دوره ریمپ خودرو چه کمکی به ما میکند؟ توان مندی های ما بعد از این دوره چیست؟ این دوره چه تاثیری در کسب درآمد ما دارد؟ این یک مقاله فنی نیست بنابراین تا حد امکان کلمات عمومی بکار برده شده است و از استفاده از لغات تخصصی در ان اجتناب شده است. کسانی که میخواهند وارد بازار کار در حوزه خودرو شوند نیاز به افق شغلی دارند شاید با خواندن این مقاله میتوانید با یکی از مشاغل نسبتاً جدید در بازار کار مکانیک خودرو آشنا شده و مسیر شغلی مناسبی برای خود ترسیم کنند.
دوره آموزش ریمپ با دستگاه دیاگ در دانشگاه صنعتی شریف
ریمپ یعنی چه؟
در سادهترین تعریف تغییر برنامه کامپیوتر خودرو است. هر کامپیوتر دارای قطعاتی الکتریکی و الکترونیکی است که به آن سخت افزار میگویند. در کنار آن دارای برنامه یا برنامههایی است که به آن نرم افزار میگویند. این برنامه کامپیوتردر واقع یک نقشه راه است که در شرایط مختلف ان کامپیوتر چگونه عمل کند. نقشه در انگلیسی مپ (Map) نامیده میشود. ریمپ (Remap) یعنی تغییر نقشه راه کامپیوتر خودرو با کمک نرم افزار. در دوره ریمپ و تیونینگ با این موارد آشنا خواهید شد.
کامپیوتر خودرو چیست؟ آیا خودرو فقط یک کامپیوتر دارد؟
یکی از جملات رایج هنگام مراجعه به تعمیرکار در زمان بروز مشکل، این است که کامپیوتر خودرو خراب است. استفاده از کلمه کامپیوتر خودرو یا عبارت صحیحتر آن ایسیو (ECU) خودرو شاید سالها پیش عبارت اشتباهی نبود. این عیارت با ورود خودروهای انژکتوری به بازار متداول شد. سیستم انژکتوری دارای یک کامپیوتر مرکزی بود که المانهای مختلف را کنترل میکرد. این کامپیوتر همان ایسیو موتور است که مدیریت سیستم سوخت رسانی و انژکتور را بر عهده دارد. به مرور تعداد کامپیوترهای خودرو افزایش پیدا کردند. امروزه برخی خودرو ها بیش از 80 کامپیوتر برای اهداف مختلف دارند. برخی از مهمترین این ایسیوها در شکل 1 امده است.
شکل 1- برخی از ایسیوهای مورداستفاده در خودرو
تمامی ایسیوهای معرفی شده در شکل 1 و بسیاری از کامپیوترهای دیگر در خودرو ممکن است دچار نقص شوند. این نقص میتواند در مورد قطعات الکتریکی و الکترونیکی ایسیو باشد و یا برنامه آن و البته گاهی هر دو نقص با هم مشاهده میشود. معمولاً در مرحله اول با بررسی برنامه کامپیوتر سعی به رفع مشکل میشود. این کار در تخصص ریمپ کار است. تعمیرات سختافزاری در تخصص تعمیرکار ECU است.
گام به گام آموزش تعمیرات ایسیو
ریمپ کار چگونه برنامه کامپیوتر را تصحیح میکند؟
روشهای اصلاح و تغییرات در برنامه بسیار متنوع است. شکل 2 برخی از این روشها را نشان میدهد.
شکل 2- فعالیتهای مهم برای تغییرات برنامه ایسیوها مقدماتی
پایینترین سطح تعمیرات برنامه ایسیو که میتوان آن را تغییرات مقدماتی نامید معمولاً با استفاده از دستگاه عیبیاب انجام میشود تمامی این موارد در دوره ریمپ بهصورت کامل مورد بررسی قرار خواهد گرفت این موارد عبارتاند از:
بازگرداندن برنامه به تنظیمات کارخانهای: احتمالاً با این گزینه روی گوشی خود نیز مواجه شدهاید. همه چیز به تنظیمات اولیه بر میگردد. یکی دیگر از فعالیتها در سطح مقدماتی بالابردن یا بهروزرسانی ورژن (اپگرید) یا پایین آوردن (دوانگرید) است که متناسب با نوع عیب میتواند از آنها استفاده کرد. معمولاً تمامی دستگاههای دیاگ این سه حالت را بهصورت طبیعی دارند فقط با یک آموزش ساده میتوان آن را انجام داد. در مورد فلشکردن کمی موضوع تغییر میکند البته این فرایند هم معمولاً با دستگاه دیاگ انجام میشود در هنگام فلشکردن برخی نکات ایمنی جهت ازبیننرفتن دادهها باید توجه شود. باتوجهبه سادهبودن این موارد معمولاً برخی تعمیرکاران خود این موارد را انجام میدهند. اما باید توجه داشت همین موارد ساده نیاز به آموزش دارند. انجامدادن بدون اطلاع از رویه کار ممکن است باعث سوختن و در نتیجه هزینه برای تعمیرکار شود.
در سطوح بالاتر برای تغییرات نیاز به استفاده از سخت افزار و نرم افزارهای مخصوص این کار است آموزش برای رسیدن به این سطح بسیار ضروری خواهد بود.
آیا ریمپ کار فقط تعمیرکار است؟
پاسخ این پرسش یک خیر بزرگ است. اگرچه ریمپ کردن میتواند در حل مشکلاتی مانند دیر گاز خوردن، تصحیح عملکرد سنسورها، بهبود زمان روشن شدن فن و مواردی از این دست کمک کند اما این همه تواناییهای یک ریمپ کار نیست. یکی از موارد جذاب در این شغل اماده کردن خودرو برای مسابقات و اصطلاحاً تیونینگ کردن موتور است. شکل 3 این توان مندی های مهم را نشان میدهد.
شکل 3- توانمندیهای اصلی ریمپ کار
این کار نیاز به سطح بالایی از تجربه و توانایی تحلیل مسایل و آمارها و اعداد مختلف دارد. البته که شغل خاص به شمار میرود و در امد آن نیز خاص است که با طی کرده دوره اموزش ریمپ خودرو میتوانید از مزایای ان بهرمند شوید.
آیا برای آموزش ریمپ خودرو ECU پیشنیازی لازم است؟
قطعاً ورود به هر شغلی پیشنیازهایی دارد. رعایت پیشنیازها همواره باعث رشد بهتر و سریعتر در آن شغل خواهد بود. شکل 4 مهارتهای موردنیاز برای آموزش ریمپ خودرو را معرفی میکند.
شکل 4- مهارتهای موردنیاز برای ورود ریمپ کار
از بین مهارتهای اشاره شده در شکل 4 آشنایی با عملکرد سیستمهای انژکتوری مهمترین بخش است. یک ریمپکار باید مفاهیم اولیه مانند سنسورها، عملگرها، سیسگنال های سنسور، سیگنالهای عملگر، محدوده کاری سنسورها و عملگرها را به خوبی را بشناسد. تابتواند روی آنها تغییرات لازم را ایجاد کند.
مهارت دیگری که برای این شغل ضروری به نظر میرسد کار با کامپیوتر است. نحوه باز کردن و بستن نرم افزارها، انتخاب کردن کپی کردن، چسباندن متن جدید و به صورت کلی مهارتهای اولیه کار با رایانه ضروری خواهد بود.
دانستن عملکرد مدارها، نقشه خوانی الکتریکی، استخراج پبن اوت ار نقشهها، وظایف سایر ایسیوها نحوه ارتباط شبکهای یا همان مالتی پلکس نیز در سطوح بالاتر میتواند موثر باشد.
دوره آموزش تیونینگ خودرو مجموعه ایمگ – دانشگاه صنعتی شریف
به صورت کلی این شغل با ایجاد تغییرات یا نرم افزاری در یونیتها، توان خروجی خودرو را تصحیح میکند. ریمپ کار در حال حرکت روی لبه تیغ اخلاق است. برخی تغییرات مانند کم کردن کیلومتر طی شده نیز با اینکه توسط فرایند ریمپ کردن قابل انجام است اما از محدوده اخلاق خارج است. بنابراین آموزش در این بخش اهمیت فراوانی دارد.
دوره آموزش تیونینگ خودرو در مجموعه آموزشی ایمگ در دانشگاه صنعتی شریف با اساتید خبره، به صورت عملی انجام میشود. مبانی ریمپ خودرو، استخراج اطلاعات و تحلیل دادههای جدول ایسیوهای مختلف موتور نحوه ویرایش و اصلاح پارامترهای مختلف به صورت عملی با کار روی کمک دستگاههای تخصصی آموزش داده میشود. با توجه به کوتاه بودن و تخصصی بودن دوره ریمپ خودرو و جهت استفاده بهتر و کاملتر از دورهها پیشنهاد میشود کارآموزان دورههای برق خودروهای داخلی و سیستم انژکتور خودروهای داخلی را گذرانده باشند و کمی اطلاعات نسبت به سیستم مالتی پلکس در خودرو ( آموزش عیب یابی مالتی پلکس خودرو در دانشگاه صنعتی شریف ) داشته باشند و سپس اقدام به شرکت در این دوره کنند. در پایان گواهی اتمام موفقیت آمیز دوره که توسط دانشگاه شریف تایید شده است نیز به تمامی کارآموزان اعطا خواهد شد.
نویسنده: مهندس بهروز خطیبی