همانطور که در مقاله انواع جعبه دنده بیان شد، یکی از اجزا مهم در سیستم انتقال قدرت، مجموعه گیربکس (یا همان جعبهدنده) است. این مجموعه مانند هر سامانه دیگری دارای زیر سیستمها و اجزا مختلفی است. طی سلسله مقالاتی تمامی اجزا این مجموعه بررسی خواهد شد سپس به عیبیابی کلی خواهیم پرداخت. در این مقاله زیر سیستمها و اجزا جعبه دنده دستی معرفی خواهد شد.
اجزا جعبه دنده دستی
جعبه دنده دستی از بخشهای مختلفی تشکیل شده است. این بخشها را میتوان به روشهای مختلفی دستهبندی کرد. شکل 1 نمونهای از اجزا اصلی یک جعبه دنده دستی را معرفی میکند.
شکل 1- اجزا جعبه دنده دستی
همانطور که در شکل 1 اجزا جعبه دنده دستی ملاحظه میشود، هر کدام از آنها بخشی از هدف مجموعه انتقال قدرت را بر عهده دارند. شکل 2 برخی از این اجزا را روی جعبهدنده نشان میدهد.
1- مجموعه اهرمبندی دستهدنده 2- میل ماهک 3- ماهک 4- مجموعه سنکرونیزه
5- شفت خروجی 6- گلدانی جلو 7- شفت زیر و دندههای آن 8- دنده واسطه (عقب)
9- پوسته گیربکس 10- شفت خروجی
شکل 2- اجزا جعبه دنده دستی
پوسته و گلدانی (Gearbox Case – Transmisstion Case)
جعبهدندهها نیز مانند هر دستگاه دیگری نیاز به یک بدنه دارند که اجزا مختلف آن را داخل خود قرار دهد. این مجموعه پوسته نامیده میشود. شکل 3 مجموعه پوسته و گلدانی گیربکس را نشان میدهد.
1- گلدانی جلو 2- پوسته اصلی 3- گلدانی عقب
شکل 3- مجموعه پوسته گلدانی جعبهدنده
گشتاور/دور از شفت (محور) ورودی از سمت گلدانی جلو که محل قرارگرفتن مجموعه کلاچ است وارد پوسته اصلی گیربکس میشود. پس از انجام مراحل تغییر دور و گشتاور از شفت خروجی، بیرون میرود. در بیشتر گیربکسهای انواع خودروهای عقب محرک، مجموعه دارای گلدانی عقب هم است که بخشی از شفت خروجی از داخل آب عبور میکند بعلاوه قسمتی از مکانیزم اهرم بدنی دستهدنده تا میل ماهکها نیز ممکن از گلدانی عقب عبور کند.
در گیربکس خودروهای جلو محرک معمولاً گلدانی عقب مشاهده نمیشود. شکل 4 نمونهای از جعبهدندههای خودرو محرک عقب را نشان میدهد