همانطور که بیان شد عملکرد کلاچ تأثیر مستقیم روی شتاب گیری و حرکت خودرو دارد؛ بنابراین تنظیم یا رگلاژ کلاچ اهمیت فراوانی در کیفیت حرکت خودرو خواهد داشت. در این مقاله در مورد رگلاژ کردن کلاچ مطالبی بیان خواهد شد.
دلیل رگلاژ کلاچ
در مقاله سیستم کلاچ بخش دو با اصول عملکرد سیستم کلاچ آشنا شدیم ، با فرسایش لنتهای صفحه کلاچ ، صفحه فشاری دیسک به همان مقدار به سمت صفحه کلاچ جابجا میشود در نتیجه شاخک های فنر خورشیدی دیسک به سمت بلبرینگ کلاچ نزدیک شده و چنانچه سرشاخک های فنردیسک کلاچ با بلبرینگ تماس دائمی داشته باشد علاوه بر اینکه بعلت گردش دائمی بلبرینگ کلاچ در زمان روشن بودن موتور چه پدال کلاچ فشرده باشد ویا پدال رها باشد ، عمر بلبرینگ کلاچ کوتاه میشود.
همچنین با فرسایش بیشتر لنت صفحه کلاچ بعلت توضیحات گفته شده فشار دیسک کلاچ از روی صفحه کلاچ کم شده و علاوه بر احتمال بکس وباد صفحه کلاچ موجب کاهش عمر صفحه و دیسک کلاچ میشود که در مقاله علائم خرابی کلاچ به عنوان یکی از آثار خرابی مجموعه کلاچ معرفی شد. درصورتیکه دلایلی مانند بد جا رفتن دنده یا گاز هرز خوردن مشاهده میشود میتوان به خرابی سیستم کلاچ مشکوک شد. اما قبل از هر گونه فرایند تعویض بهتر است قابلیت تنظیم یا رگلاژ کلاچ خودرو مورد بررسی قرار گیرد
انواع رگلاژ کلاچ خودرو
تنظیم و رگلاژ کلاچ به 2 صورت انجام میشود شکل 1 این دو وضعیت را نشان میدهد.
شکل 1- انواع تنظیم پدال کلاچ
البته بین این دو تنظیم و رگلاژ کلاچ، خلاصی کلاچ اهمیت بیشتری دارد. چون ممکن است تنظیم کورس پدال در هر خودرویی ممکن نباشد.
انواع کلاچ از دیدگاه تنظیمو رگلاژ کلاچ
خودروهای دارای کلاچ مکانیکی با گیربکس دستی نیاز به تنظیم ندارند. خودروهایی که سیستم راهانداز کلاچ از نوع کابلی خود رگلاژ و یا سیستم هیدرولیکی دارای پمپ کلاچ بالا و پایین هستند نیاز به رگلاژ دستی خلاصی ندارند. شکل 2 نمونهای از این سیستمها را نشان میدهد.
A: مکانیزم راهانداز کلاچ هیدرولیکی بدون نیاز به رگلاژ B: مکانیزم راهانداز کابلی کلاچ بدون نیاز به رگلاژ
شکل 2 – سیستمهای کلاچ بدون نیاز به رگلاژ خلاصی
همانطور که در شکل 2 مشاهده میشود سیستم راهانداز از نوع هیدرولیکی به تنظیم خلاصی نیاز ندارد و در سیستم راهانداز کابلی کافی است به محل اتصال کابل کلاچ به دوشاخه کلاچ توجه شود. درصورتیکه در آن ناحیه مهره یا پیچ تنظیم مشاهده شد از نوع قابلتنظیم است و اگر مهره تنظیم وجود نداشته باشد آن کابل از نوع خودتنظیم است. شکل 3 محل اتصال کابل کلاچ به دوشاخه را در این دو نمونه را نشان میدهد.
سمت راست: کلاچ خودتنظیم خلاصی سمت چپ: کلاچ قابل تنظیم خلاصی
شکل 3- مقایسه دو نوع کلاچ با راهانداز کابلی در رگلاژ کلاچ
بر اساس جدول بازدیدهای دورهای که در کتاب راهنمای مشتری برای بررسی کلاچ بیان شده است باید میزان خلاصی کلاچ بررسی شود بعلاوه در صورت مشاهده علائم خرابی کلاچ در صورت قابلتنظیم بودن کلاچ قبل از هر گونه تعمیر ابتدا به رگلاژ کلاچ اقدام شود.