در این مقاله به روش نگهداری، نحوه نصب اورینگ و طریقه عیبیابی آن پرداخته میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اورینگ، انواع، نامگذاری، مشخصات فنی و غیره به مقاله “اورینگ خودرو چیست” مراجعه کنید.
ملاحظات نصب:
مطابق شکل 1 اگر آببندی داخلی مدنظر باشد میتوان مطابق حالت b، پیشانی داخلی را حذف کرد و به جای شیار با عرض b در حالت a، از پله با عرض B در حالت b استفاده کرد که البته مقدار B باید بزرگتر از b در نظر گرفته شود. از طرفی قطر بیرونی شیار محل نصب اورینگ (d7) را برای اورینگهای با قطر 30 میلیمتر یا کمتر باید بین 0/2تا 0/3 میلیمتر بیشتر در نظر گرفت تا نصب اورینگ به درستی انجام شود.
شکل 1-ملاحظات آببندی داخلی درپوش با و بدون فلانچ
مطابق شکل 2 برای اورینگهای با قطر لاستیک 3 میلیمتر یا کمتر و قطر اورینگ 150 میلیمتر یا بیشتر، باید شیار محل نصب اورینگ و ابعاد اورینگ را به درستی انتخاب کرد تا از پاره شدن لبه داخلی یا بیرونی اورینگ پیشگیری شود و یا اینکه از اورینگ با قطر لاستیکی بیشتر استفاده شود.
1-لهیدگی لبه داخلی اورینگ 2-لهیدگی لبه بیرونی اورینگ
شکل2-نصب اورینگ به طور صحیح
برای استفاده از اورینگ در انتهای پخ محور یا فلانچ، مطابق شکل 3 باید از زاویه 45 درجه استفاده کرد و ارتفاع مثلث یا پخ سر فلانچ یا محور باید بین 1/3 تا 1/4 برابر قطر لاستیک اورینگ در نظر گرفته شود.
شکل 3-نحوه استفاده از اورینگ برای آببندی بخش انتهای محور یا فلانچ
برای نصب اورینگ در شیار و اطمینان از آببندی مناسب و عدم آسیبپذیری اورینگ، مطابق شکل 4 ابعاد و اندازههای اورینگ و شیار را به نحوی انتخاب کرد تا نسبت فشردگی لاستیک اورینگ بین 8 تا 30 درصد ایجاد شود.
شکل 4-هندسه مناسب شیار محل نصب اورینگ
مقدار فشردگی اورینگ در شیار محل استقرار آن و نسبت فشردگی از روابط زیر بدست میآید:
فشردگی مقدار=d_2-h
فشردگی نسبت درصد=(d_2-h)/d_2 *100
: قطر لاستیک اورینگd_2
از طرفی اورینگ نباید بیش از 90 درصد فضای محل استقرار اورینگ را اشغال نماید و برای تعیین عرض شیار(b) میتوان از رابطه درصد اشغال فضای شیار مطابق زیر استفاده کرد:
فضا اشغال درصد=(π*〖(d_2/2)〗^2)/(b*h)*100
جدول 1 مقدار فشردگی و درصد نسبت فشردگی برخی از اورینگها بر اساس استاندارد JIS را نشان میدهد.
جدول 1-مقدار فشردگی و درصد نسبت فشردگی اورینگ بر اساس استانداردJIS