عیب‌یابی سیستم تعلیق یا اکسل عقب پژو 405

استفاده از روش‌های عیب‌ یابی سیستم تعلیق یا اکسل، کمک شایانی به افزایش پایداری خودرو و راحتی سرنشین می‌کند.
شکل 1 سیستم تعلیق عقب پژو 405 را نشان می‌دهد.

سیستم تعلیق عقب خودروی پژو 4051-ژامبون 2-رام لوله‌ای یا لوله تانکی 3-فنر پیچشی سمت راست(دارای یک خط رنگی است) 4-فنر پیچشی سمت چپ(دارای دو خط رنگی است) 5-طبق یا تکیه‌گاه ثابت سیستم تعلیق زیر بدنه خودرو 6-میله ضدغلتش یا میل موج‌گیر 7-کمک‌فنر 8-بوش لاستیک و فلز جلوی تکیه‌گاه ثابت به بدنه خودرو 9-ضربه‌گیر مربعی لاستیک و فلز عقب تکیه‌گاه ثابت به بدنه خودرو
شکل 1-سیستم تعلیق عقب خودروی پژو 405

خرابی و مشکلات سیستم تعلیق عقب پژو 405 از نواحی زیر می‌باشد:

دوره آموزشی تعمیرات گیربکس هیوندای و کیا با مدرک دو زبانه از دانشگاه صنعتی شریف

1-خرابی بوش لاستیک و فلز جلوی تکیه‌گاه ثابت به بدنه خودرو

مطابق شکل 2 در بخش جلوی اتصال تکیه‌گاه ثابت به بدنه خودرو از یک بوش لاستیک و فلز استفاده شده است.
در صورت خرابی یا لهیدگی بخش لاستیکی این بوش، هنگام حرکت خودرو و عبور از ناهمواریها و به ویژه ناهمواریهای خشن جاده، صدای زیادی از بخش عقب خودرو شنیده می‌شود ضمن اینکه بروز ضربه و تکان در بدنه خودرو نیز قابل حس است. در صورتیکه میزان خرابی این بوش زیاد باشد گیجی خودرو به دلیل تکان و حرکت تعلیق عقب به سمت چپ و راست نیز ممکن است ایجاد شود.

ضربه‌گیر مربعی لاستیک1-بوش لاستیک و فلز جلوی تکیه‌گاه ثابت به بدنه خودرو 2- طبق یا تکیه‌گاه ثابت سیستم تعلیق زیر بدنه خودرو
شکل 2-بوش لاستیک و فلز جلوی تکیه‌گاه ثابت
2- ضربه‌گیر مربعی لاستیک و فلز عقب تکیه‌گاه ثابت به بدنه خودرو

مطابق شکل 3 در بخش عقب تکیه‌گاه ثابت تعلیق عقب به بدنه خودرو از یک ضربه‌گیر مربعی لاستیک و فلزی استفاده شده است.

ضربه‌گیر مربعی لاستیک و فلز عقب اکسلشکل 3-ضربه‌گیر مربعی لاستیک و فلز عقب اکسل 405

شکل 4 نحوه اتصال این ضربه‌گیر مربعی به تکیه‌گاه ثابت اکسل عقب را نشان می‌دهد.

نحوه اتصال ضربه‌گیر مربعی به تکیه‌گاه ثابت اکسل1-پیچ اتصال ضربه‌گیر مربعی به تکیه‌گاه ثابت اکسل 2-پیچ اتصال ضربه‌گیر مربعی به بدنه خودرو
شکل 4-نحوه اتصال ضربه‌گیر مربعی به تکیه‌گاه ثابت اکسل و بدنه خودرو

در صورت خرابی یا لهیدگی بخش لاستیکی این ضربه‌گیر، هنگام حرکت خودرو و عبور از ناهمواریها و به ویژه ناهمواریهای خشن جاده، صدای زیادی از بخش عقب خودرو شنیده می‌شود ضمن اینکه بروز ضربه و تکان در بدنه خودرو نیز قابل حس است.
در صورتیکه میزان خرابی این ضربه‌گیر زیاد باشد گیجی خودرو به دلیل تکان و حرکت تعلیق عقب به سمت چپ و راست نیز ممکن است ایجاد شود.

2-خرابی بوش لاستیکی کمک‌فنر

با توجه به شکل 5 در محل اتصال کمک فنر به ژامبون و تکیه‌گاه ثابت اکسل عقب از بوش‌های لاستیک و فلز استفاده می‌شود.

کمک‌فنر اکسل1-بوش بالایی کمک‌فنر 2-کمک‌فنر 3-بوش پایین کمک‌فنر
شکل 5-کمک‌فنر اکسل عقب پژو 405

در صورت خرابی یا لهیدگی بخش لاستیکی بوش‌های کمک‌فنر، هنگام حرکت خودرو و عبور از ناهمواریها و به ویژه ناهمواریهای خشن جاده، صدای زیادی از بخش عقب خودرو شنیده می‌شود ضمن اینکه بروز ضربه و تکان در بدنه خودرو نیز قابل حس است.
در صورتیکه میزان خرابی این ضربه‌گیر زیاد باشد علاوه بر ایجاد سر و صدا، لرزش و تکانهای شدیدی در بدنه خودرو ایجاد می‌شود و حین عبور خودرو از ناهمواریهای جاده، تماس تایر با زمین کاهش یافته و باعث کاهش پایداری خودرو و بعضا گیجی خودرو یا فرمان‌دهی ناخواسته می‌شود.

3-خرابی کمک‌فنر

در صورتیکه کمک‌فنر دچار نشتی روغن شود نشانه خرابی آن است که ضمن ایجاد سر و صدا در ناحیه عقب خودرو، ضربات و تکان‌های زیادی به بدنه خودرو منتقل می‌شود که باعث کاهش راحتی سرنشین می‌شود ضمن آنکه میزان تماس تایر با زمین کاهش یافته و باعث کاهش پایداری خودرو و گیجی فرمان می‌شود.

4-خرابی بلبرینگ‌های ژامبون

مطابق شکل 6 از دو عدد رولبرینگ سوزنی معروف به بلبرینگ‌های کوچک و بزرگ ژامبون برای استقرار ژامبون بر روی پین رام لوله‌ای یا لوله تانکی استفاده می‌شود.

بلبرینگ‌های ژامبون اکسل عقب1-بلبرینگ بزرگ ژامبون 2-بلبرینگ کوچک ژامبون
شکل 6-بلبرینگ‌های ژامبون اکسل عقب پژو 405

در صورت خرابی این بلبرینگ‌ها، استقرار ژامبون بر روی پین رام لوله‌ای دچار مشکل مشکل می‌شود و باعث لاستیک‌سایی و همچنین ناپایداری خودرو حین عبور از بخش‌های ناهموار جاده به صورت گیجی فرمان می‌شود.

دوره آموزش مکانیکی در دانشگاه صنعتی شریف

 روش‌های عیب‌ یابی سیستم تعلیق عقب پژو 405 :

برای عیب‌ یابی سیستم تعلیق عقب پژو 405 می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

  • بررسی تایر خودرو

در ابتدا تایرهای عقب خودرو را بررسی کنید و در صورت بروز عیب سایش غیرمتعارف یا پارگی آج تایر باید به عیب‌ یابی سیستم تعلیق با جزئیات بیشتر بپردازیم.

  • تست جاده در عیب‌ یابی سیستم تعلیق

در این حالت حین حرکت خودرو در لحظه فرمان‌دهی و همچنین عبور از بخش‌های ناهموار جاده، باید به سر و صداهای بدنه خودرو توجه کرد ضمن آنکه نحوه حرکت خودرو در جاده از منظر پایداری فرمان را مورد بررسی قرار داد.
هرنوع صدای نامتعارف در بخش عقب خودرو و همچنین گیجی فرمان و فرمان‌دهی ناخواسته می‌تواند نشانه بروز عیب در سیستم تعلیق عقب باشد.که باید به عیب یابی سیستم تعلیق عقب خودرو بپردازیم

  • بررسی ظاهری اکسل عقب در عیب‌ یابی سیستم تعلیق

در صورتیکه مطابق روش‌های 1 و 2، عیوبی مشاهده گردید باید توسط بالابر، خودرو را در ارتفاع قرار داد و بخش‌های مختلف اکسل عقب را مورد بررسی دقیق قرار داد به نحوی که هر نوع پارگی و لهیدگی بوش‌های لاستیکی یا ضربه‌گیرها و همچنین نشتی روغن کمک‌فنر می‌تواند نشانه و دلیل مشخصی مبنی بر نیاز به تعمیر و تعویض بخش‌های آسیب دیده اکسل عقب باشد.

  • بررسی فنی اکسل عقب در عیب‌ یابی سیستم تعلیق

در این حالت باید با جزئیات بیشتری به بررسی و تحلیل مشکلات اکسل عقب پرداخت. بدین منظور ژامبون را به سمت بالا و پایین حرکت دهید و این حرکت باید بدون تولید صدا باشد، در صورتیکه آب به داخل بلبرینگ‌های ژامبون نفوذ کرده باشد باعث زنگ زدگی می‌شود و حین حرکت ژامبون تولید صدا می‌کند و در این حالت طول عمر بلبرینگ‌ها به شدت کاهش می‌یابد.
همچنین میزان حرکت ژامبون نسبت به محور آن را بررسی کنید این میزان حرکت نباید قابل حس باشد و به عبارتی باید نزدیک به صفر باشد. از طرفی عقب خودرو را به سمت بالا و پایین حرکت دهید و از عملکرد مناسب کمک فنر اطمینان حاصل کنید بدین منظور بدنه خودرو باید به راحتی به سمت پایین حرکت کند و با سرعت کمتری به سمت بالا بازگشت نماید ضمن آنکه به سرعت بدنه خودرو به حالت تعادل برسد و حرکت اضافه‌ای نداشته باشد و حین حرکت بدنه خودرو، سر و صدای اضافه‌ای ایجاد نشود.

3.3 9 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

280 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up