دلایل کم کردن آب موتور

 ماشینتان آب کم می کند؟هر جایی که به نظرتان رسید چک کردید؟! پس با ما همراه باشید تا به بررسی 7 دلیل کم شدن آب ماشین بپردازیم.
مایع خنک‌کننده موتور که ترکیبی از مایع رادیاتور و ضدیخ (به نسبت معمولا 50 درصد ضدیخ و 50 درصد مایع خنک‌کننده و در شرایط آب و هوایی خیلی سرد، حداکثر می‌توان از نسبت 70 درصد ضدیخ و 30 درصد مایع خنک کننده استفاده کرد، استفاده از حجم بیشتر ضدیخ باعث افزایش نقطه انجماد می‌شود) در یک مدار بسته گردش می‌کند و به خنک کردن بخش‌های مختلف موتور کمک می‌کند.

دوره آموزش مکانیکی در دانشگاه صنعتی شریف

7 دلیل کم شدن آب ماشین

درصورتیکه حجم مایع خنک‌کننده کاهش یابد باید نسبت به بررسی موارد ذیل اقدام کرد:

1-درب رادیاتور

ابتدا سوپاپ‌ها و فنر درب رادیاتور را مورد بررسی قرار دهید که می‌تواند یکی از دلایل اصلی کم شدن آب ماشین باشد در صورتیکه فنر یا سوپاپ‌ رفت و برگشت مایع خنک‌کننده درب رادیاتور معیوب است، درب رادیاتور را تعویض کنید.

2-شیلنگ‌های مایع خنک کننده

شیلنگ‌های مایع خنک‌کننده موتور را مورد بررسی دقیق قرار دهید و در صورت وجود هرگونه ترک، نسبت به تعویض آنها اقدام کنید.

3-هوزینگ ترموستات

در برخی از خودروها، هوزینگ ترموستات از جنس مواد پلیمری است و به دلیل افزایش دمای موتور و همچنین نامتقارن سفت کردن پیچ‌های آن، دچار ترک و شکستگی می‌شود، در صورت وجود ترک و شکستگی در این قطعه، آن را تعویض کنید.

4-رادیاتور

از آنجایی که رادیاتور از جنس مس یا آلومینیوم است و بنابراین جنس آن نرم است، هرگونه آسیب‌دیدگی بخش‌های مختلف رادیاتور از قبیل تصادف خودرو، برخورد جنس تیز، برخورد سنگ و غیره باعث بروز نشتی می‌شود، لذا در صورت وجود هر نوع آسیب‌دیدگی باید نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام کرد.

5-واترپمپ

محور واتر پمپ از طریق مجموعه‌ای به نام فیبر و فنر آب‌بندی می‌شود، لذا در صورتیکه از بخش‌های فوق نشتی صورت نگیرد ولی حجم مایع خنک‌کننده کاهش یابد باید نسبت به بررسی نشتی واتر پمپ اقدام گردد.
معمولا محل نصب واترپمپ به نحوی است که مشاهده نشتی آن بخش به سختی امکان‌پذیر است لذا بهتر است که خودرو توسط بالابر در ارتفاع قرار گیرد و به مدتی روشن بماند تا دمای آن به مقدار نرمال برسی و سپس در نور مناسب نسبت به بررسی نشتی آن اقدام گردد.

6-رادیاتور بخاری

 ششمین دلیل کم شدن آب ماشین  وجود رطوبت در نمد کف اتاق خودرو است که آن را باید مورد بررسی قرار دهید در برخی شرایط وجود ترک در رادیاتور بخاری باعث کاهش حجم مایع خنک‌کننده می‌شود که در اینصورت باید نسبت به تعویض رادیاتور بخاری اقدام کرد.

7-ترک در سرسیلندر

 از دیگر موارد کم شدن آب ماشین در صورتیکه از موارد فوق، نشتی مایع خنک‌کننده وجود نداشته باشد ولی همچنان حجم مایع خنک‌کننده موتور کاهش می‌یابد باید به وجود ترک در سرسیلندر موتور (طرز کار سرسیلندر موتور خودرو) مشکوک شد که البته تشخیص ترک در سرسیلندر منوط به باز کردن سرسیلندر از روی موتور است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up