مشکل صندوق پران در عقب کوییک

راه کار ساده برای این مشکل

یکی از موارد رایج در خودروها مشاهده مشکلات پس از تولید است که شرکت‌های تولیدکننده قطعه یا خودروساز برای آن راهکاری در نظر می‌گیرند. در این مقاله به بررسی مشکل باز شدن در صندوق عقب(هاچ بک) خودرو کوییک و یا مشکل صندوق پران در عقب کوییک و روش حل آن پرداخته خواهد شد.

ایمنی در عملکرد در صندوق عقب خودروهای هاچ بک

در بیشتر خودروهای امروزی برای باز کردن درب عقب (پنجم) از عملگرهای برقی استفاده می‌شود البته زمانی که راننده خارج از خودرو باشد علاوه بر استفاده از ریموت‌کنترل ( تعویض باتری ریموت کنترل خودروهای کیا ) جهت باز کردن درب پنجم عموماً از سوئیچ یا دکمه فرمان برقی که روی درب پنجم نصب شده استفاده می‌شود. اما نکته مهم در مورد دکمه روی صندوق در آن است که باید در نظر داشت برای جلوگیری از باز شدن ساده در صندوق‌عقب (ایمنی ضدسرقت) در زمان روشن بودن موتور و توقف آن (مثلاً پشت چراغ‌قرمز)، تا زمان نزدیک‌شدن ریموت‌کنترل به ناحیه صندوق‌عقب دکمه برقی به‌طورکلی عملکرد نداشته باشد تا ایمنی در برابر سرقت از صندوق عقب تأمین شود. بعلاوه باید در نظر داشت که استانداردهای عملکردی قفل درب عقب (پنجم) برای خودروهای هاچ بک با قفل صندوق عقب خودروهای سدان متفاوت است. یکی از این تفاوت‌های موجود تک‌مرحله باز شدن قفل صندوق‌عقب در خودروهای سدان و دومرحله‌ای باز شدن قفل در پنجم در خودروهای هاچ بک است.

دوره آموزشی تشخیص رنگ خودرو با مدرک معتبر از دانشگاه صنعتی شریف

صندوق عقب کوییک

خودرو کوییک که یک خودرو هاچ بک است قفل درب عقب (پنجم) آنها مطابق استاندارد تعیین شده می‌بایست دومرحله‌ای باز شود  برای بازکردن درب پنجم، دکمه برقی داخل اتاق و ریموت‌کنترل ساده وجود دارد. برای ایجاد ایمنی و جلوگیری از امکان باز شدن درب عقب (پنجم) هنگام توقف خودرو پشت چراغ‌قرمز، هیچ‌گونه دکمه برقی و یا سوئیچ روی درب عقب (پنجم) وجود ندارد. قفل درب عقب (پنجم) این خودرو از نوع ساده بوده و مکانیزمی که در برخی از خودروها برای آزادسازی قفل درب عقب (پنجم) پس از فعال‌شدن هریک از کلیدهای فرماندهی وجود ندارد. شکل 1 چند نمونه قفل در عقب و زبانه آن را نشان می‌دهد.

نمونه‌های از قفل در صندوق عقب

زبانه قفل صندوق          قفل در عقب کوییک     قفل در صندوق ساینا      قفل در عقب چانگان

شکل 1- نمونه‌های از قفل در صندوق عقب

پس از باز کردن در صندوق‌عقب باید کمی به سمت بالا هدایت شود به عبارت ساده‌تر کمی به سمت بالاپرش کند. برای اینکه این حالت پرش به سمت بالا ایجاد شود وجود نیروی فشاری در قسمت پشت در (back pressure) ، تأثیرات قدرت جک بالابر، لاستیک‌های دور در اهمیت دارد؛ بنابراین از لاستیک‌های کله‌قندی صندوق پران برای باز شدن در صندوق عقب استفاده می‌شود شکل 2 موقعیت قرارگرفتن این لاستیک کله‌قندی را نشان می‌دهد.

موقعیت قفل صندوق و لاستیک کله‌قندی1- موقعیت نصب لاستیک کله‌قندی روی درب عقب 2- قفل صندوق عقب
شکل 2- موقعیت قفل صندوق و لاستیک کله‌قندی

در حال حاضر آسان‌ترین و کم‌هزینه‌ترین اقدام برای رفع ایراد سختی بازکردن در پنجم، استفاده از لاستیک‌های کله‌قندی با ارتفاع بیشتر جهت ایجاد نیروی پرانش در عقب فشردن دکمه دربازکن بیش از یکبار است.

نکته: روش پیشنهادی به‌شرط سلامت موتوربرقی عملگر در بازکن عقب است. درصورتی‌که محرک صندوق پران در عقب مشکل دارد ابتدا باید آن مشکل برطرف شود سپس از لاستیک کله‌قندی استفاده شود.

شکل 3 نمونه‌های از این لاستیک کله‌قندی را نشان می‌دهد

نمونه‌های متداول از لاستیک کله‌قندی درب عقبشکل 3- نمونه‌های متداول از لاستیک کله‌قندی درب عقب

با استفاده از این راه کار بسیار ساده میتوان مشکل عدم پرش به سمت بالا صندوق عقب (مشکل صندوق پران در عقب کوییک) را حل کرد.

نویسنده: مهندس علی مکی

keyboard_arrow_up