شاید هنگام مراجعه به تعمیرگاه به دلیل روشننشدن خودرو، با این عبارت که رله دوبل خراب شده مواجه شده باشید. در این مقاله به تشریح عملکرد این رله و روش عیبیابی این عضو سیستم انژکتوری پرداخته میشود.
رله دوبل چیست؟
بهصورت ساده رله دوبل از ترکیب دو رله ایجاد شده است. درصورتیکه وظیفه عمومی رله را فراموش کردید میتوانید به مقاله رله فن رادیاتور مراجعه کنید. رله دوبل در مسیر سیستم مدیریت سوخت و جرقه قرار دارد. این دو رله تحت نامهای رله اصلی، رله قدرت، رله پمپبنزین و رله کنترل نیز شناخته میشوند.
انواع رله دوبل و شکل آن
این رله اولینبار در سیستمهای انژکتوری مشاهده شد. فرم کلی آن در سیستمهای اولیه خانواده پژو یا پراید بهصورت شکل 1 است.
شکل 1- فرم کلی رلهدوبل در خانواده پژو – پراید اولیه
عموماً ایرانیها رله دوبل را به فرم یک قطعه با 15 پین میشناسند. البته مدلهای دیگری هم از فرم رلهدوبل وجود دارد. شکل 2 نمونه این فرم را نشان میدهد.
شکل 2- مدل رلهدوبل بوش در خودرو های فولکس دهه 1980
در سیستمهای بهروزتر معمولاً دو واحد رله از یکدیگر جدا شدهاند تا فرایند تعویض راحتتر انجام شود بهعنوان نمونه رلههای PR و PU در سیستم سوخترسانی خودرو تارا را میتوان نام برد که در واقع با یکدیگر رله دوبل را تشکیل میدهند. شکل 3 این رلهها را در جعبهفیوز و رله BFRM نشان میدهد.
1- رله PU 2- رله PR
شکل 3- 1. رله pu
2.رله pr
نمونه دیگری از استفاده از دو رله بهعنوان رله دوبل در خودرو تیبا /ساینا است. شکل 4 جعبهفیوز موتور این خودرو را نشان میدهد و محل دو رله که بهعنوان رلهدوبل انجاموظیفه میکنند را نشان میدهد.
شکل 4- رلهدوبل در جعبهفیوز موتور تیبا / ساینا