ضد یخ چیست؟ کولانت چیست؟ آیا کولانت و ضدیخ با هم متفاوت است؟ وظیفه ضدیخ چیست؟ انواع ضدیخ کداماند؟ اهمیت استفاده از ضدیخ چیست؟ سطح این مقاله مقدماتی است و بررسی آن نیاز به دانش خاصی ندارد. تمامی علاقهمندان به خودرو میتوانند از آن استفاده کنند. پیشنهاد میشود هنرجویان، دانشجویان؛ تعمیرکاران و حتی مالکان خودرو این مقاله را مطالعه کنند.
سیال در سیستم خنککننده موتور
در مقاله سیستم خنککننده موتور اجزا اصلی و وظیفه این سیستم معرفی شد. یکی از اجزا اصلی در این سیستم مایع خنککننده موتور است. در واقع سیالی که وظیفه انتقال حرارت در سیستم خنککننده موتور را بر عهده دارد، مایع خنککننده موتور نامیده میشود.
دوره آموزش برق خودرو از صفر تا صد در دانشگاه صنعتی شریف
کولانت چیست؟
مایع خنککننده موتور بهصورت کلی Engine Coolant یا بهاختصار کولانت یا کولنت (Coolant) یعنی خنککننده نامیده میشود؛ بنابراین اصطلاح که از برخی تعمیرکاران یا سرویسکاران شنیده میشود، در واقع تکنولوژی جدید به شمار نمیرود. برای خستهکننده نشدن متن، عبارات مایع خنککننده موتور، کولانت، coolant و یا حتی آب رادیاتور با یک معنی در این مقاله استفاده میشود.
خواص ضروری برای مایع خنککننده موتور
همانطور که اشاره شد، این سیال عامل انتقال حرارت به خارج از موتور است. فراموش نشود. علاوه بر این که حرارت موتور توسط لولهکشی به رادیاتور منتقل میشود که وظیفه کاهش دما این سیال را بر عهده دارد متناسب با شرایط به رادیاتور بخاری کابین نیز منتقل میشود. در واقع سیستم خنککننده موتور و سیستم گرمایش اتاق هر دو از مایع خنککننده موتور بهعنوان سیال منتقلکننده حرارت استفاده میکنند، یکی برای خنککردن موتور و دیگری برای گرمکردن اتاق و سیستم گرمایش کابین
با توجه به اهداف و شرایط کارای این سیال، باید خواص را داشته باشد که مهمترین انها در شکل 1 معرفی شده اند.
شکل 1- خواص مهم مایع خنککننده موتور
همانطور که در شکل 1 نشان داده شده است. یکی از خواص مهم برای مایخ خنککننده موتور، قیمت پایین آن است. ار این دیدگاه آب خالص (H2O) ارزانترین و در دسترس ترین سیال برای این کار میتواند باشد؛ اما آب در 100 درجه به جوش میآید که نسبت به حرارت ایجاد شده در موتور عدد بالایی نیست، علاوه بر آن در صفر درجه سانتی گراد نیز یخ میزند در بسیاری از نقاط جهان دمای در روزهایی از سال به زیر صفر نیز میرسد که دلیلی بر نا مناسب بودن آب است. در کنار این موارد فلزات در کنار آب دچار خوردگی و زنگ زدگی میشوند در نتیجه اثر مخرب بر اجزا فلزی سیستم خنککننده خواهد داشت. علاوه بر آن خاصیت ضد رسوب اب نیز بسیار کم است و املاح و رسوبهای زیادی را میتواند در خود نگه دارد. تمامی موارد ذکر شدن نشان میدهد آب حتی آب خالص (H2O) سیال مناسبی برای انتقال حرارت در موتور نیست. به همین دلیل استفاده آب به تنهایی در مدار خنککننده موتور شاید در ظاهر آثار تخریبی خاصی نداشته باشد؛ اما به مرور باعث خوردگی و زنگ زدگی در بخشهای فلزی مانند بلوکه موتور، سر سیلندر، رادیاتورها و لولههای فلزی خواهد شد. بنابراین باید چیزی به آب اضافه شود تا خواص مورد نظر تامین شود. ضدیخ آن افزودنی مناسب است. و همانطور که قبلاً اشاره شد به ترکیب آب خاص و ضد یخ، مایع خنککننده موتور یا همان کولانت (Coolant) میگویند.