موتور دستگاهی است كه انرژي شيميايی را طي فرآيندهاي خاص و منظمي به انرژی مكانيكی تبديل میكند و از ديدگاههای مختلفی به شرح زیر دستهبندی میشود:
دسته بندی موتورها از ديدگاه نحوه چیدمان سیلندرها
در اين دستهبندی موتورها با توجه به ساختمان ظاهری آنها مطابق شکل 1 دستهبندی میشوند.
شکل 1-دستهبندی موتورها از دیدگاه نحوه چیدمان سیلندرها
الف-موتورهای رديفی
در اين طرح مطابق تمامي سيلندرها در يك خط و پشت سرهم قرار گرفتهاند از اينرو به اين موتورها In-Line گفته ميشود اين نوع موتور در خودروهاي پيكان، پرايد، پژو 206، 405 ، پارس، سمند، زانتيا و … استفاده شده است. اين طراح داراي مزيت سادگي در طراحي و ساخت است. ولي چنانچه تعداد سيلندرها زياد شود استحكام موتور و قطعات آن مانند ميل لنگ كاهش مييابد و نصب موتورها با طول زياد در محفظه موتور سخت است از اينرو به روشهاي دیگری که درذيل مورد بررسی قرار میگیرد، بايد نسبت به كاهش طول موتور اقدام نمود.
ب-موتور V شكل
برای كاهش طول موتور و افزايش استحكام میللنگ و بلوکه سیلندر موتور، سیلندرهاي موتور را برروي يالهاي V با زواياي 60، 90 و 120 درجه قرار ميدهند تا موتور Vشکل ایجاد شود. از اين نوع موتور در خودرو هاي نيسان مدلهای ماكسيما و مورانو ، هيوندای مدلهای سانتافه، آزرا و غیره استفاده شده است.
پ-موتور خوابيده يا Flat
چنانچه زاويه بين دو يال V را 180 درجه در نظر بگيريم علاوه برمزاياي موتور V شكل ، ارتفاع موتور نيز كاهش مي يابد و موتورهاي با طرح خوابيده يا Flat ايجاد ميگردد.
ت-موتور W شكل
چنانچه تعداد سيلندرهاي موتور به حدی افزایش یابد که با استفاده از طرح Vشكل نيز طول موتور افزايش یابد از طرح موتورهاي خورجيني يا W استفاده میشود که سیلندرهای موتور بر روی سه یال قرار گرفته و با حفظ طول موتور میتوان از سیلندرهای بیشتری استفاده کرد.
ث-موتورهای ستارهای يا star
اين نوع موتورها، سيلندرها به صورت ستارهاي در اطراف ميللنگ قرار گرفتهاند از اينرو طول موتوركاهش يافته و استحكام آن افزايش مييابد ولي هزينه طراحي و ساخت آن زياد است. این نوع موتور در هواپیماهای ملخدار استفاده میشود و به دلیل اینکه قطر موتور زیاد میشود قابلیت استفاده در خودرو ندارد.