عملکرد کمپرسور کولر چگونه است؟ نحوه فشردهسازی گاز کولر در کمپرسور چگونه است؟ در مقاله قبلی در مورد انواع کمپرسورهای کولر مورداستفاده در خودروها مطالبی بیان شد. باتوجهبه فراوانی کمپرسور از نوع Wobble Plate در خودروها، نحوه عملکرد آن در این مقاله تشریح خواهد شد. سطح مقاله متوسط است؛ بنابراین برای علاقهمندان به تکنولوژی خودرو که اطلاعات اولیه در مورد مکانیزمهای مختلف سیستمهای خودرو دارند مناسب است.
دوره آموزشی تنظیم موتور خودرو در دانشگاه صنعتی شریف
Wobble plate یا Swash plate مسئله این است؟
قبل از اینکه به تشریح عملکرد کمپرسور کولر پرداخته شود باید به یک نکته کلیدی در مورد تفاوت دستهبندی کمپرسورها توجه کرد. همانطور که در مقاله قبلی نیز اشاره شد روشهای مختلفی برای دستهبندی کمپرسورها وجود دارد. در برخی از کتب تخصصی خودرو نوع Wobble plate و نوع Swash plate را در یک دسته قرار دادهاند و آن را دسته Swash plate نامگذاری کردهاند اگرچه تفاوتهای خاصی بین این دو نوع وجود دارد. اما هر دو نوع زیر مجموعه کمپرسورهای از نوع Axial pistion به شمار میروند. شکل 1 نمونه برش خورده هر دو کمپرسور را نشان میدهد.
A: Wobble plate compressor
B: 2 side Swash plate compressor
شکل 1- مقایسه اجزا داخلی دو نوع کمپرسور
انواع کمپرسور Wobble plate
بر اساس دستهبندی معرفی شده دو نوع کمپرسور در این طرح وجود دارد که با نامهای حجم ثابت و حجم متغیر شناخته میشود. باتوجهبه اینکه بیشتر اجزا این دو نوع مشابه هم هستند ابتدا نوع حجم ثابت بررسی میشود.
اجزا کمپرسور فشار ثابت
شکل 2 اجزا این نوع کمپرسور را نشان میدهد.
1- صفحه مایل (Wobble plate) 2- شاتون 3-پیستون 4- مجرای تخلیه (خروجی)
5- محفظه بالای پیستون (در این حالت مکش) 6- مجرای شارژ (ورودی) 7- سوپاپهای ورودی و خروجی
8- سرسیلندر 9- محفظه بالای پیستون (در این حالت تراکم) 10- چرخدنده 11- کلاچ الکتریکی
شکل 2- اجزا کمپرسور Wobble plate از نوع حجم ثابت
در ادامه مهمترین اجزا این مجموعه معرفی میشوند
پیستون و سیلندر
معمولاً تعداد سیلندر، پیستونهای این نوع کمپرسورها بین 3 الی 10 عدد متغیر است. واضح است هر چه تعداد سیلندر و پیستونها بیشتر باشد، مقدار بیشتری گاز فشرده شده و سیستم در زمان کمتری به حداکثر کارایی خود خواهد رسید.