مالتی‌‌پلکس دنا

مقدمه:
توسعه و بهبود سیستم‌های مکاترونیکی خودرو در راستای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی هوا و افزایش پایداری، ایمنی و راحتی سرنشین باعث گردیده است که تعداد نودها(NODE) یا واحدهای کنترل الکترونیکی(ECU) به طور فزاینده‌ای افزایش یابد و همانگونه که در شکل 1 قابل ملاحظه می باشد بعضا بیش از 50 واحد کنترل الکترونیکی مختلف در یک خودرو مورد استفاده قرار گرفته است.

روند افزایش تعداد نودها شکل1- روند افزایش تعداد نودها یا واحدهای کنترل الکترونیکی یا ECU در خودروها

 

شکل 2 نیز روند افزایشی استفاده از سیستم‌های ایمنی فعال(آن دسته از سیستم‌های مکاترونیکی که از بروز تصادف پیشگیری می‌کنند) و ایمنی غیرفعال(آن دسته از سیستم‌هایی که پس از بروز تصادف از جان راننده، سرنشین و شخص ثالث محافظت می‌کنند) را نشان می‌دهد.

روند افزایش استفاده از سیستم های ایمنی فعال و غیرفعال در خودروشکل2- روند افزایش استفاده از سیستم های ایمنی فعال و غیرفعال در خودرو

با افزایش تعداد واحدهای کنترل در سیستم‌های مکاترونیکی، طبیعتا سنسورها مورد استفاده برای داده‌برداری و همچنین عملگرهای پیاده‌سازی فرامین ارسالی از واحدهای کنترل و سیم‌کشی و کانکتورهای الکتریکی نیز به‌طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. شکل 3 روند افزایش طول سیم و تعداد کانکتورها در خودرو را نشان می‌دهد.

روند افزایش طول سیم و تعداد کانکتورها در خودروشکل3- روند افزایش طول سیم و تعداد کانکتورها در خودرو

از طرفی، نودهای کنترلی باید با یکدیگر در ارتباط بوده و برخی اطلاعات نیز به اشتراک بگذارند، لذا با استفاده از روش‌های سنتی سیم‌کشی و برق خودرو عملا ارتباط این همه واحد‌های کنترل ممکن نمی باشد ضمن آنکه باعث افزایش قابل‌ملاحظه وزن و قیمت تمام شده خودرو می گردد.

پیش از مطالعه این موضوع حتما این مطلب را بخوانید: مالتی پلکس در خودرو

از اینرو امروزه با استفاده از ساختار شبکه BUS نودهای کنترلی از طریق دو سیم با یکدیگر در ارتباط قرار گرفته‌اند و ضمن بهره‌مندی از داده‌های مشترک منجر به کاهش طول سیم و تعداد کانکتورها نیز می گردد و از طرفی عیب‌یابی سیستم‌های مکاترونیکی را به صورت ساده‌تر و در عین حال هوشمندانه تری ممکن می سازد.
با استفاده از ساختار شبکه BUS، می‌توان از پروتکل‌های مختلف حاکم بر شبکه‌های مخابراتی مطابق جدول 1 بهره‌مند گردید.

این مطلب را حتما بخوانید  روش تنظیم دستی چراغ‌های جلو
LINCANFlexRayMOSTBluetoothویژگی

ارتباطات کم اهمیت

سیستم‌های بلادرنگ

سیستم‌های بلادرنگ

مالتی مدیا

ارتباطات بیرونی

حوزه کاربرد

Single-Master

ارسال و دریافت تکی

Multi-Master

یا ارسال و دریافت

Multi-Master

یا ارسال و دریافت

Multi-Master

یا ارسال و دریافت

Multi-Master

یا ارسال و دریافت

نحوه تعامل نودها

قفل مرکزی

تهویه مطبوع شیشه بالابر

سنسور نور و باران

ترمز ضدقفل

مدیریت موتور

مدیریت گیربکس اتوماتیک

ترمز برقی

فرمان برقی

تعویض دنده برقی

سیستم های اضطراری

سرگرمی

ناوبری

خدمات اطلاع‌رسانی

موبایل

اینترنت

پرداخت الکترونیکی

عیب‌یابی از راه دور

کاربرد

20 kBit/s

1 MBit/s

10 MBit/s

24 MBit/s

720 kBit/s

سرعت انتقال داده

سیم تکی

جفت سیم بهم تابیده

فیبر نوری

جفت سیم بهم تابیده

فیبر نوری

هوا

عامل انتقال داده

جدول1- پروتکل‌های پرکاربرد حاکم بر ساختار شبکه BUS

از بین پروتکل‌های حاکم بر ساختار شبکه BUS، پروتکل CAN به طور وسیعی در ارتباطات بین نودهای مختلف خودرو مورد استفاده قرار گرفته است. این پروتکل از لحاظ ساختمان فیزیکی و بخصوص عیب‌یابی مطابق شکل 4 می باشد.

ساختمان فیزیکی و نحوه عیب یابی پروتکل CAN شکل 4- ساختمان فیزیکی و نحوه عیب یابی پروتکل CAN در شبکه BUS

همانگونه که در شکل 4 قابل ملاحظه می باشد، هنگامی که مدار الکتریکی بین دو نود سالم باشد با اندازه‌گیری مقاومت الکتریکی بین دو سیم بهم تابیده باید مقاومت الکتریکی 60 اهم وجود داشته باشد و چنانچه یکی از سیم های بهم تابیده BUS، یا مقاومت‌های داخلی قطع شوند مقاومت الکتریکی 120 اهم نشان داده می‌شود که بیانگر بروز عیب در مدار الکتریکی BUS با پروتکل CAN می‌باشد.
سیم‌کشی بین نودها:
شکل 5 نحوه ارتباط نودهای مختلف خودروی دنا مالتی‌‌پلکس را نشان می‌دهد.

نحوه ارتباط نودهای مختلف خودروی دنا مالتی‌پلکسشکل 5- نحوه ارتباط نودهای مختلف خودروی دنا مالتی‌‌پلکس

اگر با نحوه عملکرد، عوامل تحت کنترل و عیب‌یابی نودهای کنترلی خودروی دنا مالتی‌‌پلکس آشنایی ندارید این مطلب را مطالعه کنید: مالتی‌پلکس خودروی دنا(عیب‌یابی واحد کنترل)
همانگونه که در شکل 5 ملاحظه می‌گردد، نودهای کنترلی این خودرو با نود کنترل مرکزی(CCN) یا Central Control Node از طریق سیم‌های BUS که همگی با شماره 90 مشخص شده‌اند در تعامل می‌باشند و عملیات کنترل بخش‌های مختلف خودرو را انجام می‌دهند.
چنانچه با نحوه نقشه خوانی مدارهای الکتریکی خودرو آشنایی ندارید این مطلب را مطالعه کنید:

این مطلب را حتما بخوانید  تقویت شیشه بالابر برقی خودرو

جانمایی نودهای کنترلی:

محل نصب CCN، مطابق شکل 6 زیر داشبورد و بالای زانوی سمت چپ راننده می باشد.

محل نصب CCNشکل6- محل نصب CCN

در جدول 2، وظیفه فیوزهای نصب شده بر روی CCN نشان داده شده است.

فیوزهای نصب شده بر روی CCN

جدول 2- فیوزهای نصب شده بر روی CCN

مطابق شکل 7 محل نصب نود جلو یا FN بر روی گلگیر جلو سمت راننده یا سمت چپ می‌باشد.

محل نصب FNشکل 7 -محل نصب FN

در جدول 3، وظیفه فیوزهای نصب شده بر روی FN نشان داده شده است.

فیوزهای نصب شده بر روی FN

جدول 3- فیوزهای نصب شده بر روی FN

شکل 8 محل نصب DCN درون درب راننده را نشان می دهد.

محل نصب DCN شکل 8-محل نصب DCN درون درب راننده

شکل 9 محل نصب RN در سمت چپ فضای داخلی صندوق عقب و زیر روکش نمدی صندوق می‌باشد.

محل نصب RN شکل 9 -محل نصب RN سمت چپ فضای داخلی صندوق عقب

نود ICN همان بورد الکترونیکی صفحه نشان‌دهنده‌ها می‌باشد.

عیب یابی :

برای عیب‌یابی ساختمان فیزیکی ارتباط بین نودهای مختلف، مطابق شکل 4، هنگامی که مدار الکتریکی بین دو نود سالم باشد با اندازه‌گیری مقاومت الکتریکی بین دو سیم بهم تابیده باید مقاومت الکتریکی 60 اهم وجود داشته باشد و چنانچه یکی از سیم های بهم تابیده BUS، یا مقاومت‌های داخلی قطع شوند مقاومت الکتریکی 120 اهم نشان داده می‌شود که بیانگر بروز عیب در مدار الکتریکی BUS با پروتکل CAN می‌باشد.
در صورتیکه ساختمان ارتباط بین نودهای مختلف سالم باشد می‌توان با استفاده از دستگاه دیاگ نسبت به عیب‌یابی بخش‌های مختلف نودها اقدام کرد بدین منظور این مطلب را مطالعه کنید.مالتی‌‌پلکس خودروی دنا(عیب‌یابی واحد کنترل)

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست