تجهیزات موردنیاز برای ریمپ کردن خودرو

امروزه استفاده از ابزار مناسب، در کنار مهارت و تجربه از اجزا جدانشدنی هر شغل است. در این مقاله با برخی از مهم‌ترین تجهیزات مورد نیاز ریمپ خودرو پرداخته می‌شود.

مسیر موفقیت ریمپ خودرو

در مطالب قبلی در مورد فرایند ریمپ خودرو توضیحاتی داده شده است. کلیدواژه موفقیت در هر کاری پشتکار و علاقه به آن کار است. پیشنهاد می‌شود اگر به ریمپ کردن علاقه‌ای ندارید بهتر است مسیر شغلی دیگری را دنبال کنید.

 

آموزش صفر تا صد ریمپ خودرو در دانشگاه صنعتی شریف

این فرایند در قدم اول نیاز به دانش لازم برای کارکردن دارد. این دانش را می‌توان با شرکت در دوره‌های مختلف آموزش‌های ریمپ خودرو کسب کرد.  قدم دوم در این کار کسب مهارت و تجربه است.در این مرحله اگر از تجهیزات مورد نیاز ریمپ خودرو استفاده کنید می‌توانید بهتر و بیشتر در این مسیر رشد کنید.

تجهیزات مورد نیاز ریمپ کار حرفه‌ای

ریمپ کردن هم مانند هر کار دیگری نیاز به تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دارد. شکل 1 این ابزار را معرفی می‌کنند.

نیازمندی‌های ریمپ کارشکل 1- نیازمندی‌های ریمپ کار

توجه: شاید برخی معتقد باشند شغل ریمپ کار نیاز به تجهیزات پر هزینه ندارد. پاسخ این سؤال به سطح عملکرد ریمپ کار بر می‌گردد. در ساده‌ترین حالت وجود یک دستگاه دیاگ، تستر ایسیو ساده، لپ‌تاپ و دستگاهی که بتوان اطلاعات را از ICهای ایسیو استخراج و آن را تغییر داد مانند TNM برای شروع کافی باشد. اما قطعاً برای بهترین بودن و کسب درآمد بیشتر تجهیزات کامل‌تری نیاز خواهد بود.

نرم‌افزار Winols

نرم‌افزارهای زیادی برای ریمپ قابل‌استفاده است؛ اما فعلاً یکی از بهترین نرم‌افزارها برای این کار نرم‌افزار Winols است.

صفحه اول نرم‌افزار وینولزشکل 2- صفحه اول نرم‌افزار وینولز

WinOLS یک برنامه کاربردی است که برای تغییر حافظه ECUها طراحی شده است با کمک این برنامه می‌توان ماتریس‌های کاربردی هر ECU را پیدا کرد و سپس می‌توان آن‌ها را به روش‌های مختلف نام‌گذاری و مشاهده کرد و تغییر داد. برای تغییر داده‌ها، عملکردهای مختلفی برای ویرایش نقشه‌ها در دسترس است. تمام داده‌ها و نقشه‌ها در فایل‌های پروژه ذخیره می‌شوند. این فایل‌های پروژه تمام اطلاعات به‌دست‌آمده در طول پردازش یک کنترلر معین را در خود نگه می‌دارند.
توجه کنید که قیمت نسخه اصلی (ورژن 5) این برنامه بسیار بالا (940 یورو) است. در زمان‌نگارش این مقاله نسخه 2.24 آن کرک شده و قابل‌دانلود است. این نرم‌افزار در گروه نرم‌افزارهای گرافیکی بسیار سنگین به شمار نمی‌رود؛ بنابراین در یک لپ‌تاپ با مشخصات متوسط به بالا می‌توان از این برنامه به‌راحتی استفاده کرد

نرم‌افزار ECM TITANIUM

ECM TITANIUMنرم‌افزار برنامه‌ریزی مجدد حافظه ECUها است که توسط شرکت توسط Alientech تولید شده است

یکی از منوهای نرم‌افزار ECM Titaniumشکل 3-یکی از منوهای نرم‌افزار ECM Titanium

این نرم‌افزار به شما امکان می‌دهد به طور مستقل پارامترهای مدیریتی هر فایل کالیبراسیون موتور و گیربکس‌اتوماتیک را مشاهده و اصلاح کنید. همانطور که در توصیف این نرم‌افزار توسط شرکت سازنده آمده است قابلیت‌های زیادی در برنامه وجود دارد. آخرین ورژن این برنامه 3. است؛ اما معمولاً نسخه‌های کرک شده 1.61 در بازار ایران استفاده می‌شود. میزان رواج این برنامه نسبت به برنامه وینولز در ایران کمتر است. یکی از مزایای این برنامه وجود برنامه‌های کمکی برای ECUهای مختلف است.

نرم‌افزار Editor 010

این نرم‌افزار نسبت به دو نرم‌افزار دیگر کاربری عمومی‌تری دارد. به‌صورت کلی قابلیت ویرایش فایل‌های Binery و HEX را دارد . این برنامه توانایی تبدیل بین ASCII ،EBCDIC ،Unicode را دارد. این برنامه فقط در مواردی پیشنهاد می‌شود که از دو برنامه دیگر نتوان استفاده کرد. قطعاً برای ریمپ کار، استفاده از این برنامه سخت‌تر از دو برنامه دیگر است و عموماً در شرایط خاص از آن استفاده می‌شود.

توجه: معمولاً نرم‌افزارهای معرفی شده به‌صورت رایگان (کرک شده) در سایت‌های مختلف قابل‌دانلود رایگان است.

سخت‌افزار موردنیاز ریمپ

 از جمله تجهیزات مورد نیاز ریمپ کردن، تعدادی سخت افزار است که در ادامه به آن می پردازیم

لپ‌تاپ / کامپیوتر رومیزی

 اولین تجهیزات مورد نیاز ریمپ خودرو در جهت استفاده از ورژن‌های موجود نرم‌افزارهای ذکر شده در بازار ایران یک سیستم سخت‌افزاری نسبتا متوسط است. البته درصورتی‌که بخواهید از ورژن‌های بروز برنامه‌های ذکر شده استفاده کنید نیاز به یک سیستم متوسط به بالا است به‌عنوان مثلاً بر اساس سایت شرکت Alintech برای آخرین ورژن نرم‌افزار ECM Titanium حداقل 8 گیگ رم نیاز است. از نظر ابعاد صفحه‌نمایش و استفاده ایدئال از آن پیشنهاد می‌شود سایز صفحه‌نمایش بزرگ انتخاب شود. روی لپ‌تاپ‌ها سایز 17 و روی کامپیوترهای خانگی حتی تا سایز 24 اینچ نیز توصیه شده است. این ابعاد در زمانی که از گراف‌های سه‌بعدی برای بررسی مپ استفاده می‌شود و یا اینکه جدول ماتریس مورد مشاهده بسیار بزرگ است وضوح بیشتری را برای کاربر ایجاد خواهند کرد.

دیاگ

یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز ریمپ خودرو از نوع سخت‌افزاری (و البته همراه نرم‌افزار آن)  دستگاه دیاگ است. بهترین پیشنهاد برای این مورداستفاده از دیاگ‌های مولتی برند است. بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده دیاگ ایرانی بخشی از فرایند ریمپ کردن را در داخل دیاگ برنامه‌ریزی کرده‌اند؛ بنابراین بدون استفاده از هیچ نرم‌افزار یا سخت‌افزار دیگر می‌توان ایم ریمپ کردن‌های ساده را با کمک دستگاه عیب‌یاب انجام داد. فقط در هنگام تهیه دیاگ حتماً از قابلیت‌های ریمپ و برنامه‌ریزی آن را از فروشنده بپرسید. قطعاً استفاده از این قابلیت‌ها استاندارد کاربری دیاگ نیست؛ بنابراین برای آن باید هزینه بیشتری بپردازید. شکل 4 دو نمونه از دیاگ‌های ایرانی که از تجهیزات مورد نیاز برای ریمپ کردن هستند را نشان می‌دهد.

دو نمونه دیاگ ایرانیشکل 4- دو نمونه دیاگ ایرانی

مجدداً یادآور می‌شود برای کاربری بهینه از دیاگ حتماً تعداد خودروها، ECUهای تحت پوشش، قابلیت‌های بروز رسانی و از همه مهم‌تر نوع و روش پشتیبانی دستگاه‌های دیاگ را از فروشنده بپرسید و با یکدیگر مقایسه کنید.

پروگرمر

 از دیگر تجهیزات مورد نیاز ریمپ کردن و یا تعمیر ECU ابزارهای برنامه‌ریزی مستقیم روی میکروکنترلرهای مورداستفاده در خودرو از پروگرمرها استفاده می‌شود. پروگرمرهای زیادی در بازار وجود دارد؛ اما در ایران معروف‌ترین پروگرمر در حوزه خودرو، دستگاه TNM است. شکل 5 نمونه‌ای از این دستگاه را نشان می‌دهد.

پروگرمر TNM 7000شکل 5- پروگرمر TNM 7000

نسخه‌های جدید این سخت‌افزار علاوه بر قابلیت پروگرام کردن میکروکنترلرهای مختلف توانایی اتصال به خودرو از طریق OBDII را نیز دارا است. به عبارت ساده بخشی از فعالیت‌های دستگاه دیاگ را نیز می‌توان با این واحد پروگرمر انجام داد.

تا این مرحله تجهیزات تخصصی برای بررسی و ریمپ کردن در سطح متوسط بیان شد؛ اما اگر هدف تیونینگ کردن به معنای افزایش کیفیت عملکرد سیستم‌های مختلف مخصوصاً بهبود عملکرد مجموعه موتور باشد تجهیزات دیگری نیز موردنیاز خواهد بود.

برای بهبود کیفیت عملکرد موتور، یک ریمپ کار باید اطلاعات دقیقی از عملکرد و شرایط کاری موتور داشته باشد. هر چه این اطلاعات جامع و کامل‌تر باشد، بهبود عملکرد نیز می‌تواند بهتر شود.

دستگاه آنالیزهای خروجی – چهار گاز

یکی از پارامترها مهم در هر موتور میزان گازهای خروجی آن موتور است با استفاده از این اطلاعات می‌توان موتور را به‌خوبی تحلیل کرد. دستگاه چهار یا پنج گاز این کار را انجام می‌دهد. بنابراین می توان به عنوان یکی از تجهیزات مورد نیاز ریمپ کردن از آن نام برد. (شکل 6)

دو نمونه دستگاه آنالیز گازهای خروجیشکل 6 – دو نمونه دستگاه آنالیز گازهای خروجی

می‌توان با ایجاد تغییرات در موتور (تغییرات سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری) و سپس استخراج نتایج گازهای خروجی و مقایسه این اعداد با منحنی ایدئال، تأثیر تغییرات ایجاد شده را تحلیل و آن را بهینه کرد. دستگاه‌های 4 گاز (یا پنج گاز) زیادی در بازار وجود دارند. قبل از خرید حتماً از فروشنده بخواهید دقت و کیفیت آنها با یکدیگر اگر مقایسه کند؛ چون تاثیر فراوانی در تیونیگ خواهد داشت.

دستگاه دیتالاگر – اوسیلوسکوپ

همانطور که تحلیل پارامترهای گازهای خروجی اهمیت فراوانی در بهبود کیفیت ریمپ کردن دارد. بررسی و مقایسه داده‌ها سنسورها و فرمان‌ها به عملگرها نیز همین اهمیت را دارد. با کمک دستگاه‌هایی که به‌صورت کلی data logger ( استخراج‌کننده داده‌ها) نامیده می‌شوند. پارامترهای سنسورها و عملگرها بررسی و تحلیل کرد. شکل 7 نمونه‌ای  دیگر از تجهیزات مورد نیاز ریمپ کردن را نشان می‌دهد.

نوعی دیتالاگر یا اسیلوسکوپ خودروییشکل 7- نوعی دیتالاگر یا اسیلوسکوپ خودرویی

شرکت‌های زیادی دستگاه اسیلوسکوپ داده‌های خودرو با بازار را عرضه می‌کنند یکی از معروف‌ترین آنها، شرکت Picoscope است که علاوه بر کیفیت خوب سخت‌افزاری، نرم‌افزار تحلیلی مناسبی در اختیار استفاده‌کننده قرار می‌دهد. یکی از شاخص‌های تفاوت قیمت در این دستگاه تعداد کانال‌های ورودی آن است

دستگاه دینامومتر

با استخراج اطلاعات با کمک دستگاه آنالیز گازهای خروجی یا دیتالاگر لازم است خودرو در شرایط کاری مختلف قرار داده شود تا این داده‌ها دقیق باشد؛ اما انجام این آزمایش‌ها در جاده یا خیابان دشواری‌های خاص خود را دارد؛ بنابراین دستگاه که می‌تواند خودرو روی آن شرایط مختلف جاده‌ای را تجربه کند برای انجام این کار ضروری به نظر میرد. به‌صورت کلی این دستگاه تحت عنوان دینامومتر شناخته می‌شود. (شکل 8)

دو نمونه دینامومترشکل 8- دو نمونه دینامومتر با اهداف خاص

دینامومترها با اهداف مختلف طراحی می‌شوند برخی برای تحلیل سیستم شاسی و فنربندی هستند برخی برای بررسی تعلیق و ترمز اما معروف‌ترین نوع دینامومترها برای بررسی توان و گشتاور موتور در شرایط مختلف استفاده می‌شود. بنابراین میتوان از آنها به عنوان یکی از تجهیزات مورد نیاز ریمپ کردن تخصصی نام برد.
توجه کنید که دینامومترها دستگاه‌های بسیار گران قیمتی هستند؛ بنابراین قبل از خرید حتماً از بازگشت سرمایه توسط انجام فعالیت‌های مختلف مطمئن شوید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up