تورک کانورتر چیست و چگونه کار میکند؟ در مقاله انواع جعبهدندهها به معرفی کلی گیربکسهای موجود روی خودروها پرداخته شد. یکی از این گیربکسهای نوع گیربکساتوماتیک از نوع AT (Automatic Transmission) است. مجموعه گیربکس اتومات اجزا مختلفی دارد. در این مقاله در مورد یکی از مهمترین اجزا آن یعنی مبدل گشتاور مطالب ارائه خواهد شد. سطح مقاله متوسط است و برای کسانی که با تکنولوژی خودرو در حد متوسط آشنا هستند مناسب است. داشتن اطلاعات در مورد سیستم کلاچ معمولی و عملکرد سیستمهای هیدرولیکی به درک بهتر عملکرد این سیستم کمک فراوانی خواهد کرد. اگرچه تاحدامکان سعی شده است مطالب را به سادهترین شکل ممکن بیان شود
آموزش گیربکس اتوماتیک با مدرک معتبر از دانشگاه صنعتی شریف
تفاوت جعبهدنده معمولی و اتومات (AT-CVT-DCT)
از دیده راننده مهمترین تفاوت بین گیربکسهای دستی و اتوماتیک وجود یا عدم وجود پدال کلاچ است. همانطور که در مقاله مجموعه کلاچ شرح داده شد. هنگامی که راننده میخواهد تعویض دنده را در خودروها با گیربکس دستی انجام دهد. مجموعه کلاچ بهصورت موقت ارتباط بین موتور و جعبهدنده را قطع میکند. در این حالت جعبهدنده خود را با دور چرخها راحتتر تطبیق میدهد. اما در سیستمهای دندهاتومات اینطور نیست. پدال کلاچی وجود ندارد، پس سؤال این است چگونه هماهنگسازی بین دندهها، سرعت خودرو و سرعت دوران موتور اتفاق میافتد؟ سریعترین پاسخ استفاده از واحد تورک کانورتر است.
مبدل گشتاور یا تورک کانورتور چیست؟
در سادهترین تعریف میتوان گفت همانطور که از اسم آن پیدا است، واسط بین عضو تولیدکننده گشتاور (در اینجا موتور) و سایر اجزا سیستم انتقال قدرت است. بهعبارتدیگر مبدل گشتاور یک کوپلینگ است که موتور را با سیستم انتقال متصل میکند. تورک کانورتورها معمولاً از کوپلینگهای هیدرولیکی استفاده میکنند. اگرچه ممکن است در مصارف خاص از نوع مکانیکی نیز استفاده شود. این عضو در خودرو ها با سیستم جعبهدنده AT و CVT استفاده میشود. در هر دو نوع از کوپلینگ هیدرولیکی یا به قول بازار کلاچ هیدرولیکی استفاده میکند. شکل 1 استفاده از مبدل گشتاور را در دو جعبهدنده AT و CVT نشان میدهد.
شکل 1- کاربرد تورک کانورتر در دو نوع جعبهدنده