نرم بودن خودرو و عدم انتقال نوسانات جاده به سرنشینان از وظایف سیستم تعلیق است. همانطور که اشاره شد کمکفنرها یکی از اجزا مهم سیستم تعلیق (معرفی ساختار سیستم تعلیق خودرو) به شمار میروند. کمکفنرها مانند هر قطعه دیگر خودرو ممکن است دچار خرابی شوند در این مقاله به علائم خرابی کمک فنر و روشهای عیبیابی آن پرداخته خواهد شد.
سرویس و نگهداری عمومی کمک فنر
عمر کمکفنر به عواملی مختلفی از جمله مسافت پیموده شده، سبک رانندگی، شرایط جاده و… بستگی دارد. بهصورت تقریبی هر 30 هزار کیلومتر برسی و هر 50 هزار کیلومتر کمکفنرها باید تعویض شود؛ بنابراین مهم است که علاوه بر توجه به کیفیت رانندگی خودرو حتماً در زمان مناسب کمکفنرها تعویض شوند، برای اطمینان بیشتر از زمان تعویض حتماً به کتاب راهنمای مشتری خودرو خود مراجعه کنید.
علائم خرابی کمک فنر
همانطور که بارها و بارها اشاره شد اجزا مختلف ممکن است علائم خرابی مشابهی داشته باشند؛ بنابراین پس از مشاهده علائم و قبل از انجام فرایند تعمیر یا تعویض باید از خرابی قطعه موردنظر اطمینان حاصل شود. شکل 1 علائم خرابی کمک فنر را نشان میدهد
شکل 1- علائم خرابی کمک فنر
دوره آموزشی تعمیر گیربکس AL4 در دانشگاه صنعتی شریف
نشتی روغن از کمک فنر
همانطور که در شکل شماره 2 مشاهده میکنید یکی از موارد خرابی کمکفنر نشتی روغن از قسمت بالا و پایین کمکفنر است که باعث ایجاد حالت کوبش در اتاق خودرو و سیستم تعلیق میشود، در برخی موارد نشتی روغن به دلیل استهلاک و خرابی کاسهنمدهای داخلی قسمت بالا و پایین کمکفنر است که با تعویض کمکفنر ایراد مرتفع می گرد.
شکل 2- نشتی روغن کمکفنر
لاستیکسایی
همانطور که در شکل شماره 3 مشاهده میکنید در مواردی که یکی از چرخهای خودرو دچار لاستیکسایی میشوند. این ایراد پس از برسی میتواند از خرابی کمکفنر باشد. در زمانی که تایرهای خودرو از روی ناهمواری جاده عبور میکنند به دلیل خرابی کمک فنر و عدم فشار کمکفنر جهت تماس کامل تایرها با سطح جاده، لاستیکسایی ایجاد میشود که این ایراد با تعویض کمکفنر و برسی جلوبندی مرتفع میگردد.