عیب یابی موتور با استفاده از اندازه گیری کمپرس سیلندر

عیب یابی موتور با استفاده از اندازه گیری کمپرس سیلندر 

با این ابزار میتوان فشار تراکم یا کمپرس هر سیلندر را اندازه گیری کرد. پس از استفاده از کمپرس سنج و با نتایج به دست آمده نحوه عملکرد قطعات موتوری ذیل قابل بررسی خواهد بود.   نحوه عملکرد رینگ و پیستون، شکستگی فنر سوپاپ، تنظیم نبودن سوپاپ ها، گیر کردن سوپاپ ها، فرسایش یا سوختن سوپاپ ها، فرسایش یا سوختن سیت سوپاپ ها، فرسایش بادامک میل سوپاپ، سایش استکانی تایپیت و نشتی کمپرس از اطراف واشر سر سیلندر. صفحه کمپرس سنج بر حسب پوند بر اینچ مربع و کیلوگرم بر سانتی متر مربع مدرج شده است و هر 14.7 پوند بر اینچ مربع معادل یک کیلوگرم بر سانتی مربع می باشد.

اقدامات قبل از اندازه گیری کمپرس موتور:

  • موتور را روشن کنید تا دمای آن به حد نرمال برسد یعنی ترموستات باز شود و یا فن الکتریکی خنک کننده مایع خنک کننده موتور یکبار کار کند. زیرا که در دمای نرمال روغن موتور بین دیواره سیلندر و پیستون جاری شده که عمل آب بندی بین محفظه احتراق و کارتل بهتر انجام می شود و علاوه بر آن پس از گرم شدن موتور ، مکانیزم سوپاپ ها نیز در حد استاندارد منبسط می شود.
  • در دمای نرمال موتور فیلرگیری سوپاپ ها انجام شود.

اندازه گیری کمپرس موتور دارای مراحلی است که در ادامه به آن پرداخته می شود.

 

  • شمع های موتور را باز کنید.
  • در موتورهای کاربراتوری مجموعه هوا کش برداشته شود.
  • دریچه گاز کاملا باز شود
  • اتصالات برق مربوط به جرقه زنی شمع ها قطع شود
  • جریان پمپ شدن بنزین از سمت باک به موتور قطع شود.
  • شیلنگ کمپرس سنج را به جای شمع موتور ببندید و یا در بعضی از کمپرس سنج ها لوله خم شده با کلاهک مخروطی با فشار به جای شمع نگه داشته شود.
  • استارت بزنید و به عقربه کمپرس سنج نگاه کنید و مقدار عددی آن را ثبت کنید.
  • سوپاپ کمپرس سنج را فشار دهید تا عقربه آن به صفر برگردد و به روش فوق کمپرس بقیه سیلندر ها را اندازه گیری کنید.

 

باید حداقل فشار تراکم به دست آمده و حداکثر اختلاف فشار بین سیلندر ها مطابق اطلاعات فنی خودروساز مربوطه باشد. برای مثال فشار تراکم استاندارد برای پراید 13.7 بار و فشار تراکم حداقل 9.24 بار و حداکثر اختلاف فشار بین سیلندر ها 1.93 بار می باشد.

تحلیل نتایج بر اساس میزان فشار کمپرس سیلندر ها:

  • اگر اختلاف فشار کمپرس سیلندر ها کمتر از 2 کیلوگرم بر سانتی مربع باشد نشانه این است که موتور در وضعیت مناسبی قرار دارد.
  • اگر میانگین فشار کمپرس سیلندر های موتور بنزینی بین 6 تا 12 کیلوگرم بر سانتی مربع و برای موتور های دیزلی 12 تا 25 کیلوگرم بر سانتی مربع باشد، وضعیت عمومی موتور تقریبا عادی بوده ولی نیاز به بررسی بیشتری دارد.
  • چند قطره روغن از محل شمع به داخل سیلندر ریخته شود و مجددا فشار کمپرس سیلندرها اندازه گیری شود. در صورت افزایش فشار کمپرس سیلندر نشانه این است که رینگها و یا دیوار سیلندر دچار آسیب شده است و اگر فشار کمپرس با وجود روغن افزایش نیابد احتمال نشتی کمپرس موتور از ناحیه سوپاپ ها، سیت سوپاپ، واشر سر سیلندر و یا سر سیلندر وجود دارد.
  •  اگر فشار کمپرس دو سیلندر مجاور کم باشد نشانه این است که ترک مویی در سر سیلندر و یا سوختگی در واشر سر سیلندر بوجود آمده است.

مرجع: کتاب تکنولوژی مکانیک خودرو

گروه فنی مهندسی ایمگ