اجزا سیستم peps

یا سیستم کیلس (Keyless)

اجزا سیستم peps یا Keyless از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟ در مقاله قبلی (سیستم PEPS) در مورد مفهوم سیستم کیلس یا پپس مطالبی بیان شد؛ اما از اجزا سیستم صحبتی به میان نیامد. در این مقاله اجزا این سیستم مورد بررسی قرار خواهد گرفت. سطح این مقاله مقدماتی است و برای عموم قابل‌استفاده است. بعلاوه این متن پیش‌نیاز مقاله‌های بعدی خواهد بود

یادآوری سیستم Peps

همانطور که اشاره شد Peps مخفف عبارت Passive Entry Passive Start است که به‌صورت کلی امنیت خودرو در برابر سرقت را تضمین می‌کند. در این سیستم واحد سوئیچ مکانیکی برای درها حذف شده است و ارتباط بین ریموت و سیستم peps باعث قفل‌شدن یا باز شدن در ها می‌شود (البته معمولاً یک کلید الکتریکی روی دستگیره درهای جلو نصب می‌شود). واحد سوئیچ جرقه نیز از حالت مکانیکی قدیمی به حالت الکتریکی تبدیل شده است. (شکل 1)

تفاوت‌های مهم سیستم peps و keyless با سیستم معمولیشکل 1- تفاوت‌های مهم سیستم peps و keyless با سیستم معمولی

فراموش نکنید که برخی خودروسازان سیستم پپس را با نام keyless می‌شناسند. اما شاید بهترین راه تشخیص وجود یونیت مجزا برای این واحد است.
توجه کنید که سیستم‌های قفل‌مرکزی یا ایموبلایزر می‌تواند تحت پوشش مدیریت Peps نباشد؛ بلکه یونیت‌های مجزا داشته باشد و سیستم Peps (با یونیت یا بدون یونیت) از طریق ارتباط شبکه‌ای به آنها متصل می‌شود.

اجزا سیستم PEPS

قبل از بررسی عملکرد سیستم Peps لازم است با اجزا عمومی این سیستم آشنا شویم شکل 1 اجزا عمومی این سیستم را نشان می‌دهد.

اجزا سیستم Peps1- یونیت Peps 2- واحد قفل فرمان برقی 3- رسیور جلو 4- دکمه Start/stop
5- واحد دستگیره درهای جلو (چپ و راست) 6- واحد صندوق عقب و صندوق پران
7- انتن عقب 8- آنتن داخلی 9- ریموت
شکل 2- اجزا سیستم Peps

شکل 3 این مجموعه را به صورت ساده و خلاصه نشان می‌دهد.

تعامل اجزا مختلف در سیستم Pepsشکل 3- تعامل اجزا مختلف در سیستم Peps

یونیت Peps

اصلی‌ترین بخش اجزا سیستم Peps ، یونیت Peps است. این یونیت مدیریت سنسورها و عملگرها را در این سیستم بر عهده دارد. علاوه‌برآن متناسب به فعالیت‌های این سیستم، ضروری است با برخی از یونیت‌های دیگر نیز از طریق شبکه در ارتباط باشد. شکل 4 نمونه‌ای از این یونیت را نشان می‌دهد.

نمونه یونیت psps – هایما S7شکل 4- نمونه یونیت psps – هایما S7

نکته: در برخی سیستم‌های ممکن است یونیتی تحت عنوان یونیت Peps مشاهده نشود؛ بلکه یونیت مرکزی (CCN یا BSI) یا یونیت مدیریت برق بدنه (BCM) فعالیت‌های مربوط به این کنترل یونیت را انجام دهد. به‌عنوان نمونه می‌توان خودرو جک J7 محصول کرمان موتور یا شاهین محصول سایپا را نام برد.

ریموت (key fob)

یکی دیگر از اجزا سیستم peps بعد از یونیت peps مهم‌ترین عضو این سیستم واحد ریموت باشد. (شکل 5)

نمونه ریموت در سیستمشکل 5- نمونه ریموت در سیستم

ارتباط ریموت با سیستم peps عموماً هم از امواج رادیویی با فرکانس پایین و هم با فرکانس بالا استفاده می‌کند. معمولاً یکی از فرکانس‌ها برای آن است که تشخیص‌داده‌شده آیا ریموت در فاصله مناسب با خودرو قرار دارد یا خیر. فرکانس دیگر برای ارتباط کامل و قفل‌کردن یا باز کردن در، در سمتی که ریموت تشخیص‌داده‌شده است خواهد بود. یا اگر ریموت در فاصله مجاز نسبت به خودرو که معمولاً بین نیم تا یک متر استقرار گرفته باشد اجازه فعال‌شدن دکمه‌های روی دستگیره درهای جلو نیز صادر خواهد ش. بعلاوه در صورت تشخیص وجود ریموت در داخل خودرو می‌تواند اجازه تکمیل فعالیت دکمه Start/Stop نیز صادر شود که نهایت منجر به روشن‌شدن موتور گردد.

آنتن‌های فرستنده/ گیرنده (Antenna)

برای اینکه بتوان محل و فاصله ریموت با خودرو تشخیص و اندازه‌گیری شود. لازم است گیرنده و فرستنده‌هایی در اطراف خودرو قرار داده شود تا بتواند ارتباط مناسب رادیویی با واحد ریموت برقرار کند. برخی از این ریموت‌ها برد کوتاهی دارند و فقط فضای داخلی اتاق را پوشش می‌دهند و برخی باتوجه‌به محل نصب آنها فضای اطراف خودرو را نیز بررسی می‌کنند. شکل 6 نمونه‌ای از فرستنده گیرنده‌ها را نشان می‌دهد.

نمونه واحد فرستنده گیرنده سیستم peps /keyless کیا اپتیماشکل 6- نمونه واحد فرستنده گیرنده سیستم peps /keyless کیا اپتیما

معمولاً حداقل دو آنتن روی دستگیره در ها قرار می‌گیرند. (در برخی خودروها هر 4 دستگیره دارای آنتن هستند) اما خودرو های داخلی روی درهای جلو قرار می‌گیرد که به این آنتن ها، آنتن خارجی می‌گویند. در کنار این آنتن‌های خارجی، چند آنتن نیز در فضای داخلی خودرو قرار می‌گیرد. تعداد این آنتن‌ها هن متناسب با نوعخودرو متواند متفاوت باشد اما معمولاً حداقل 3 آنتن داخلی در سیستم پپس استفاده می‌شود. یکی از این آنتن‌ها معمولاً در محدوده کنسول وسط جلو قرار می‌گیرد دیگری در محدوده بین صندلی‌های جلو و سومی داخل صندوق عقب نصب می‌شود.

قفل‌برقی فرمان (ESCL)

در این سیستم، از روش قفل مکانیکی فرمان استفاده نمی‌شود؛ بنابراین یکی از اجزا سیستم peps، واحد قفل‌برقی فرمان است. Electric Steering Column Lock

نمونه قفل فرمان برقی – هیوندا – جنیوسشکل 7- نمونه قفل فرمان برقی – هیوندا – جنیوس

داخل این قفل‌برقی از یک موتور کوچک استفاده شده است که زبانه قفل ستون فرمان را حرکت می‌دهد. فرمان باز شدن قفل زمانی صادر می‌شود که یونیت Peps یا یونیتی که مدیریت سیستم Peps را بر عهده دارد توسط آنتن‌های داخلی تشخیص دهد، ریموت داخل اتاق است در این حالت شرایط اصلی و ضروری برای آزادشدن قفل فرمان مهیا می‌شود. برخی سیستم‌ها فقط همین شرایط را لازم دارند؛ اما برخی دیگر شرایط ایمنی بیشتری را برای آزادکردن فرمان در نظر می‌گیرند.

دکمه استارت / استوپ Srart/Stop

اجزا اشاره شده در بالا بیشتر در حوزه مدیریت ایمنی سرقت مؤثر هستند؛ اما بخش استارت‌زدن موتور نیز تحت مدیریت این سیستم است، بنابراین یکی دیگر از اجزا سیستم peps ، کلمه یا کلید Start/Stop است. شکل 8 نمونه این کلید را نشان می‌دهد.

کلید start/stop - شاهینشکل 8- کلید start/stop – شاهین

تقریباً عملکرد این کلید در تمامی سیستم‌های peps مشابه هم است. روی این کلید یک LED چندرنگ وجود دارد که شرایط مختلف وضعیت کلید را نشان می‌دهد. معمولاً حالت خاموش رنگ قرمز و رنگ سبز حالت‌های مختلف این کلید است. نحوه فشردن کلید و تغییرات وضعیت معمولاً در کتاب راهنمای مشتری و تعمیرات خودرو بیان می‌شود. به‌عنوان نمونه شکل 9 نمونه ای از روش تعریف حالت‌های مختلف کلید است.

جدول نحوه عملکرد دکمه start/stop در خودرو تاراشکل 9- جدول نحوه عملکرد دکمه start/stop در خودرو تارا

به‌عنوان‌مثال اگر دنده در وضعیت پارک باشد و کلید حالت خاموش باشد و پدال ترمز فشرده نشود، با یک‌بار فشردن اگر وجود ریموت در داخل خودرو شناسایی شده باشد از وضعیت off به وضعیت ACC تغییر می‌کند.

در مقاله بعدی نحوه عملکرد سیستم و نحوه تعامل با شبکه بیان خواهد شد. مقالات ما را دنبال کنید

نویسنده: مهندس بهروز خطیبی

3.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up