در مقاله قبلی به اهمیت و نحوه عملکرد کنیستر ( کنیستر و کاربرد آن ) در ساختار کنترل بخارات سوخت اشاره شد. نظر به اینکه این واحد در بحث مسائل زیستمحیطی مطرح میشود خرابی کنیستر اهمیت فراوانی خواهد داشت. در این مقاله به علائم خرابی کنیستر و روشهای عیبیابی آن پرداخته خواهد شد.
علائم خرابی کنیستر و (سیستم کنترل بخارها)
خرابی هر سیستم باعث بروز نشانههایی خواهد شد. دانستن این نشانهها ما را برای عیبیابی و رسیدن به عیب راهنمایی خواهد کرد. البته باید توجه داشت که برخی از نشانههای خرابی در قطعات و سیستمها مشترک است؛ بنابراین با مشاهده علائم خرابی در مرحله دوم باید آزمایشها و بررسیهای مختلفی انجام داد تا از علت خرابی اطمینان حاصل کرد.
دوره آموزشی تنظیم موتور خودرو به همراه مدرک دو زبانه از دانشگاه صنعتی شریف
شکل 1 علائم خرابی کنیستر و سیستم کنترل بخارهای سوخت را نشان میدهد.
شکل 1- علائم خرابی کنیستر و سیستم EVAP
باتوجهبه اینکه چراغ چک در موارد مرتبط با کنترل آلایندگیهای زیستمحیطی روشن میشود، بنابراین عجیب نیست که یکی از علائم خرابی سیستم EVAP روشنشدن چراغ چک باشد.
نشتی بخارهای سوخت به بیرون سبب میشود که راننده و سرنشینان بوی آن را داخل کابین احساس کنند. عدم تخلیه بخارهای جمع شده در باک باعث میشود در هنگام باز کردن در باک صدای تخلیه ناگهانی این بخارات شنیده شود.
خرابی شیر کنترل کنیستر (خلائی یا برقی) باعث میشود انتقال بخارات سوخت به مانیفولد بهدرستی صورت نگیرد این اتفاق باعث کاهش راندمان موتور، نوسان در دور درجا و افزایش دود سیاه از خروجی اگزوز خواهد شد. موارد ذکر شده احتمال ردشدن خودرو را در آزمون معاینه فنی سالانه نیز بالا خواهد برد.
پس از مشاهده یک یا چند اثر از موارد بالا باید به خرابی سیستم EVAP و کنیستر بهعنوان یکی از عوامل شک کرد و در مرحله بعد بررسی دقیقتری روی سیستم انجام داد.