سیستم تعلیق
سیستم تعلیق در خودرو دارای دو نقش مکانیزمی و ارتعاشی است که در ذیل به بررسی آنها پرداخته میشود:
نقش مکانیزمی سیستم تعلیق
از دیدگاه مکانیزمی، سیستم تعلیق مکانیزمی است که ضمن مهار چرخ در زیر بدنه خودرو، اجازه ایجاد حرکت های مطلوب به چرخ (دوران چرخ، حرکت عمودی، فرمان پذیری، تغییر کمبر، کستر و…) را داده تا منجر به افزایش پایداری خودرو و راحتی سرنشین گردد.
شکل 1 یک نمونه مکانیزم تعلیق جلوی خودرو که به مکفرسون معروف است را نشان میدهد.
1-فنر 2-جعبهفرمان 3-میلفرمان 4-سیبک فرمان 5-کمکفنر 6-مفصل پلوس(مشعلی) 7-میله ضد غلتش(میل موجگیر) 8-بوش طبق 9-شغالدست 10-طبق 11-سیبک زیر کمک 12-سگدست
شکل 1-مکانیزم تعلیق مکفرسون
همانگونه که ملاحظه میشود، فنر نیروی عمودی که وزن خودرو است را از بدنه به چرخ و بالعکس منتقل میکند در حالیکه وظیفه تحمل و انتقال نیروهای طولی(شتابگیری و ترمزگیری) و عرضی(نیروی جانب مرکز و باد جانبی) نیز توسط طبق از بدنه خودرو به تایر یا بالعکس منتقل میشود.
دستهبندی مکانیزمهای تعلیق فراگیر در قسمت عقب و جلوی خودرو به شرح زیر و مطابق شکل 2 است:
1-صلب یا یکپارچه
2-نیمه مستقل
3-مستقل شامل:
1-3-مک فرسون
2-3-طبق دار دوبل
3-3-بازوی کشنده