سرویس و نگهداری هر مجموعهای باعث دوام و طول عمر و استفاده بهینه از آن دستگاه خواهد شد. موتور خودرو نیز از این امر خارج نیست. در مقاله قبلی در مورد انواع و اجزا و وظایف سیلندر مطالبی بیان شد. در ادامه علائم خرابی سیلندر، روش بررسی و عیبیابی و روش نصب مجدد بوشهای سیلندر در چندین مقاله بهصورت پیوسته تشریح خواهد شد.
علائم خرابی سیلندر
باتوجهبه وظیفه و بوش سیلندر در عملکرد موتور که در مقاله قبلی بیان شد، به طور خلاصه مهمترین علائم خرابی سیلندر در شکل 1 معرفی میشود.
شکل 1- مهمترین علائم خرابی سیلندر
همانطور که در شکل 1 نیز نشاندادهشده است علائم خرابی سیلندر میتواند شیری شدن روغنموتور که در اثر نشت مایع خنککننده به کارتل است و یا مشاهده لکههای چربی روی در رادیاتور که عامل آن نشت روغن به مایع خنککننده موتور خواهد بود. بعلاوه نشت روغن به اتاق احتراق باعث بروز روغنسوزی خواهد شد. فرار کمپرس از فاصله بین رینگ و پیستون میتواند باعث کاهش کمپرس در سیلندر شود. کاهش کمپرس در سیلندر در نهایت به افت توان موتور منجر خواهد شد. کاهش کمپرس در یک سیلندر میتواند باعث برهمخوردن بالانس در نیروی وارد بر میللنگ شده و لرزش موتور را افزایش دهد.