5-طبق یا تکیهگاه ثابت سیستم تعلیق زیر بدنه خودرو 6-میله ضدغلتش یا میل موجگیر 7-کمکفنر 8-بوش لاستیک و فلز جلوی تکیهگاه ثابت به بدنه خودرو 9-ضربهگیر مربعی لاستیک و فلز عقب تکیهگاه ثابت به بدنه خودرو
شکل 1-سیستم تعلیق عقب خودروی پژو 405
خرابی و مشکلات سیستم تعلیق عقب پژو 405 از نواحی زیر میباشد:
دوره آموزشی تعمیرات گیربکس هیوندای و کیا با مدرک دو زبانه از دانشگاه صنعتی شریف
1-خرابی بوش لاستیک و فلز جلوی تکیهگاه ثابت به بدنه خودرو
مطابق شکل 2 در بخش جلوی اتصال تکیهگاه ثابت به بدنه خودرو از یک بوش لاستیک و فلز استفاده شده است.
در صورت خرابی یا لهیدگی بخش لاستیکی این بوش، هنگام حرکت خودرو و عبور از ناهمواریها و به ویژه ناهمواریهای خشن جاده، صدای زیادی از بخش عقب خودرو شنیده میشود ضمن اینکه بروز ضربه و تکان در بدنه خودرو نیز قابل حس است. در صورتیکه میزان خرابی این بوش زیاد باشد گیجی خودرو به دلیل تکان و حرکت تعلیق عقب به سمت چپ و راست نیز ممکن است ایجاد شود.
1-بوش لاستیک و فلز جلوی تکیهگاه ثابت به بدنه خودرو 2- طبق یا تکیهگاه ثابت سیستم تعلیق زیر بدنه خودرو
شکل 2-بوش لاستیک و فلز جلوی تکیهگاه ثابت
2- ضربهگیر مربعی لاستیک و فلز عقب تکیهگاه ثابت به بدنه خودرو
مطابق شکل 3 در بخش عقب تکیهگاه ثابت تعلیق عقب به بدنه خودرو از یک ضربهگیر مربعی لاستیک و فلزی استفاده شده است.
شکل 3-ضربهگیر مربعی لاستیک و فلز عقب اکسل 405
شکل 4 نحوه اتصال این ضربهگیر مربعی به تکیهگاه ثابت اکسل عقب را نشان میدهد.
1-پیچ اتصال ضربهگیر مربعی به تکیهگاه ثابت اکسل 2-پیچ اتصال ضربهگیر مربعی به بدنه خودرو
شکل 4-نحوه اتصال ضربهگیر مربعی به تکیهگاه ثابت اکسل و بدنه خودرو
در صورت خرابی یا لهیدگی بخش لاستیکی این ضربهگیر، هنگام حرکت خودرو و عبور از ناهمواریها و به ویژه ناهمواریهای خشن جاده، صدای زیادی از بخش عقب خودرو شنیده میشود ضمن اینکه بروز ضربه و تکان در بدنه خودرو نیز قابل حس است.
در صورتیکه میزان خرابی این ضربهگیر زیاد باشد گیجی خودرو به دلیل تکان و حرکت تعلیق عقب به سمت چپ و راست نیز ممکن است ایجاد شود.
2-خرابی بوش لاستیکی کمکفنر
با توجه به شکل 5 در محل اتصال کمک فنر به ژامبون و تکیهگاه ثابت اکسل عقب از بوشهای لاستیک و فلز استفاده میشود.
1-بوش بالایی کمکفنر 2-کمکفنر 3-بوش پایین کمکفنر
شکل 5-کمکفنر اکسل عقب پژو 405
در صورت خرابی یا لهیدگی بخش لاستیکی بوشهای کمکفنر، هنگام حرکت خودرو و عبور از ناهمواریها و به ویژه ناهمواریهای خشن جاده، صدای زیادی از بخش عقب خودرو شنیده میشود ضمن اینکه بروز ضربه و تکان در بدنه خودرو نیز قابل حس است.
در صورتیکه میزان خرابی این ضربهگیر زیاد باشد علاوه بر ایجاد سر و صدا، لرزش و تکانهای شدیدی در بدنه خودرو ایجاد میشود و حین عبور خودرو از ناهمواریهای جاده، تماس تایر با زمین کاهش یافته و باعث کاهش پایداری خودرو و بعضا گیجی خودرو یا فرماندهی ناخواسته میشود.
3-خرابی کمکفنر
در صورتیکه کمکفنر دچار نشتی روغن شود نشانه خرابی آن است که ضمن ایجاد سر و صدا در ناحیه عقب خودرو، ضربات و تکانهای زیادی به بدنه خودرو منتقل میشود که باعث کاهش راحتی سرنشین میشود ضمن آنکه میزان تماس تایر با زمین کاهش یافته و باعث کاهش پایداری خودرو و گیجی فرمان میشود.
4-خرابی بلبرینگهای ژامبون
مطابق شکل 6 از دو عدد رولبرینگ سوزنی معروف به بلبرینگهای کوچک و بزرگ ژامبون برای استقرار ژامبون بر روی پین رام لولهای یا لوله تانکی استفاده میشود.
1-بلبرینگ بزرگ ژامبون 2-بلبرینگ کوچک ژامبون
شکل 6-بلبرینگهای ژامبون اکسل عقب پژو 405
در صورت خرابی این بلبرینگها، استقرار ژامبون بر روی پین رام لولهای دچار مشکل مشکل میشود و باعث لاستیکسایی و همچنین ناپایداری خودرو حین عبور از بخشهای ناهموار جاده به صورت گیجی فرمان میشود.