پيستون، شاتون و گژن پين
اتصال پيستون به شاتون توسط پيني به نام گژنپين انجام ميپذيرد. و اتصال به سه شكل نيمه شناور در پيستون، نيمه شناور در شاتون و تمام شناور در پیستون و شاتون انجام میپذيرد. شکل 1 پیستون، گژنپین و خار حلقوی تثبیت گژنپین در پیستون را نشان میدهد.
1-گژنپین 2-پیستون 3-خار حلقوی تثبیت گژنپین در پیستون
شکل 1-گژنپین، پیستون و خار حلقوی تثبیت گژنپین در پیستون
شاتون وظیفه انتقال حرکت خطی پیستون به میللنگ و همچنین حرکت دورانی میللنگ به پیستون را برعهده دارد. شکل 2 شاتون را نشان میدهد.
1-بوش سیلیکون-برنز شاتون 2-بدنه فولادی تولید شده به روش فورجینگ یا آهنگری 3-پیچ اتصال کپهیاتاقان شاتون 4-بخشهای تقویتی شاتون 5-محل اتصال شاتون به محور متحرک میللنگ
شکل 2-شاتون
شكل3 گژنپين تمام شناور را نشان ميدهد. در اين حالت گژنپين در شاتون و پيستون آزاد است و برای مهار کردن گژنپین در شاتون و پیستون و جلوگیری از خارج شدن آن از خارهاي حلقوي در دو سمت گژنپين استفاده شده است.
1-پیستون 2-گژنپین 3-خارهای حلقوی چپ و راست گژنپین 4-شاتون
شكل 3-گژنپين تمام شناور
وظیفه پیستون، تبدیل فشار ناشی از احتراق سوخت و هوا به نیروی مکانیکی است. به دلیل آنكه قسمت سر پيستون در معرض حرارت ناشي از احتراق سوخت و هوا است، لذا در طراحي پيستون قطر بالاي پيستون را مطابق شكل 4 كمي كوچكتر از قطر پايين آن در نظر ميگيرند و تقريباً پيستون به صورت مخروطي ساخته ميشود.
شكل 4-مخروطی بودن پيستون
با توجه به شكل 5 شيارهاي افقي و عمودي روي ديوارة پيستون ايجاد ميكنند تا بحث انبساط و انقباض پيستون و انعطاف پذيري آن در مقابل ضربات احتراق، بهينه سازی شود.
شكل 5-شيار افقی و عمودی پيستون
از طرفي قطر پيستون درجهت عمود برمحور گژن پين را بزرگتر از قطر پيستون درجهت گژن پين در نظر مي گيرند و به عبارتي پيستون را به صورت بیضوی ميسازند تا بعد از گرم شدن پيستون و ايجاد انبساط لازم، به دايره كامل تبديل مي گردد. لذا پیستون یک مخروط ناقص بیضوی است که به تدریج که گرم میشود شکل استوانهای آن بیشتر میشود.
رينگ پيستون
برای جلوگيری از نشتی سوخت و هوای فشرده در زمان تراكم و گاز محترق شده در زمان احتراق از بالای پیستون به محفظه لنگ، از رينگ پیستون استفاده میشود تا منافذ بين سيلندر و پيستون را مسدود کند و به عنوان عامل آببندي كننده ایفای نقش کند. مطابق شکل 6 از سمت بالای پیستون، رینگهای اول و دوم را رینگهای کمپرسی اول و دوم و رینگ سوم را رینگ روغنی میگویند.