سیستم مدیریت موتور(Engine Management System)
برای روشن شدن موتور، علاوه بر حداقل دوران میللنگ، پارامترهای دیگری به شرح زیر نیز باید ایجاد شود:
- ترکیب سوخت و هوا به نسبت جرمی تقریبی یک گرم بنزین به 14/7 گرم هوا
- تعیین زمان و مقدار پاشش بنزین
- تامین ولتاژ جریان برقی بین 5 تا 50 کیلوولت برای ایجاد جرقه بین الکترودهای شمع
- تعیین زمان جرقه
- کنترل دمای مایع خنککننده موتور
تامین و اجرای موارد فوق برعهده سیستم مدیریت موتور یا EMS است. شکل 1 اجزای EMS را نشان میدهد.
1-واحد کنترل الکترونیکی یا(ECU) 2 -دستهسیم 3-دیاگ 4- سنسور دور موتور 5-سنسور میلسوپاپ 6- سنسور فشار و دمای هوای ورودی یا (TMAP) 7- سنسور دمای مایع خنککننده 8-سنسور دریچه گاز 9-سنسور سرعت خودرو 10-سنسور اکسیژن 11-سنسور ناک 12-سوئیچ اینرسی 13-سوئیچ 14-باتری 15-انژکتور 16-پمپ بنزین 17-کویل دوبل 18-وایر شمع 19-شمع 20-استپر موتور 21-شیر برقی کنیستر 22-رله دوبل 23-فن رادیاتور 24-چراغ چک 25-دورسنج موتور
شکل 1-اجزای EMS موتور بنزینی
شکل 2 جانمایی اجزای مختلف EMS را نشان میدهد.
1– کنیستر 2- شیر قطع کن 3- شیر برقی کنیستر 4- سنسور فشار و دمای هوای ورودی (TMAP) 5- ریل سوخت و انژکتور 6- کویلها و شمعهای جرقه 7- سنسور میل بادامک 8- پمپ برقی هوای ثانویه 9– شیر هوای ثانویه 10- اندازهگیر جرم هوای ورودی به موتور 11- دریچۀ گاز الکترونیکی (ETC) 12- شیر برقی( EGR) 13- سنسورناک 14- سنسور دور موتور 15- سنسور دمای مایع خنک کنندۀ موتور 16- سنسورهای اکسیژن بالادستی و پائیندستی یا سنسورها لاندا 17- (ECU ) 18- به دستگاه عیب یاب 19- چراغ عیبیاب 20- به ایموبیلایزر 21- سنسور فشار باک بنزین 22- پمپ بنزین برقی مستقر در باک بنزین 23- سنسور پدال گاز 24- باتری
شکل 2-جانمایی اجزای مختلف EMS موتور بنزینی
در ادامه به معرفی وظیفه مختصر اجزای EMS پرداخته میشود: