گاز کولر خودرو چیست؟ خواص ایدئال آن چیست؟ فرمول شیمیایی آن کدام است؟ آیا همه سیستمهای تهویه دارای یک نوع گاز هستند؟ در مقالههای قبلی در مورد اجزا اصلی سیستم تهویه مطبوع خودرو معرفی شد، یکی از این اجزا گاز مبرد یا بهاصطلاح بازار گاز کولر است. در این مقاله در مورد این عضو مطالبی بیان خواهد شد. سطح مقاله مقدماتی است؛ بنابراین برای تمامی علاقهمندان به صنعت و تکنولوژی خودرو قابلاستفاده است. اگر چه پیشنهاد میشود قبل از این بخش، مقاله اجزا سیستم کولر خودرو مطالعه شود.
سیستم تهویهمطبوع خودرو
همانطور که از قبل بیان شد در واقع هدف سیستم تهویهمطبوع خودرو ایجاد دمای معتدل و مطبوع داخل کابین است به همین دلیل گاهی نیاز به ایجاد سرمایش و گاهی نیاز به ایجاد گرمایش دارد، بنابراین بهصورت منطقی این مجموعه از دو زیر سیستم تشکیل شده است. زیر سیستم کولر برای ایجاد سرمایش و سیستم بخاری برای ایجاد گرمایش در از زیر سیستمهای اصلی تهویهمطبوع به شمار میروند.
دوره آموزشی برق خودروهای داخلی در دانشگاه صنعتی شریف
وظیفه گاز کولرخودرو
گاز کولر خودرو یا مایع مبرد یا گاز مبرد یا سیال مبرد (refrigerant)، سیالی است که فرایند انتقال حرارت در سیستمهای تبرید استفاده میشود تا حرارت از نقطهای به نقطه دیگر منتقل شود، اگر این فرایند باعث کاهش حرارت در مقصد شود، فرایند را سرمایش و اگر باعث افزایش حرارت در مقصد شود، فرایند را گرمایش مینامند. در خودرو هدف اصلی فرایند سرمایش است.
روش انتقال حرارت توسط گاز مبرد
روش انتقال حرارت در سیستمهای تبرید بسیار ساده است و از تبدیل حالت سرچشمه میگیرد. بهصورت بسیار ساده میتوان گفت مواد با کمک تغییرات دما و فشار تغییر حالت میدهند؛ بنابراین میتوان هنگام تغییر حالت، تغییرات دمایی نیز ایجاد کرد. بهعنوانمثال ساده فرایند تعریق در بدن یکی از روشهای انتقال حرارت است. هنگامی که بدن عرق میکند، قطرات عرق روی پوست ظاهر میشوند. این قطرات عرق، برای اینکه از حالت مایع به حالت بخار درآیند نیاز به گرما دارند. آنها این گرما را از طریق گرمای بدن و پوست جذب میکنند. در نتیجه احساس میکنیم که خنکتر میشویم. سیستم تبرید هم به این صورت است. شکل 1 این پروسه را به صورت بسیار ساده نشان میدهد.
- فرایند دفع حرارت به بیرون (condoncing)
- فرایند جذب حرارت از بیرون (Evaprationg)
شکل 1-فرایند تبرید
سیال فشرده شده به سمت کندانسور (رادیاتور کولر جلو موتور) هدایت میشود، در آنجا گرمای خود را به محیط میدهد و خودش سرد میشود. سپس به سمت اواپراتور (رادیاتور کولر اتاق) میرود در آنجا گرمای رادیاتور را به خودش جذب میکند، و رادیاتور کولر اتاق سرد میشود. فن اتاق باد را به این رادیاتور خنک هدایت کرده و در نهایت این باد خنک به داخل کابین میرسد.
خواص ایدئال برای سیال سیستم تبرید
برای بهترین حالت عملکرد هم سیستمی لازم است اجزا آن سیستم خواص ایدئال داشته باشند، اگرچه معمولاً هیچگاه نمیتوان به حالت ایدئال دست پیدا کرد؛ اما دانستن آن موجب میشود مرحله، مرحله به سمت بهترین حالت رشد کرد. شکل 2 خواص ایده ال یک سیال در سیستم تبرید را معرفی میکند.
شکل 2- مهمترین خواص برای گاز کولر خودرو
برخی از خواص معرفی شده در شکل 2 برای افزایش کیفیت فرایند تبرید، برخی دیگر برای افزایش ایمنی است. علاوه بر آن کاهش قیمت و هزینههای سرویس و نگهداری نیاز به برخی از خواص دارد که باید هنگام انتخاب گاز کولر آنها را در نظر گرفت و یکی از مهمتریم نکات برای انتخاب سیال مبرد، دوستدار محیط زیست بودن آن سیال است. برخی از سیالات با اینکه سایر خواصشان بسیار خوب است؛ اما دوستار محیط زیست نیستند؛ بنابراین مناسب برای سیستم تبرید نخواهند بود.
انواع گاز کولرخودرو
انواع زیادی از سیالهای مبرد برای سیستمهای مختلف تبرید وجود دارد، اما خودرو ها معمولاً سه نوع مبرد بهعنوان گاز کولر استفاده میکنند. شکل 3 این سه نوع گاز را معرفی میکند.
شکل 3- انواع اصلی گاز کولر خودرو
بر اساس شکل 3 سه نوع گاز نسبت به سایر مبردها در خودرو ها بیشتر استفاده میشودند.
گاز فرئون R-12 (CFC) (chlorofluorocarbon) – CF2CL2
کلرو فلور و کربن یا بهاختصار CFC یا R-12 و یا با نام تجاری فرئون شناخته میشود. شکل 4 فرمول شیمیایی این مبرد را نشان میدهد.
شکل 4-فرمول شیمیایی و پیوند مولکولی R-12
اولین سیالی که بهعنوان مبرد باکیفیت در خودرو ها بکار برده شد R12 بود. سالها سیستمهای قدیمی (مثلاً یخچالهای نفتی) از ترکیبات آمونیاک بهعنوان سیال مبرد استفاده میکردند. معرفی R12 تحول بزرگی در سیستمهای خنککننده بود. به همین دلیل در تمامی سیستمهای خنک کنده؛ مانند یخچالهای کوچک و صنعتی، سیستمهای تهویهمطبوع کوچک و بزرگ بسیار رایج شد. در اوایل دهه 90 (1990) به تاثیرات مخرب این گاز روی محیط پی برده شد. گاز R-12 علاوه بر تخریب تدریجی لایه ازن (به دلیل ایجاد واکنش با اکسیژن) که سبب ورود بیشتر اشعه ماورا بنفش به داخل جو و ایجاد بیماریهای پوستی ناشی ا برخورد این اشعه با بدن میشود میتواند فرایند اثر گلخانه ای را در زمین تسریع کند در نتیجه آن بالارفت نامناسب دما کره زمین خواهد بود. به مرور پروتکلهای زیست محیطی مانع استفاده از این گاز برای تبرید شدند. امروزه استفاده از این گاز به عنوان مبرد در خودروها ممنوع است.