علائم خرابی TPMS

 و روش‌های بررسی آن

افزایش سیستم‌های کنترلی در خودرو های روز دنیا، بررسی و عیب‌یابی آنها را در موقعیت خاص قرار داده است. دانستن روش عیب‌یابی همواره سرعت عیب‌یابی را بالا می‌برد؛ اما عدم اطلاع از روش‌های عیب‌یابی سبب کندشدن فرایند عیب‌یابی خواهد شد.
سیستم TPMS نیز یکی از این سیستم‌ها است که باید قبل از شروع فعالیت، با شناخت اجزا، روش عیب‌یابی آنها را به‌دقت دنبال کنیم. در این مقاله به علائم خرابی سنسور TPMS و روش عیب‌یابی این سیستم خواهیم پرداخت.

آموزش گیربکس اتوماتیک با مدرک معتبر از دانشگاه صنعتی شریف

علائم خرابی سنسور TPMS

سنسور TPMS فشار باد تایر را اندازه‌گیری می‌کند. واضح‌ترین علامت خرابی سنسور TPMS روشن‌شدن یا چشمک‌زدن چراغ TPMS در واحد پشت آمپر خواهد بود. اما در کنار این اتفاق، آثار دیگری نیز ممکن است در اثر بی‌توجهی به عملکرد چراغ TPMS مشاهده شود. شکل 1 تمامی علائم خرابی سنسور TPMS را نشان می‌دهد.

علائم خرابی سنسور TPMSشکل 1- علائم عمومی خرابی سنسور TPMS

بر اساس استراتژی تعریف شده برای روشن‌شدن چراغ چک در مدیریت EOBD ، باتوجه‌به اینکه خرابی سنسور TPMS ممکن است باعث بالارفتن مصرف سوخت در خودرو شود ممکن است چراغ چک نیز هم زمان با چراغ TPMS روشن شود. نحوه روشن‌شدن چراغ TPMS هم می‌تواند به تشخیص نوع خرابی سنسور TPMS کمک کند که در ادامه به شرح آن پرداخته خواهد شد.

1- روشن‌شدن چراغ آلارم TPMS در نمایشگر آمپر

 یکی از موارد روشن‌شدن چراغ TPMS کم بادشدن یک یا چند تایر خودرو است. همان‌طور که در شکل شماره 2 مشاهده می‌کنید، کم باد بودن چرخ عقب سمت راننده را نشان می‌دهد.

روشن‌شدن چراغ TPMSشکل 2- روشن‌شدن چراغ TPMS به همراه نمایشگر فشار باد تایر

در اولین مرحله از بررسی علائم خرابی سنسور TPMS باید میزان فشار باد تایرها بررسی شود. درصورتی‌که سیستم درست نمایش داده شود کافی است میزان باد تایر موردنظر تصحیح شود. اگر پس از تنظیم فشار باد تایر، چراغ هشدار خاموش شد؛ یعنی مشکلی در سیستم وجود نداشته است.

نکته مهم: اگر خودرو از روش غیرمستقیم اندازه‌گیری فشار باد تایر را انجام می‌دهد. در زمان روشن‌شدن چراغ هشدار باید به موارد زیر توجه کرد. اگر در سیستم ABS و یا سنسورهای سرعت چرخ دچار مشکل شود، چراغ TPMS روشن خواهد شد. این موضوع به دلیل عدم ارسال اطلاعات سرعت تایر به TPMS است و در برخی مواقع با تعویض رینگ و یا تایر غیر استاندار، خودرو به دلیل تغییرات در سرعت خطی چرخ باعث روشن‌شدن چراغ TPMS خواهد شد. برای رفع مشکل لازم است با دستگاه دیاگ بررسی عملکرد سنسورهای چرخ ABS انجام شود و همچنین صحیح بودن پیکره‌بندی قطر رینگ نیز مورد بررسی قرار گیرد.

2- چشمک‌زدن چراغ TPMS در نمایشگر آمپر به دلیل شکسته‌شدن سنسور

در بسیاری از موارد به دلیل انجام غلط سرویس یا تعمیر تایر و استفاده از ابزارهای دستی و نداشتن آگاهی تعمیرکار از سنسور، سنسور آسیب و یا می‌شکند و بلافاصله چراغ TPMS روشن و چشمک می‌زند. (شکل 3)

محل قرارگیری سنسور TPMSشکل 3- محل قرارگیری سنسور TPMS و نمونه شکسته آن

در صورت شکستگی سنسور اندازه‌گیری فشار باد تایر، فقط باید آن را تعویض کرد. مراجعه به آپاراتی‌های مجرب و آشنا با نحوه پنچرگیری این نوع تایرها اهمیت فراوانی خواهد داشت.

3- چشمک‌زدن چراغ TPMS به دلیل عدم کالیبراسیون سنسور فشار تایر

در مواردی به دلیل تعویض سنسور فشار معیوب، تعویض یونیت TPMS و یا ایجاد نوسانات برقی چراغ TPMS روشن و یا چشمک می‌زند به عبارتی ارتباط بین سنسور و یونیت قطع می‌شود. برای برطرف نمودن ایراد نیاز به تعریف مجدد (کالیبراسیون) سنسور فشار تایر است.

4- کالیبراسیون یا پیکره‌بندی سنسور TPMS

در مواردی که سنسور آسیب ببیند و یا نیاز به تعویض آن باشد و یا به دلیل نوسانات برقی کد شناسایی سنسور از یونیت حذف شود. قبل از نصب می‌بایست کد 8 رقمی روی سنسور را یادداشت کرد. شکل 4 محل درج این کد را در نوعی سنسور اندازه‌گیری فشار باد تایر نشان می‌دهد.

محل درج کد شناساییشکل 4- محل درج کد شناسایی (خط سوم) عدد 8 رقمی

پس از اطلاع از کد سنسور با دستگاه دیاگ با واردشدن در منو: TPMS گزینه LEARNING CODE TIRE ( گاهی در Option و گاهی در Configuration منو موردنظر باید بررسی کرد). کد یادداشت شده را در یونیت (گیرنده) ثبت (تعریف) کرد. در مواردی نیز مانند شکل شماره 5 این کار با اسکنرهای دستی انجام می‌شود. برای شناسایی کد جدید و یا قدیم، ابتدا می‌بایست دستگاه را مقابل سنسور هر چرخ نگاه‌داشته و با فشردن دکمه اسکن، کد شناسایی 4 چرخ را اسکن نمایید و پس دستگاه را مقابل یونیت TPMS قرار داده و دکمه ENTER را فشار داده تا اطلاعات از طریق دستگاه به یونیت TPMS ارسال شود.سپس به نشانه تأیید ارسال، خودرو یک‌بار بوق می‌زند و یا فلاشرهای خودرو روشن می‌شود.

اسکنر دریافت‌کننده کد شناساییشکل 5- اسکنر دریافت‌کننده کد شناسایی

همان‌طور که در شکل شماره 6 مشاهده می‌کنید یکی دیگر از راه‌های تعریف سنسور جدید و یا قدیم استفاده از مگنت است. تکنسین برای تعریف سنسورها می‌بایست خودرو را در حالت سویچ باز + دکمه TPMS به‌صورت هم زمان قرار دهیم و سپس مگنت را روی والف تایر جلو از سمت چپ می‌گذاریم در کمتر از 5 ثانیه با قرارگیری مگنت و ایجاد میدان مغناطیسی، سنسور وادار به ارسال فرکانس کد می‌شود و یونیت به نشانه تأیید ارسال کد یک‌بار بوق می‌زند. این به معنا تأیید بوده و این کار را برای 3 تایر دیگر کمتر از یک دقیقه می‌بایست انجام داد تا باقی تایرها نیز تعریف شوند.

مگنت تعریف سنسورشکل 6- مگنت تعریف سنسور

در برخی موارد سیستم TPMS دارای یک دکمه ریست یا تنظیم مجدد است و خودرو نیاز فشاردادن دکمه تنظیم مجدد + رانندگی با سنسورهای جدید و یا قدیمی به مسافت 5 تا 10 کیلومتر است.

برای مشاهده فیلم آموزشی “چگونه سیستم تعلیق را عیب یابی کنیم” در کانال آپارات ایمگ اینجا کلیک کنید

5- کدهای خطا مرتبط

همانطور که اشاره شد یکی دیگر از علائم خرابی سنسور TPMS درج خطا است. شکل 7 جدول خطاهای مرتبط با سنسور اندازه‌گیری فشار باد تایر را نشان می‌دهد.

جدول کد خطاهای مرتبط باد TPMSشکل 7- جدول کد خطاهای مرتبط باد TPMS

دانش کاربردی در روش عیب‌یابی و رفع عیب اهمیت فراوانی دارد. اطلاع از روش‌های نوین عیب‌یابی در کنار تفکر منطقی برای بررسی می‌تواند سهولت بیشتری در تعمیر فراهم کند

نویسنده : مهندس بهروز خطیبی

3.6 5 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up