همانطور که در مقالههای انواع جعبهدندهها و گیربکسهای غیر سنکرونیزه اشاره شد. جعبهدندههای دستی سالیان سال است که روی خودروها استفاده میشوند. جعبهدنده های اولیه مکانیزم مناسبی برای هماهنگسازی بین دندههای درگیر در زمان تعویض دنده نداشتند. استفاده از سیستمهای سنکرونیزه این مشکل را تا حد زیادی کاهش داد. در این مقاله به بررسی عملکرد سیستم سنکرونیزه، انواع و ساختار این مکانیزم مهم در جعبهدندههای دستی پرداخته خواهد شد.
دلیل سیستم سنکرونیزه (synchronizing System)
همانطور که در گیربکسها از نوع constant-mesh تشریح شد ،با اینکه استفاده از چرخدنده مورب و درگیر بودن دایم بین چرخدنده زیرورو بخشی از مشکلات را حل کرد؛ اما هنوز مکانیزم چنگکی کیفیت مناسب برای هماهنگسازی بین دنده و شفت خروجی را ندارد. به همین دلیل جعبهدندههای غیر سنکرونیزه سالیان سال است که کاربردی در گیربکس خودرو ندارند و نوع سنکرونیزه جایگزین آن شده است. در سیستم سنکرونیزه درگیری ناگهانی بین دو سمت وجود ندارد؛ بلکه بهصورت آرام و بهمرور انجام میشود. این کار طول عمر اهرمبندی تعویض دنده را بسیار زیاد کرده است علاوهبرآن صدای تعویض دنده به میزان قابلملاحظهای کاهشیافته است.
انواع سیستم سنکرونیزه
به روشهای مختلف میتوان دسته بندی انواع سیستمهای سنکرونیزه را انجام داد شکل 1 نمونه ای از این روشها را نشان میدهد.
شکل 1- نوعی روش دستهبندی سیستم سنکرونیزه
سیستم سنکرونیزه پین دار (pin-type Syncronizer)
سیستم سنکرونیزه پین دار شاید از اولین سیستمهای هماهنگکننده در جعبهدندهها به شمار بروند. امروزه این نوع هماهنگکنندهها کمتر در خودروهای سواری استفاده میشود. اما هنوز در خودروهای سنگین و نیمهسنگین و تجاری قابلمشاهده است. مدلهای مختلفی برای شکل 2 فرم کلی این نوع را نشان میدهد.
1- پین هدایتکننده 2- فنر قفلی 3- کلاچ 4- دنده داخلی
شکل 2- مکانیزم سنکرونیزه از نوع پین گیربکس بیوک 1959
همانطور که در شکل 2 نیز مشاهده میشود این مکانیزم از زمان قدیم در خودروها کاربرد داشته است. شکل 3 نمای گستره نوع دیگری از همین ساختار سنکرونیزه را نشان میدهد