در مقاله انواع سنسور MAP در مورد وظیفه، اجزا و ساختار عملکرد آن مطالبی ارائه شد. واحد ECM موتور( یونیت مدیریت جرقه و سوخت) برای حالات مختلفی از اطلاعات سنسور مپ استفاده میکنند؛ بنابراین خرابی این سنسور روی آن حالات تأثیر خواهد داشت.
در این مقاله به علائم خرابی سنسور مپ و روشهای تشخیص سنسورمپ پرداخته میشود.
سیستمهای مرتبط به سنسور مپ
برای اینکه بتوان به علائم خرابی سنسورمپ MAP پیبرد بهتر است ابتدا مشخص شود چه سیستمهایی از اطلاعات این سنسور استفاده میکنند و یا در چه حالاتی اطلاعات این سنسور اهمیت بیشتری پیدا میکند. شکل 1 این شرایط را نشان میدهد.
شکل 1- کاربردهای اصلی اطلاعات سنسور MAP
ارتباط ارتفاع، میزان پاشش و تایمینگ جرقه
همانطور که در مقاله انواع روشهای اندازهگیری مقدار هوای ورودی موتور اشاره شد، با کمک اطلاعات فشار هوا ورودی میتوان با تقریب مناسبی، جرم هوای ورودی را اندازهگیری کرد.
فاکتور فشار محیط نیز در این تعیین وضعیت مؤثر است. هنگامی که سوئیچ باز میشود و موتور خاموش است. اطلاعات فشار محیط توسط سنسورمپ به ECM ارسال میشود.
معمولاً در ارتفاع بالاتر از 1500 متر از سطح دریا، یونیت موتور فرمان کاهش تزریق سوخت و افزایش آوانس جرقه را متناسب با مقدار ارتفاع صادر میکند.
دوره آموزشی تعمیرات سیستم مالتی پلکس خودرو
استفاده از اطلاعات سنسور مپ برای تشخیص عملکرد EGR
در بسیاری از سیستمهای مدیریت سوخت و جرقه واحد EGR برای کنترل میزان آلایندگی گازهای خروجی وجود دارد. یکی از راههای کنترل عملکرد واحد EGR در بسیاری از سیستمها، استفاده از اطلاعات سنسور MAP است.
با فعالشدن شیر برقی EGR ، باید میزان فشار در مانیفولد هوا افزایش پیدا کند (خلأ مانیفولد کاهش پیدا کند)
استفاده از اطلاعات سنسور مپ روی سوخت در لحظه تغییرات وضعیت پدال گاز
زمانی که پدال گاز رها میشود. به دلیل بستهشدن دریچه گاز خلأ در مانیفولد هوا بالا میرود این اتفاق توسط سنسورمپ به اطلاع ECM میرسد .
واحد مدیریت سوخت و جرقه متناسب با وضعیت موجود دستور کاهش و یا قطع موقت تزریق را میدهد. همین اتفاق در زمانهای دیگر متناسب با موقعیت دریچه گاز نیز اتفاق میافتد.
علائم خرابی سنسور مپ
با توجه به مطالبی که در مورد تاثیر گذاری سنسور مپ روی مدیریت سیستم سوخت و جرقه بیان شد. علائم خرابی سنسورمپ در شکل 2 نشان داده میشود.
شکل 2- علائم خرابی سنسور مپ
باتوجهبه تأثیر اطلاعات سنسور MAP روی عملکرد ECM خرابی این سنسور میتواند باعث سخت روشن شدن، بد کارکردن، یا خاموشکردن ناگهانی موتور شود. در صورت مشاهده این علائم باید اقدام به بررسی سنسورمپ کرد
توجه کنید یکی از علائم معرفی شده خرابی عملکرد سنسورمپ است. برای رفع کامل مشکل در هنگام عیبیابی حتماً باید سایر موارد را نیز بررسی کرد.
روشهای بررسی سنسور مپ
در صورت مشاهده علائم خرابی سنسور مپ، لازم است عملکرد این سنسور بهعنوان یکی از خرابیهای احتمالی مورد بررسی قرار گیرد. سنسورهای مپ را میتوان با ابزار و روشهای مختلف مورد بررسی قرارداد.
شکل 3 این روشهای را نشان میدهد.
شکل 3- روشهای متداول بررسی سنسورمپ
استفاده از دیاگ
یکی از بهترین روشهای عیبیابی سنسور مپ بررسی اطلاعات دریافتی با کمک دستگاه عیبیاب (دیاگ) است. البته روشهای مختلفی برای بررسی سنسورمپ با دستگاه دیاگ وجود دارد. سادهترین راه، بررسی کد خطاهای ثبت شده است. کدهای خطای مرتبط با سنسورمپ که در ادامه معرفی شده است.
P0105
P0106
P0107
P0108
P0109
در صورت مشاهده کدهای خطای ذکر شده بهعنوان یکی از عیوب احتمالی باید سنسورمپ بررسی شود. جدول شکل 4 موارد ضروری برای بررسی، در هنگام ثبت خطاها را معرفی میکند.
شکل 4- جدول مفهوم کد خطاهای مرتبط با سنسور MAP
همانطور که جدول شکل 4 مشاهده میشود، در صورت بروز کد خطا مربوطه و قبل از کنترل یا تعویض خود سنسورمپ ابتدا شیلنگ رابط (در صورت وجود) از نظر نشتی خلأ مورد بررسی قرار گیرد.
نشتیهای مانیفولد هوا نیز باید بررسی شوند.
کانکتور سنسورمپ از نظر محکم بودن اتصالات و تأثیر آن روی عملکرد چک شود.
بررسی وجود ولتاژ مرجع (5 ولت) و اتصال بدنه در کانکتور سنسور مورد بررسی قرار گیرد.
درصورتیکه تمامی موارد ذکر شده درست بودند. میتوان با کمک خواندن پارامترهای سنسورمپ از روی دستگاه دیاگ عملکرد صحیح سنسور را مورد بررسی قرارداد.
برای این کار در حالت خاموش بودن موتور اطلاعات سنسورمپ بررسی میشود. در این حالت باید فشار جو در آن منطقه نشان داده شود. برخی از سیستمها هم زمان اطلاعات فشار محیط را نیز بهصورت مجزا نشان میدهند که میتوان آن دو را با هم مقایسه کرد.