مدار راهنما و فلاشر دنا SMS

هنگامی که خودرو مالتی پلکس می‌شود چه تغییر در مدارهای الکتریکی آن بوجود می آید؟ مدار راهنما فلاشر دنا که از شبکه استفاده کرده است چگونه کار می‌کند؟ چگونه می‌توان آن را عیب‌یابی کرد؟ در این مقاله درباره این موارد مطالبی بیان خواهد شد. ابتدا عملکرد مدار بررسی می‌شود با توجه به طولانی بودن شرح عملکرد و طولانی بودن عیب‌یابی، مطالعه موردی در یک مقاله مجزا بررسی خواهد شد. با توجه به اینکه این مدار از نوع مالتی پلکس است آشنایی با ساختار شبکه در خودرو ضروری است. سطح مقاله متوسط است و برای دانشجویان و تعمیرکاران برق و مالتی پلکس مناسب می‌باشد.

دوره آموزشی تعمیرات سیستم مالتی پلکس خودرو با مدرک معتبر از دانشگاه صنعتی شریف

مدار راهنما و فلاشر دنا SMS

در مقاله‌های قبلی مدار راهنما فلاشر سمند معمولی به‌عنوان یک سیستم الکتریکال ساده و بعد سمند با واحد سخنگو به‌عنوان نسخه توسعه‌یافته آن مدار معرفی شدند. خودرو های امروزی عموماً از ساختار شبکه یا همان مالتی پلکس در سیستم الکتریکی خود بهره‌مند هستند؛ بنابراین تحلیل و البته عیب‌یابی آن نیز با ساختار معمول کمی تفاوت دارد. در این مقاله به‌صورت بسیار ساده هر دو مورد بیان خواهد شد. بیشتر فرایند تکنیکال ساده‌سازی خواهد شد تا راحت‌تر تحلیل و بررسی شود. شکل 1 مدار راهنما و فلاشر دنا SMS را نشان می‌دهد.

مدار راهنما و فلاشر دنا از نوع SMSشکل 1- مدار راهنما و فلاشر دنا از نوع SMS

همانطور که در شکل 1 نشان داده شده است. در این مدار 4 نود وجود دارند. این نودها عبارتند از
نود CCN به‌عنوان نود مرکزی
نود FN به‌عنوان نود مدیریت چراغ‌های راهنما جلو
نود RN به‌عنوان نود مدیریت چراغ‌های راهنما عقب
نود ICN به‌عنوان نود چراغ پشت آمپر

عملکرد مدار راهنما و فلاشر دنا SMS

از دید مالتی پلکسی، واحد دسته‌راهنما و واحد کلید فلاشر با نود CCN در ارتباط هستند؛ بنابراین CCN می‌تواند فعال یا غیرفعال‌شدن دسته‌راهنما و یا کلید فلاشر را متوجه شود. علاوه‌برآن مدیریت قفل‌مرکزی هم بر عهده این نوع است بنابراین می‌تواند متناسب با وضعیت هشدارهای لازم را در مدار فلاشر ایجاد کند. نود CCN با سه نود دیگر در ارتباط شبکه با پروتکل CAN است؛ بنابراین به آنها دستورات لازم برای اجرای در خواست‌ها را خواهد داد. سیم‌های (9012-9013) ارتباط CCN با FN را فراهم می‌کنند. سیم‌های (9041-9042) ارتباط CCN و ICN را برقرار می‌کنند و سیم‌های (9051-9052) ارتباط بین CCN و RN را ایجاد می‌کنند.

نکته: برای ساده‌سازی مدار، ارتباط برق مثبت و منفی نودهای RN و ICN ترسیم نشده است.

مرحله اول: مسیر اتصالات منفی در مدار

شکل 2 این مرحله را نشان می‌دهد.

مسیر اتصالات منفی در مدارشکل 2- مسیر اتصالات منفی در مدار

باتوجه‌به واضح بودن مدار و شرح در مقاله‌های قبلی از تشریح مسیر منفی خودداری می‌شود.

مرحله دوم: مسیر برق مثبت دائم

شکل 3 این مسیر را نشان می‌دهد

مسیر برق مثبت دائمشکل 3- مسیر برق مثبت دائم

بر اساس مدار دو فیوز F18 و F17 وظیفه تغذیه نود FN را بر عهده دارند. فیوز F20 برق تغذیه سوییچ اصلی را بر عهده دارد. این برق از پایه 29 کانکتور 54 پایه آبی (54W- BU) به سمت سوییچ ارسال می‌شود.

مرحله سوم: مسیر برق مثبت بعد از باز کردن سوئیچ

شکل 4 این مسیر را نشان می‌دهد

مسیر برق مثبت بعد از باز کردن سوییچشکل 4- مسیر برق مثبت بعد از باز کردن سوییچ

جریان برق از پایه 1 کانکتور دو پایه مشکی سوییچ اصلی (2W-BK) وارد سوییچ می‌شود. اگر سوییچ فقط یک مرحله باز شود (ACC) در این صورت فقط پایه 1 کانکتور 2پایه خاکستری (2W-GY) برق دار خواهد شد. اگر سوییج دو مرحله باز شود (IGN) در این صورت هم پایه 1 و هم پایه 2 کانکتور 2 پایه خاکستری برق دار خواهند شد و هر دو به پایه‌های 15 و 42 کانکتور 82 پایه خاکستری (82W-GY) نود FN وارد می‌شود و در نتیجه FN از موقعیت سوییچ (ACC یا IGN) مطلع می‌شود.

مرحله چهارم: عملکرد راهنما

شکل 5 این حالت از مدار را نشان می‌دهد.

عملکرد راهنما سمت چپ در مدار راهنما و فلاشر دناشکل 5- عملکرد راهنما سمت چپ در مدار راهنما و فلاشر دنا

دسته چراغ این سیستم منفی کنترل است؛ بنابراین هر دستور را با ارتباط‌دادن مدار به بدنه معرفی می‌کند. همانطور که در شکل 5 مشخص شده است. هنگامی که دسته‌راهنما را به سمت چپ حرکت می‌دهیم پایه‌های 4A و 5A کانکتور 9 پایه مشکی (9W-BK) به هم متصل می‌شوند. پایه 5A به بدنه متصل است بنابراین وصل شدن آن به پایه 4A باعث خواهد شد پایه 4A نیز منفی شود. این منفی از طریق سیم کشی به پایه 81 کانکتور 82 پایه خاکستری (82W-GY) نود CCN وارد می‌شود. این نود متوجه درخواست راننده (فعال کردن راهنما سمت چپ) می‌شود. این کار به صورت هم زمان در سه مسیر اتفاق خواهد افتاد

CCN از طریق پایه‌های 22 و 23 کانکتور 82 پایه مشکی (82W-BK) به نود FN اطلاع می‌دهد. پس از دریافت دستور، نود FN جریان برق مثبت را از طریق پایه 42 کانکتور 54 پایه خاکستری (54W-GY) به سمت مجموعه جراغ جلو سمت چپ ارسال می‌کند. چراغ جلو سمت چپ از طریق پایه 6 آن را دریافت کرده و لامپ مربوطه روشن خواهد شد.

CCN از طریق پایه‌های 16 و 17 کانکتور 82 پایه خاکستری (82W-GY) به نود ICN اطلاع می‌دهد. و این نود چراغ هشداری راهنما سمت چپ در پشت امپر را فعال می‌کند.

CCN از طریق پایه‌های 23 و 24 کانکتور 82 پایه خاکستری (82W-GY) به نود RN اطلاع می‌دهد. پس از دریافت دستور، نود RN جریان برق مثبت را از طریق پایه 17 کانکتور 40 پایه سفید (40W-WI) به سمت مجموعه چراغ عقب سمت چپ ارسال می‌کند. چراغ عقب سمت چپ از طریق پایه 1 آن را دریافت کرده و لامپ مربوطه روشن خواهد شد.

مرحله پنجم: عملکرد فلاشر

شکل 6 این وضعیت را نشان می‌دهد.

عملکرد فلاشر در مدار راهنما و فلاشر دناشکل 6 – عملکرد فلاشر در مدار راهنما و فلاشر دنا

بر اساس شکل 6 کلید فلاشر نیز مانند دسته‌راهنما منفی کنترل است. هنگامی که کلید فشرده می‌شود. یک منفی از طریق پایه 14 کانکتور 16 پایه مشکی (16W-BK) به سمت نود CCN ارسال می‌شود. و این نود آن منفی را از طریق پایه 20 کانکتور 80 پایه خاکستری (82W-GY) دریافت می‌کند. مجدداً از طریق شبکه به سه نود FN – RN و ICN دستورات لازم را ارسال می‌کند. هر نود به لامپ‌های تحت پوشش خود برق مثبت ارسال خواهد کرد.

نکته: فرایند چشمک‌زدن توسط قطع و وصل کردن برق مثبت توسط خودواحدهای ICN – RN – FN انجام خواهد شد و تا زمانی که نود CCN دستور قطع‌کردن را صادر نکند چشمک‌زدن ادامه خواهد یافت.

مرحله ششم: عملکرد مرتبط با قفل‌مرکزی

همانطور که اشاره شد، واحد CCN مدیریت قفل‌مرکزی را نیز بر عهده دارد؛ بنابراین می‌تواند از فرامین قفل‌کردن و باز کردن درها مطلع شود و متناسب با آن دستور فعال‌شدن فلاشر را بدهد. شکل 7 این مدار را نشان می‌دهد.

عملکرد مرتبط با قفل مرکزیشکل 7- عملکرد مرتبط با قفل مرکزی

مدار کاملاً شبیه حالت مدار فلاشر است؛ اما دیگر کلید فلاشر فرمانی صادر نمی‌کند خود واحد CCN تشخیص و مدیریت عملکرد مدار را بر عهده خواهد داشت.

نویسنده:مهندس بهروز خطیبی

2 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up