نکات مهم نگهداری و نصب اورینگ

در این مقاله به روش نگهداری، نحوه نصب اورینگ و طریقه عیب‌یابی آن پرداخته می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اورینگ، انواع، نام‌گذاری، مشخصات فنی و غیره به مقاله “اورینگ خودرو چیست” مراجعه کنید.

ملاحظات نصب:

مطابق شکل 1 اگر آب‌بندی داخلی مد‌نظر باشد می‌توان مطابق حالت b، پیشانی داخلی را حذف کرد و به جای شیار با عرض b در حالت a، از پله با عرض B در حالت b استفاده کرد که البته مقدار B باید بزرگتر از b در نظر گرفته شود. از طرفی قطر بیرونی شیار محل نصب اورینگ (d7) را برای اورینگ‌های با قطر 30 میلیمتر یا کمتر باید بین 0/2تا 0/3 میلیمتر بیشتر در نظر گرفت تا نصب اورینگ به درستی انجام شود.

ملاحظات آب‌بندی داخلی درپوش با و بدون فلانچشکل 1-ملاحظات آب‌بندی داخلی درپوش با و بدون فلانچ

مطابق شکل 2 برای اورینگ‌های با قطر لاستیک 3 میلیمتر یا کمتر و قطر اورینگ 150 میلیمتر یا بیشتر، باید شیار محل نصب اورینگ و ابعاد اورینگ را به درستی انتخاب کرد تا از پاره شدن لبه داخلی یا بیرونی اورینگ پیشگیری شود و یا اینکه از اورینگ با قطر لاستیکی بیشتر استفاده شود.

نصب صحیح اورینگ1-لهیدگی لبه داخلی اورینگ 2-لهیدگی لبه بیرونی اورینگ
شکل2-نصب اورینگ به طور صحیح

برای استفاده از اورینگ در انتهای پخ محور یا فلانچ، مطابق شکل 3 باید از زاویه 45 درجه استفاده کرد و ارتفاع مثلث یا پخ سر فلانچ یا محور باید بین 1/3 تا 1/4 برابر قطر لاستیک اورینگ در نظر گرفته شود.

نحوه استفاده از اورینگ برای آب‌بندی بخش انتهای محور یا فلانچشکل 3-نحوه استفاده از اورینگ برای آب‌بندی بخش انتهای محور یا فلانچ

برای نصب اورینگ در شیار و اطمینان از آب‌بندی مناسب و عدم آسیب‌پذیری اورینگ، مطابق شکل 4 ابعاد و اندازه‌های اورینگ و شیار را به نحوی انتخاب کرد تا نسبت فشردگی لاستیک اورینگ بین 8 تا 30 درصد ایجاد شود.

هندسه مناسب شیار محل نصب اورینگشکل 4-هندسه مناسب شیار محل نصب اورینگ

مقدار فشردگی اورینگ در شیار محل استقرار آن و نسبت فشردگی از روابط زیر بدست می‌آید:
فشردگی مقدار=d_2-h
فشردگی نسبت درصد=(d_2-h)/d_2 *100
: قطر لاستیک اورینگd_2
از طرفی اورینگ نباید بیش از 90 درصد فضای محل استقرار اورینگ را اشغال نماید و برای تعیین عرض شیار(b) می‌توان از رابطه درصد اشغال فضای شیار مطابق زیر استفاده کرد:
فضا اشغال درصد=(π*〖(d_2/2)〗^2)/(b*h)*100
جدول 1 مقدار فشردگی و درصد نسبت فشردگی برخی از اورینگ‌ها بر اساس استاندارد JIS را نشان می‌دهد.

جدول 1-مقدار فشردگی و درصد نسبت فشردگی اورینگ بر اساس استانداردJISمقدار فشردگی و درصد نسبت فشردگی اورینگ

باید توجه داشت که اگر میزان لقی بین پیستون یا محور با سیلندر یا بدنه دستگاه از حد مجاز بیشتر باشد و یا به دلیل اعمال فشار، قطر داخلی سیلندر افزایش بیش از حد مجاز داشته باشد و منجر به افزایش لقی بین پیستون و سیلندر شود، در اثر اعمال فشار سیال به اورینگ، اورینگ دچار لهیدگی یا تغییر شکل (Extrusion) می‌شود. در اینصورت رینگ‌های محافظ اورینگ می‌توان زمان وقوع Extrusion را تعویق اندازد. شکل 5 تاثیر لقی قطری بین پیستون و سیلندر بر لهیدگی اورینگ با جنس‌های مختلف و استفاده از رینگ‌های محافظ را نشان می‌دهد. این شکل در شرایط تست زیر بدست آمده است:

  • بدون استفاده از رینگ‌های محافظ
  • انبساط قطر داخلی سیلندر به دلیل اعمال فشار داخلی در نظر گرفته نشده است.
  • نتایج بدست آمده ناشی از انجام 100 هزار سیکل با فرکانس 2/5 هرتز بین فشار صفر تا فشار نشان داده شده در شکل است.

تاثیر لقی قطری بین پیستون و سیلندر بر لهیدگی اورینگهاشکل 5-تاثیر لقی قطری بین پیستون و سیلندر بر لهیدگی اورینگها

دوره آموزش مکانیکی در دانشگاه صنعتی شریف

نکته 1:
از آنجایی که نمودار شکل فوق بدون در نظر گرفتن انبساط قطر داخلی سیلندر بدست آمده است لذا لازم است که میزان لقی قطری بین پیستون و سیلندر را از مقدار مجاز کمتر در نظر گرفت تا با اعمال فشار سیال به سیلندر، مقدار لقی در محدوده مورد نظر قرار گیرد بدین منظور توصیه می‌شود که مقدار لقی در نظر گرفته شده در 0/75 ضرب شود و 0/25 باقیمانده در اثر اعمال فشار به داخل سیلندر، قطر سیلندر افزایش یافته و لقی افزایش یافته و به مقدار مجاز می‌رسد.

نکته 2:
درصورت افزایش لقی بیش از حد ذکر شده در نموار فوق، استفاده از رینگ محافظ به منظور پیشگیری از تغییر شکل و لهیدگی اورینگ ضروری است.

از طرفی به منظور ارتقای کیفیت آب‌بندی و همچنین راندمان عملکردی دستگاه(کم شدن اصطکاک داخلی)، محل تماس اورینگ با دستگاه و همچنین شیار محل استقرار اورینگ باید دارای کیفیت سطح مناسب و مطابق جدول 2 داشته باشد.

جدول 2-کیفیت سطح شیار و محل تماس اورینگها

کیفیت سطح شیار و محل تماس اورینگهابه منظور نصب راحت و بدون آسیب اورینگها، باید در صورت امکان سطح ابتدایی سیلندر و میل پیستون به پخ مجهز باشد. جدول 3 مشخصات استاندارد پخ را نشان می‌دهد.

جدول 3-مشخصات پخ سیلندر یا میل پیستون

مشخصات پخ سیلندر یا میل پیستون

نکته 3:
باید توجه داشت که اگر اورینگ بر روی پیستون نصب شده است، نباید مطابق شکل 6 مجاری تغذیه، تخلیه و غیره را بدون پخ و به طور مستقیم به سیلندر متصل کرد تا از آسیب دیدن اورینگ پیشگیری شود.

نحوه اتصال مجاری تغذیه، تخیله و غیره به محل عملکرد اورینگها1-جهت نصب اورینگ 2-مجرای تغذیه، تخلیه و غیره 3-لهیدگی و پاره شدن اورینگ به دلیل عدم وجود پخ 4-پخش

شکل 6-نحوه اتصال مجاری تغذیه، تخیله و غیره به محل عملکرد اورینگها

جنس و کیفیت صافی سطح محل عملکرد اورینگ:

در آب‌بندی دینامیکی باید جنس سیلندر از فولاد در نظر گرفته شود و جنس دسته پیستون یا میل پیستون نیز باید فولاد سخت‌کاری شده باشد. استفاده از فلزات نرم نظیر آلومینیوم، برنز، آلیاژ نیکل-مس(مونل) و فولاد ضدزنگ نرم به دلیل عدم مقاومت به سایش مجاز نیست. در آب‌بندی استاتیکی، جنس قطعات باید استحکام کافی به فشار کاری و ضربات ناشی از تغییر فشار داشته باشد.
برای به حداقل رساندن اصطکاک محل کار اورینگ باید سطح داخلی سیلندر یا سطح بیرونی میل‌پیستون از کیفیت صافی سطح خوبی برخوردار باشد و به همین دلیل از روش هانینگ، وارنشینگ و پولیش بعد از عملیات سخت‌کاری بوسیله نیکل استفاده می‌شود. استفاده از عملیات سخت‌کاری با استفاده از نیکل برای محل‌هایی که نیاز به مقاومت در مقابل حرارت حرارت و سایش داشته و اصطکاک هم باید کم باشد توصیه می‌شود.
جدول 4 استفاده از مواد مختلف در موقعیت آب‌بندی و سازگاری آن‌ها را نشان می‌دهد.

جدول 4-مواد مختلف و سازگاری آن‌ها

مواد مختلف و سازگاری آن‌ها

نحوه نگهداری و نصب اورینگ:

برای ذخیره‌سازی و نگهداری اورینگ توجه به نکات زیر ضروری است:

  • از نگهداری اورینگ در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کنید.
  • اورینگ را در فضایی با دمای کمتر از 30 درجه سانتیگراد و رطوبت کمتر از 65 درصد نگهداری کنید.
  • اورینگ را از حرارت و منبع تولید اوزون دور نگهدارید.
  • در انبارش، اورینگ باید به صورت کامل در بسته‌بندی نگهداری شود.
  • از آویزان کردن اورینگ بوسیله قلاب، سیم یا نخ خودداری کنید.

برای نصب اورینگ، نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • هرگز از اورینگ مستعمل، مجددا استفاده نکنید.
  • هنگام نصب اورینگ، کمی روغن به اورینگ بمالید تا نصب آن راحت و بدون آسیب انجام شود.
  • اورینگ را بدون پیچاندن آن در شیار نصب کنید.
  • برای تمیز کردن اورینگ از بنزین یا هیدروکربن‌های تمیز کننده استفاده نکنید در غیر اینصورت کاسه نمد دچار زوال و تغییر شکل شده و توان آب‌بندی آن کاهش می‌یابد.
  • در صورتیکه هنگام نصب اورینگ، اورینگ باید از روی سطوح آج‌دار، رزوه‌دار و تیز و خشن عبور کند از ابزاری همانند شکل 7 استفاده کنید تا از آسیب دیدن اورینگ پیشگیری شود.

استفاده از ابزار مخصوص نصب اورینگ1-ابزار نصب اورینگ
شکل 7-استفاده از ابزار مخصوص نصب اورینگ

عیب‌یابی اورینگ:

در صورت بروز نشتی، بررسی و بازرسی دقیقی از اورینگ انجام دهید و برای رفع آن اقدامات مقتضی انجام دهید. برای مشخص کردن عیب، ضروری است که اورینگ، سیلندر، پیستون، میل‌پیستون و غیره را از فاصله نزدیک و با دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. جدول 5 برخی از عیوب متداول و اقدامات رفع عیب اورینگ را نشان می‌دهد.

جدول 5-عیوب متداول اورینگ و نحوه رفع آن

4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up