Propeller Shaft or Cardan Driveshaft
در خودروهای عقب محرک یا RD و چهار چرخ محرک یا 4WD، فاصله بين محور خروجي گيربكس و محور ورودي ديفرانسيل عقب زیاد است. لذا براي انتقال قدرت از گيربكس به ديفرانسيل عقب مطابق شکل 1 از ميلكاردان استفاده ميشود.
1-موتور 2-گیربکس 3-میلکاردان عقب 4-میلکاردان جلو
شکل 1-محل قرارگیری میل کاردان در خودرو
به منظور كاهش وزن و جلوگیری از خارج از محور شدن ميلكاردان به دلیل وزن زیاد (خيز) و همچنين افزايش استحكام پيچشي آن، معمولاً ميلكاردان را توخالي میسازند. شکل 2 میلکاردان را نشان میدهد.
1-میلکاردان 2-چهارشاخهکاردان
شکل 2-میل کاردان و چهارشاخه کاردان
از آنجایی که همراستا کردن محور خروجی گیربکس با محور ورودی دیفرانسیل در عمل امکانپذیر نیست لذا در هر دو سمت میل کاردان از دو مفصل صیلبی معروف به چهارشاخه کاردان (Universal Joint) استفاده میشود تا عدم همراستایی محور خروجی گیربکس با محور ورودی دیفرانسیل در صفحات مختلف خنثی شود و گشتاور پیچشی بدون تلفات از گیربکس به دیفرانسیل منتقل شود. شکل 3 اجزای چهارشاخه کاردان را نشان میدهد.
1-خار حلقوی 2-کاسه ساچمه 3-غلتکهای سوزنی 4-گردگیر 5-صلیبی
شکل 3-چهارشاخه کاردان
مطابق شکل 4 اگر دیفرانسیل عقب به صورت اکسل یکپارچه در نظر گرفته شود، با اعمال بار به خودرو یا حرکت چرخها بر روی ناهمواری جاده، فاصله بین دیفرانسیل و گیربکس نیز تغییر میکند لذا معمولا نحوه اتصال میل کاردان به محور خروجی گیربکس به صورت هزارخار در نظر گرفته میشود تا با انجام حرکت کشویی، تغییر طول نیز جبران شود.