یاتاقان گذاری چیست؟ آیا به نحوه یاتاقان گذاری موتور XU7 آشنایی دارید؟ همانگونه که در مقاله “یاتاقان” ذکر شد، میزان لقی بین یاتاقانهای موتور باید بین 0/02 تا 0/08 میلیمتر باشد. درصورتیکه این میزان لقی کمتر از 0/02 میلیمتر باشد، فیلم روغن بین یاتاقان و محور میللنگ تشکیل نمیگردد و باعث سایش یاتاقان و میللنگ میشود و چنانچه این مقدار لقی از 0/08 میلیمتر تجاوز کند، فیلم روغن تشکیل شده قادر به تحمل ضربات ناشی از احتراق سوخت و هوا نخواهد بود و با گسیخته شدن این فیلم روغن، تماس فلز یاتاقان و فلز محور میللنگ ایجاد میشود و نهایتا سایش و تخریب یاتاقانها و محورهای میللنگ را به دنبال خواهد داشت.
بدین منظور در قسمت پشت ياتاقان عباراتی نوشته شده است كه به شرح ذيل میباشد:
- STD : به معنی استاندارد بوده و بدين منظور است كه ميل لنگ استاندارد است و محور آن توسط دستگاه ميل لنگ تراش تراشيده نشده است.
- 010 : تعمير اول يعنی ميل لنگ يك بار به ضخامت يك صدم اینچ یا 0/25 میلیمتر تراشيده شده است و میل لنگ تعمیر اول نامیده میشود.
- 020 : تعمير دوم يعنی ميل لنگ يك بار به ضخامت دو صدم اینچ یا 0/5 میلی متر يا دوبار و هربار به ضخامت یک صدم اینچ متر یا 0/25 میلیمتر تراشيده شده است. اعداد فوق به صورت030 و 040 وجود داشته و بيان كننده عمق تراش محور ميل لنگ میباشد. چنانچه ميل لنگ به تراش 040 یا یک میلیمتر یا تعمیر چهارم برسد، بايد ميل لنگ را تعويض نمود.
در موتورهای امروزی میزان لقی بین میللنگ و یاتاقانها کاهش یافته است به نحوی که در موتور XU7 این میزان لقی تقریبا بین 0/02 تا 0/06 است که نشان از دقت و تکنولوژی بالاتر در طراحی و تولید این موتور میباشد. از اینرو به منظور سهولت در انتخاب یاتاقان مناسب، لبه یاتاقانها را مطابق شکل 1 رنگآمیزی میکنند تا بتوان با سهولت بیشتر، سرعت زیادتر و خطای کمتر نسبت به انتخاب یاتاقان مناسب یا اصطلاحا یاتاقانگذاری در فرآیند تعمیرات موتور اقدام کرد.
شکل1-رنگآمیزی یاتاقانها برای سهولت در یاتاقان گذاری موتور XU7
موتور XU7 در دو نسخه مختلف به شرح جدول 1 طراحی و عرضه شده است.
جدول 1-دو نسخه موتور XU7