عیب یابی و رفع ایراد عدم احتراق در موتور TU5

روشن شدن چراغ چک در خودرو و مشاهده خطای عدم احتراق یا احتراق ناقص ( Miss Fire ) در دستگاه دیاگ در موتور TU5 دلایل متنوعی دارد. دو نوع خطای احتراق ناقص در موتور وجود دارد

  •  خطای Miss Fire Cold Start
  • خطای Miss Fire Warm Up

استادکاران عزیز جهت رفع این ایراد باید اقداماتی جهت شناسایی عیب بر روی خودرو انجام دهند

قدم اول:

در اولین مرحله با استفاده از دستگاه عیب یاب خطای مشاهده شده در ای سی یو را مشاهده کنید. پس از مشاهده خطای احتراق ناقص موتور TU5، اشتباهی که خیلی از استادکاران انجام می دهند تعویض شمع یا کویل موتور می باشد که این کار اصلا صحیح نمی باشد. قطعات سیستم جرقه زنی به دلیل قیمت بالا باید دقت بیشتری بر روی عیب یابی آنها انجام داد تا مشکلی از این بابت برای صاحب خودرو ایجاد نشود.

قدم دوم:

پس از مشاهده خطای ناقص قدم دوم این می باشد که از صاحب خودرو سوال پرسده شود که آیا این ایراد که باعث بد کار کردن موتور خودرو می شود در زمان سرد بودن موتور خود را نشان می دهد یا در زمان گرم بودن موتور این عیب ایجاد می گردد به عنوان مثال در زمان صبح با روشن کردن خودرو عیب مشاهده می گردد یا در حالتی که موتور گرم شده؟
اگر مشتری عنوان کرد که فقط در زمان سرد بودن موتور این عیب رخ می دهد یعنی وقتی خودرو به مدت طولانی خاموش بوده یا اول صبح در زمان استارت زدن خودرو بد روشن شده و بد کار می کند که بر برخی مواقع این بد کار کردن موتور با روشن شدن دائم چراغ چک همراه می باشد یا چراغ چک شروع به چشمک زدن می کند

عوامل موثر در بد روشن شدن موتور:

بنزین :

بنزین نامرغوب باعث ایجاد احتراق ناقص و روشن شدن چراغ چک در موتور می شود. بنزین مورد استفاده در موتور TU5 باید اکتان 95 با بالا داشته باشد. میزان مقاومت سوخت در برابر خود سوزی را اکتان می گویند. در صورتی که مشتری عنوان کرد که از بنزین یورو4 یا بنزین سوپر استفاده کرده است این مورد نمی تواند دلیل ایجاد عیب احتراق ناقص در موتور شود. ( در بعضی موارد وجود آب در سوخت می تواند باعث ایجاد این عیب گردد. )

سیستم جرقه زنی:

بهترین شمع قابل استفاده در موتور TU5 شمع پایخ بلند تورچ می باشد. بعضی از مالکان خودرو اقدام به نصب شمع‌های سوزنی یا ایریدیوم در موتور می‌کنند که با توجه به مشخصات موتور و سیستم جرقه زنی اصلا توصیه نمی‌گردد. پس پس از بررسی بنزین کیفیت شمع ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

روغن موتور:

موتور TU5 به دلیل هیدرولیک بودن مکانیزم سوپاپ‌ها نیاز به روغن مرغوب و متناسب با مشخصات موتور دارد. روغن مناسب در موتور TU5 روغن 10W40 می باشد. در صورتی که با بررسی موارد بالا عیب بر طرف نشد از روغن 5W30 در فصل سرد سال استفاده نمایید. ( به هیچ عنوان از روغن 5W30 در فصل تابستان برای موتور TU5  استفاده نفرمایید. )
با بررسی موارد بالا و پاک کردن خطای احتراق ناقص در ای سی یو باید خودرو توسط مشتری مورد بررسی قرار بگیرد یعنی مشاهدات خود را در زمان استفاده از خودرو پس از تست بیان کند.
در صورتی که صاحب خودرو عنوان کند که در زمان گرم شدن موتور این عیب در خودرو مشاهده می شود یعنی پس از طی مسافتی توسط خودرو موتور شروع به بد کار کردن ( به اصطلاح سه کار می کند ) کرده و چراغ چک روشن می شود. توجه داشته باشید اکثر ای سی یو های استفاده شده در موتور TU5 بوش 7.4.4 یا 7.4.5 و یا M17 می باشد. برنامه نویسی ای سی یو بوش به این شکل می باشد که در صورتی که تشخیص دهد احتراق ناقص در یکی از سیلندرهای موتور رخ می دهد، پاشش سوخت توسط انژکتور در آن سیلندر را قطع می کند
دلایل مشابهی در زمان گرم بودن و یا سرد بودن موتور می تواند باعث این عیب گردد به عنوان مثال کویل خودرو پس از طی مسافتی دچار افت ولتاژ شده و قدرت جرقه کاهش پیدا می کند. یکی دریگر از دلایل احتراق ناقص در زمان گرم بودن موتور وجود اشکال در کمپرس سیلندر ها می باشد. در صورتی که کمپرس هر سیلندر از حد استاندارد پایین تر باشد سیستم ای سی یو بوش پاشش سوخت در آن سیلندر را قطع می کند پس با استفاده از کمپرس سنج میزان کمپرس موتور را اندازه گیری نمایید. توجه داشته باشید در بیشتر مواقع کم بودن کمپرس موتور خودرو به دلیل ضعیف شدن رینگ و پیستون نمی باشد بلکه عدم آببندی سوپاپ موتور نسب به سیت سوپاپ می باشد که تست مختص خود را دارد.

نکته قابل توجه این است که هر اتفاقی که در موتور باعث تغییر سرعت زاویه‌ای میل لنگ موتور یا امگای میل لنگ شود باعث ایجاد خطای Miss Fire در موتور می گردد. زیرا این موضوع باعث ایجاد آنبالانسی بین پیستون های موتور می شود و در نتیجه احتراق ناقص رخ می دهد. پس از تشخیص عدم بالانس دینامیکی میل لنگ توسط ECU، پاشش انژکتور هر سیلندری که باعث اتفاق این موضوع شود قطع می گردد.

نکته دوم :که می تواند باعث ایجاد عیب احتراق ناقص در موتور شود سنسور دور موتور یا DTC می باشد.  این سنسور دارای یک فاله هوایی یک میلیمتری با تلرانس 0.5 میلیمتر با دندانه های فلایویل می باشد. در صورت کثیف شدن این سنسور خطای احتراق ناقص در موتور رخ می دهد

نکته آخر: اتصال بدنه می باشد، در صورت ارتباط ناقص اتصال بدنه و یا سولفاته شدن اتصال بدنه، خطای ناقص در موتور ایجاد می گردد. ( مخصوصا در خودروهای H30 CROSS )

4.3 7 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

519 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up