پیستون:
پیستون قطعهای است که وظیفه تبدیل فشار ناشی از احتراق سوخت و هوا با ماهیت سیالاتی به نیرو با ماهیت جامداتی را بر عهده دارد و صرفا دارای حرکت خطی است. به دلیل اینکه پیستون فقط دارای حرکت خطی است لذا مطابق شکل 1 در نقاط TDC و BDC دارای حداکثر شتاب میشود که اگر این مقدار شتاب در جرم پیستون، گژنپین و دو سوم بخش بالایی شاتون ضرب شود نیرویی را تولید میکند که به نیروی اینرسی پیستون معروف است و اگر از مقدار مشخصی زیادتر شود، باعث شکست شاتون میشود و شاتون وارد بدنه موتور شده و بدنه موتور هم آسیب میبیند و نهایتا موتور متوقف میشود که به این حالت شاتون زدن موتور میگویند.
شکل 1-نیروی اینرسی پیستون
رابطه 1 نیروی اینرسی پیستون را نشان میدهد.