در صورتیکه میزان نیروی محوری اعمال شده به محور زیاد باشد، باید از بلبرینگ یا رولبرینگ کفگرد استفاده کرد تا محور بتواند به سهولت دوران کند و از آسیب دیدن، سایش و داغ کردن محور پیشگیری شود. همانگونه که در مقالههای مربوط به بلبرینگ و رولبرینگ راجع به تفاوت این دو قطعه اشاره شد، قابلیت تحمل نیروی محوری رولبرینگ کفگرد بیشتر از بلبرینگ کفگرد میباشد.
اجزای بلبرینگ کفگرد:
شکل 1، اجزای بلبرینگ را نشان می دهد.
شکل 1-اجزای بلبرینگکفگرد
بلبرینگ یا رولبرینگ کفگرد بین محور و بدنه ماشین یا دستگاه قرار میگیرد و اجازه میدهد که اعمال نیروهای محوری به محور، باعث سایش و تخریب آن نشود. با توجه به شکلهای 1، ملاحظه میشود که رینگ بالایی به سمت محور قرار میگیرد و از اینرو سرعت رینگ بالایی به سرعت محور نزدیک میباشد در حالیکه رینگ پایینی به سمت پوسته ماشین یا دستگاه قرار میگیرد و سرعت رینگ بیرونی برابر با سرعت پوسته ماشین یا دستگاه و صفر می باشد.
از طرفی مابین رینگهای پایینی و بالایی تعدادی ساچمه قرار گرفتهاند که عمدتا غوطهور در روغن یا گریس میباشند و از اینرو اصطکاک حداقلی بین پوسته ماشین و محور ایجاد میشود و بنابراین محور با اصطکاک حداقلی و با راندمان حداکثری می تواند به دوران خود ادامه دهد و از آسیبهای مکانیکی همچون سایش نیز در امان باشد.
شکل 2، انواع قفسه مورد استفاده در بلبرینگکفگرد را نشان میدهد.
قفسه برنجی دوپارچه قفسه فولادی ماشینکاری شده قفسه برنجی یکپارچه قفسه فولادی پرسی قفسه فولادی پرسی
شکل 2-انواع قفسه بلبرینگکفگرد
مطابق شکل 3، با استفاده از یک واشر با نشیمنگاه کروی، عدم همراستایی بین محور و پوسته ماشین نیز قابل جبران میباشد.
شکل 3-استفاده از واشر با نشیمنگاه کروی به منظور جبران ناهمراستایی بین محور و پوسته ماشین
انواع بلبرینگ کفگرد یا رولبرینگ کفگرد:
دستهبندیهای مختلفی برای بلبرینگهای کفگرد و رولبرینگهای کفگرد توسط شرکتهای سازنده ارائه شده است که در ذیل به تشریح آن پرداخته میشود.
بلبرینگکفگرد ساده
شکل 4 یک نوع بلبرینگکفگرد ساده را نشان میدهد.
شکل 4-بلبرینگکفگرد ساده
این بلبرینگ کفگرد بین محور و پوسته دستگاه واقع شده و با تحمل نیروهای محوری باعث تسهیل در دوران محور میشود و از تخریب محور و پوسته ماشین پیشگیری میشود.