یاتاقان:
تکیهگاه قطعات دوار را یاتاقان گویند که به شرح زیر دستهبندی میشوند:
1-یاتاقان غلتشی ساچمهای یا بلبرینگ(Ball Bearing) برای دورهای و بارهای با ضربه کم. برای مطالعه این نوع یاتاقان اینجا را کلیک کنید.
2-یاتاقان غلتشی غتلکی یا رولربرینگ (Roller Bearing) برای دورها و بارهای با ضربه متوسط. برای مطالعه این نوع یاتاقان اینجا را کلیک کنید.
3-یاتاقان لغزشی یا ژورنال (Journal Bearing) برای دورها و بارهای با ضربه بالا. یاتاقان مورد استفاده در یاتاقانبندی موتور خودرو از نوع یاقان لغزشی یا ژورنال است که در ادامه مورد بررسی قرار میگیرد.
مطابق شکل 1 یاتاقان لغزشی یا ژونال از دو نیم حلقه یا دو نیم استوانه تشکیل شده است که محور ثابت یا متحرک میللنگ را دربر میگیرد. بین یاتاقان و محورهای ثابت یا متحرک میللنگ لقی بسیار کمی بین محور و یاتاقان وجود دارد که این فضا توسط روغن پر میشود و به محض اینکه محور شروع به دوران میکند، بر اساس اصول هیدرودینامیکی و هیدروستاتیکی که در بخش روغنکاری به آن پرداخته خواهد شد، فیلم روغن بین فضای خالی محور و یاتاقان تشکیل میگردد و این فیلم روغن با توجه به خاصیت موئینگی سیالات، قابلیت تحمل نیروهای عمودی با ضربه زیاد دارا است و بدین ترتیب هنگام دوران محور، تماس فلز محور و فلز یاتاقان از بین میرود و محور و یاتاقان بدون آسیب به کار خود ادامه میدهد.
1-یاتاقان بالایی 2-روغن 3-محور 4-یاتاقان پایینی
شکل 1-یاتاقان
شکل 2 تصویر واقعی یک یاتاقان لغزشی میللنگ را نشان میدهد.
شکل 2-یاتاقان میللنگ موتور خودرو
مطابق شکل 3 یاتاقانهای لغزشی به طور کلی از سه لایه تشکیل شده است. لایه داخلی یاتاقان از جنس آلیاژ فلز نرمي به نام بابيت(Babbitt) (تركيبي از آنتيموان، آرسنيك، مس، سرب و قلع) تشکیل شده است که با توجه به نرم بودن، در صورت تماس فلز محور میللنگ با یاتاقان، فلز بابیت که نرم است سائیده میشود تا از آسیب دیدن میللنگ که گرانقیمت است پیشگیری شود. لایه دوم از جنس آلیاژ مس و سرب تشکیل شده است که بستری مسطح و مستحکمتر را برای لایه اول ایجاد میکند و در نهایت لایه سوم که بخش اصلی یاتاقان است از جنس فولاد تشکیل شده است که استحکام کافی را برای لایههای اول و دوم ایجاد میکند تا از تغییر شکل آن دو لایه پیشگیری شود و بنابراین به ویژه لایه بابیت بستری نرم و استوانهای برای دوران راحت محور میللنگ را فراهم کند. با توجه به اینکه ماده اصلی این نوع یاتاقان بابیت است، به آن یاتاقان بابیتی هم گفته میشود.
1-لایه آلیاژ بابیت 2-لایه آلیاژ مس-سرب 3-لایه فولاد 4-خار تثبیت یاتاقان در درپوش یاتاقان یا بلوک سیلندر
شکل 3-جنس لایههای مختلف یاتاقان لغزشی
شکل 4 لایهبندی یاتاقان لغزشی را نشان میدهد.
1-لایه فولادی 2-لایه برنزی 3-لایه بابیتی
شکل 4-لایهبندی یاتاقان لغزشی بابیتی
شکل 5 نوعی دیگر از یاتاقان لغزشی را نشان میدهد که جنس لایه اصلی یاتاقان به جای استفاده از بابیت از مواد پلیمری همچون تفلون استفاده کرده است تا قادر به کاهش بیش از پیش نیروی اصطکاک بین محور و یاتاقان باشد.
1-لایه فولادی 2-لایه آلومینیومی 3-لایه پلیمری یا تفلونی
شکل 5-لایهبندی یاتاقان لغزشی تفلونی
با توجه به شکل 6 یک نیم یاتاقان در بلوک سیلندر نصب میشود و نیم یاتاقان دیگر در کپه یاتاقان قرار میگیرد و کپه یاتاقان با پیچ به بلوک سیلندر متصل میشود. این دو نیم یاتاقان، تشکیل یک یاتاقان کامل را میدهند و محور ثابت میللنگ درون آن قرار میگیرد.
11-کپه یاتاقان 2-بلوک سیلندر 3-نیم یاتاقان 4-پیچ اتصال کپه یاتاقان به بلوک سیلندر
شکل 6-نحوه تشکیل یاتاقان کامل ثابت موتور
برای اتصال شاتون به میللنگ نیز مطابق شکل 7 دو نیمیاتاقان مورد استفاده قرار میگیرد که یکی درون کپه یاتاقان شاتون و نیم یاتاقان دیگر درون شاتون نصب میشود و با اتصال کپه یاتاقان شاتون به شاتون، یک یاتاقان کامل تشکیل میشود که محل استقرار مطمئن محور متحرک میللنگ را ایجاد میکند.
1-یاتاقان شاتون 2-شاتون 3-کپه یاتاقان شاتون 4-پیچ اتصال کپه یاتاقان به شاتون 5-پیستون
شکل 7-نحوه تشکیل یاتاقان کامل متحرک موتور