عملکرد مدار قفل مرکزی پژو 206 فول ماکس

واحد قفل مرکزی یکی از سیستم‌های شناخته شده در مجموعه سیستم‌های امنیتی خودرو به شمار می‌رود. در مقاله‌های قبل به معرفی این سیستم پرداخته شد و سپس به‌عنوان نمونه نحوه عملکرد مدار قفل مرکزی پژو / سمند ساده تشریح شد. در این مقاله باتوجه‌به اینکه بیشتر خودروهای امروزی از شبکه استفاده می‌کنند. به‌عنوان نمونه عملکرد چند مدار قفل مرکزی تحت پوشش مالتی پلکس بیان خواهد شد. در این مقاله به بررسی عملکرد قفل مرکزی 206 مالتی پلکس فرانسوی پرداخته می‌شود.

قفل مرکزی در 206 فول ماکس (Full Mux)

شاید برخی با نگاه کردن به نود های موجود در پژو 206 فول ماکس (مالتی پلکس فرانسوی) این سوال پیش بیاید که با اینکه نود قفل‌مرکزی وجود ندارد چرا عملکرد آن را در نوع مالتی پلکس دسته بندی شده است. قفل مرکزی پژو 206 فول ماکس توسط واحد BSI کنترل می‌شود (در واقع یونیت قفل‌مرکزی مجزایی وجود ندارد)و BSI در پژو فول ماکس یک نود به شمار می‌رود بعلاوه واحد گیرنده رادیویی در نود COM2000 قرار دارد بنابراین برای ارتباط بین BSI ( در نقش یونیت قفل مرکزی) و COM2000 ( در نقش گیرنده) از شبکه استفاده شده است که در ادامه تشریح می‌شود. شکل 1 مدار قفل مرکزی پژو 206 فرانسوی را نشان می‌دهد.(آموزش مالتی پلکس | عیب یابی واحد کنترل عقب (RN))

مدار قفل مرکزی پژو 206 فول ماکس1-نود BSI 2- نود BM34 3- نود COM2000 4-نود مجموعه پشت آمپر
5- مجموعه قفل در عقب راست 6- مجموعه قفل در عقب چپ 7- مجموعه آینه جانبی سمت راست
8- مجموعه قفل در جلو راست 9- محرک در صندوق‌عقب 10- مجموعه قفل در جلو چپ 11- مجموعه آینه جانبی چپ
شکل 1- مدار قفل مرکزی پژو 206 فول ماکس

نکته 1: به تعداد پایه‌های مجموعه قفل در جلو چپ و راست توجه کنید. ملاحظه می‌شود که 6 پایه است. به دلیل اهمیت ساختار واحدهای قفل در این مجموعه که شامل قفل در، پمپ محرک در است که در یک مقاله مجزا تشریح خواهد شد

نکته 2: کلیدهای لای در که برای اطلاع‌رسانی وضعیت باز بودن درها در نظر گرفته می‌شوند داخل مجموعه قفل‌های در طراحی شده‌اند.

نکته 3: مجموعه آینه‌های جانبی سمت چپ و راست (شماره 7 و 11) به دلیل اشتراک منفی گرم‌کن‌ها با میکروسوئیچ‌های لای دری در مدار ترسیم شده‌اند.

نحوه عملکرد مدار قفل مرکزی پژو 206 با استفاده از ریموت

زمانی که دکمه‌های قفل‌کردن یا باز کردن قفل روی ریموت کلید فشرده می‌شود. درصورتی‌که فاصله بین ریموت و خودرو در محدوده تعریف شده باشد. واحد CoM2000 سیگنال‌های ریموت را دریافت کرده و آن را رمزگشایی می‌کند. پس از اینکه تشخیص داد فرمان (قفل /باز کردن) چیست، آن را از طریق پروتکل VAN BODY به سمت BSI ارسال می‌کند. BSI فرمان را دریافت می‌کند. سپس وضعیت موجود را بررسی کرده و پس از نتیجه‌گیری فرمان موردنظر که قفل‌کردن یا باز کردن است را به سمت محرک‌های درها ارسال می‌کند. این فرمان را از طریق فعال‌کردن رله‌های RL5A و RL5B که در قسمت زیرین BSI قرار دارد انجام می‌شود. شکل 2 شماتیک و شکل 3 محل قرارگرفتن داخل BSI ، این دو رله را نشان می‌دهد.

شماتیک رله‌های قفل‌کردن و باز کردن داخل BSI1- رله قفل‌کردن 2- رله باز کردن قفل
شکل 2- شماتیک رله‌های قفل‌کردن و باز کردن داخل BSI

برد BSI و محل قرارگرفتن رله‌های قفل‌کردن و باز کردن داخل آن1- رله قفل‌کردن 2- رله باز کردن قفل
شکل 3- برد BSI و محل قرارگرفتن رله‌های قفل‌کردن و باز کردن داخل آن

بوبین‌های این دو رله دارای یک‌پایه برق +12 ولت است و پایه دیگر آن توسط IC روی برد BSI کنترل می‌شود. هنگامی که BSI بخواهد هر کدام از رله‌ها را فعال کند یک منفی به پایه دیگر بوبین رله‌ها داده شده و با عمل‌کردن آن رله پلاتین مربوطه وصل شده و برق به یکی از پایه‌های محرک‌های در می‌رسد پایه دیگر منفی را از طریق رله دیگر تأمین می‌کند. شکل 4 مسیر جریان مثبت و منفی و سیگنال شبکه را نشان می‌دهد

مسیر جریان برق در زمان فعال‌کردن قفل با کمک کلید قفل روی سوئیچA- برق مثبت 12 B- برق منفی C- سیگنال بیان روی خط شبکه VAN
1- پایه‌های شبکه VAN Body
شکل 4- مسیر جریان برق در زمان فعال‌کردن قفل با کمک کلید قفل روی سوئیچ

همانطور که در شکل مشاهده می‌شود. یونیت COM2000 پس از دریافت سیگنال قفل‌کردن، پیامی را از طریق پایه‌های 1 و 3 خودش روی شبکه VAN به سمت BSI ارسال می‌کند. نود BSI این پیام را از طریق پایه 38 و 40 کانکتور 40 پایه سفید دریافت می‌کند. پس از تجزیه‌وتحلیل پیام در صورت لزوم به بوبین رله RL5A منفی می‌دهد. در نتیجه پلاتین رله وصل می‌شود. برق مثبت باتری پس از عبور از فیوز MF4 یونیت BM34 وارد BSI می‌شود و از فیوز F16 عبور می‌کند و پس از عبور از پلاتین رله RL5A به پایه 15 کانکتور 16 پایه خاکستری از BSI خارج می‌شود. به سمت تمامی محرک‌های پمپ‌های در می‌رود. وارد تمامی پمپ‌های در می‌شود از پایه دیگر خارج شده و پس از یکی شده همه به سمت پایه 13 کانکتور 16 پایه خاکستری BSI شده و از طریق پلاتین رله RL5B در نهایت به بدنه می‌رسد.
در مورد باز کردن قفل‌ها واحد BSI باعث فعال شدن رله RL5B می‌شود. مثبت از طریق این پایه (13) و منفی از طریق پایه (15) BSI به‌تمامی محرک‌های پمپ درها ارسال می‌شود.

نحوه عملکرد مدار قفل مرکزی پژو 206 با استفاده از سوئیچ روی در

هنگامی که سوئیچ روی قفل در سمت راننده یا شاگرد قرار داده می‌شد و به سمت باز کردن یا قفل‌کردن چرخانده می‌شود. ابتدا یک سیگنال از در مربوطه به سمت BSI ارسال می‌شود. سپس BSI آن را تجزیه‌وتحلیل کرده و متناسب با آن رله قفل‌کن یا بازکن را فعال می‌کند. ادامه مسیر مانند حالت قبل خواهد بود. شکل 5 این مسیر را نشان می‌دهد.

مسیر جریان برق در زمان باز کردن قفل با کمک کلید روی در رانندهA- برق مثبت 12 B- برق منفی C- سیگنال منفی از کلید واحد روی در
شکل 5- مسیر جریان برق در زمان باز کردن قفل با کمک کلید روی در راننده

بر اساس شکل 5 هنگامی سوئیچ در راننده به سمت باز کردن قفل چرخانده می‌شود جریان منفی از پایه 6 مجموعه قفل در سمت راننده خارج می‌شود. این سیگنال به پایه 5 کانکتور 40 پایه سفید BSI می‌رسد و واحد BSI را از فرمان جدید مطلع می‌کند. واحد BSI شرایط موجود را بر اساس فرمان دریافت شده از واحد در بررسی می‌کند و در صورت لزوم فرمان باز شدن قفل درها را صادر می‌کنند برای این کار بوبین رله RL5B را فعال کرده در نتیجه جریان برق مثبت از طریق پلاتین این رله و پایه 13 (کانکتور 16 پایه خاکستری) به سمت تمامی پمپ‌های در ارسال می‌شود. منفی محرک‌های پمپ در نیز از طریق پایه 15 (کانکتور 16 پایه خاکستری) BSI تأمین می‌شود.

عملکردهای تکمیلی قفل مرکزی پژو 206 فول ماکس

توجه کنید، داخل واحد قفل در سمت راننده و شاگرد دو کلید ترسیم شده است یکی مخصوص سوئیچ و برای قفل‌کردن یا باز کردن است و دیگری به‌عنوان کلید لای دری عمل می‌کند. اطلاعات کلیدهای لای در نیز از طریق همان پایه 6 کانکتور (6 پایه قهوه‌ای) قفل در سمت راننده به BSI ارسال می‌شود. به عبارت ساده‌تر چه در راننده از حالت قفل خارج شود و چه در باز شود. واحد BSI از یک‌پایه سیگنال منفی دریافت می‌کند؛ اما تفاوت در آنجا است که هنگامی که قفل در باز می‌شود سیگنال ارسالی زمان کوتاه‌تری خواهد داشت؛ چون بعد از باز شدن قفل در سوئیچ برای خارج‌شدن به حالت اول خود برگردانده می‌شود. اما هنگامی که در را باز می‌کنند تا زمانی که در باز است سیگنال منفی به BSI ارسال می‌شود. همین تفاوت بعلاوه وضعیت قبلی پمپ درها سبب می‌شود BSI تشخیص دهد در باز است و یا قفل در باز شده است. در زمان باز بودن در از طریق شبکه VAN Body به یونیت پشت آمپر اطلاع داده می‌شود که لامپ هشداری باز بودن در را روشن کند. بعلاوه فرمان زدن فلاشر (یک یا دو بار) نیز از طریق BSI صادر می‌شود.

نکته: اگر سینوپتیک کلی پژو 206 فول ماکس توجه شود، ملاحظه می‌گردد (معرفی شبکه مالتی پلکس فول ماکس) یونیت ایربگ نیز در شبکه VAN Body را دارد. در زمان تصادف شدید و عملکرد واحد ایربگ، اطلاعات ضربه به واحد BSI می‌رسد و BSI فرمان باز شدن قفل درها را صادر می‌کند.

در مقاله‌های بعدی چند مدار  قفل مرکزی دیگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در نهایت به عیب‌یابی این سیستم پرداخته می‌شود.
نویسنده: مهندس بهروز خطیبی

4.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up