در سلسله مقالات مرتبط با عملکرد سیستم قفلمرکزی، ابتدا عملکرد عمومی مدار قفل مرکزی تشریح شد سپس مدارهای مختلف قفل مرکزی در خانواده سمند /پژو معمولی از روی نقشه های موجود بیان شد. در بخش بعدی مدار قفل مرکزی در پژو 206 فول ماکس. مالتی پلکس سمند ماکس مسیر یابی و بررسی شد. در این مقاله مدار قفل مرکزی در سیستم سمند/دنا مالتی پلکس از نوع SMS بیان میشود.
سمند/دنا SMS
همانطور که در مقاله اجزا در سیستم مالتی پلکس sms که در خودروهای دنا و سمند بکار برده شده، اشاره شد. دنا SMS دارای 6 (+1) نود بود. CCN-ICN-DCN-FN-RN-ABS و مهمترین آنها یعنی CCN نودهای اصلی این مدل به شمار میروند. شکل 1 مدار قفل مرکزی سمند/دنا SMS را نشان میدهد.
1-سوئیچ اصلی 2- نود CCN 3- نود DCN 4- جعبهفیوز داخل نود FN 5- نود RN
6- کلید قفل و صندوق پران روی داشبورد
7- مغزی کلید روی در سمت چپ 8- پمپهای در ها 9- مغزی کلید روی در چپ
شکل 1- مدار قفلمرکزی در سمند یا دنا SMS
همانطور که مشاهده میشود 3 نود از 6 نود اصلی در این شبکه در مدار قفلمرکزی ایفای نقش دارند و نود FN در این مدار فقط نقش جعبهفیوز زا بر عهده دارد نود CCN بهعنوان هماهنگکننده است و نود اصلی و همچنین بهعنوان گیرنده سیگنال از ریموت قفل در عمل میکند، نود ICN بهعنوان نود نمایشدهنده وضعیت باز بودن درها به راننده (و البته وضعیت ایموبلایزر) فعال خواهد شد، نود DCN فرامین و فعالیتهای مربوط به درهای جلو را انجام میدهد. نود RN ( آموزش مالتی پلکس | عیب یابی واحد کنترل عقب (RN) ) وظیفه کنترل پمپ درهای عقب و صندوقعقب و باک را بر عهده دارد.
عملکرد با کمک کلید روی داشبورد
با کمک کلید روی داشبورد میتوان فرمان قفل/باز کردن درها را بهصورت دائمی یا موقت متناسب با شرایط حرکت خودرو صادر کرد. باتوجهبه اینکه سیگنال قفل یا باز کردن قفل درها توسط یک سیم به سمت CCN ارسال میشود واحد CCN حالت قبلی را در حافظه خود دارد و دریافت سیگنال جدید فرمان برعکس حالت موجود را صادر خواهد کرد. شکل 2 مسیر فرماندادن در حالتی که قبلاً در ها قفل بودهاند و اکنون میخواهند باز شوند را نشان میدهد.
A- جریان مثبت B- جریان منفی C- سیگنال مالتی پلکس شبکه
1-سوئیچ اصلی 2- نود CCN 3- نود DCN 4- جعبهفیوز داخل نود FN 5- نود RN
6- کلید قفل و صندوق پران روی داشبورد
7- مغزی کلید روی در سمت چپ 8- پمپهای درها 9- مغزی کلید روی در چپ
شکل 2- عملکرد قفلمرکزی سمند SMS در حالت فرمان باز از کلید داشبورد
همانطور که مشاهده میشود با فشردن کلید روی داشبورد یک سیگنال منفی به سمت نود CCN ارسال میشود. نود CCN پس از دریافت سیگنال جدید از واحد کلید روی داشبورد آن را با وضعیت قبلی که در حافظه نگهداری کرده است مقایسه میکند سپس روی خط شبکه CAN به نودهای DCN ، RN اطلاعات مربوطه را ارسال میکند. باتوجهبه اینکه در هنگام ترسیم مدار فرض بر حالت باز کردن قفل شده است، واحد RN هم زمان یک مثبت و منفی از طریق پایههای 3 و 4 کانکتور 8 پایه مشکی، به پمپهای در های عقب (6250 و 6255) و قفل در باک (6265) ارسال میکند. واحد DCN پس از دریافت اطلاعات از شبکه CAN توسط پایههای 1 و 2 کانکتورهای 9 پایه سفید، و تحلیل دادهها (با فرض باز کردن) از طریق پایههای 9 و 10 کانکتور 40 پایه سفید یک برق مثبت و منفی را به سمت پمپ در سمت راننده ارسال میکند و طریق پایههای 1 و 2 کانکتور 18 پایه مشکی خودش نیز به پمپ محرک در سمت شاگرد ارسال میکند. توجه شود قفل در صندوقعقب به دلیل وجود کلید صندوق پران با آن فعال میشود.
عملکرد کلید صندوق پران روی داشبورد
هنگامی که کلید صندوق پران یا بهاصطلاح شرکت کلید بازکننده صندوقعقب، فشرده میشود (در مدتزمان معین) سیگنال منفی به CCN ارسال میشود. شکل 3 این حالت را نشان میدهد.
A- جریان مثبت B- جریان منفی C- سیگنال مالتی پلکس شبکه D- سیگنال منفی
1-سوئیچ اصلی 2- نود CCN 3- نود DCN 4- جعبهفیوز داخل نود FN 5- نود RN
6- کلید قفل و صندوق پران روی داشبورد
7- مغزی کلید روی در سمت چپ 8- پمپهای در ها 9- مغزی کلید روی در چپ
شکل 3- عملکرد کلید صندوق پران در سمند/دنا SMS
بر اساس شکل 3 پس از دریافت سیگنال منفی از طریق پایه 46 کانکتور 82 پایه خاکستری CCN ، پیامی از طریق خط شبکه CAN به نود RN ارسال میشود و در نهایت نود RN یک جریان مثبت از طریق پایه برق مثبتی را از طریق پایه 5 کانکتور 8 پایه مثبت به سمت پایه 2 محرک پمپ قفل صندوقعقب ارسال میشود. این پمپ منفی خود را بهصورت مستقیم از طریق اتصال بدنه (E026G) دریافت میکند و قفل در صندوقعقب باز میشود.
نکته: ریموتهای که دارای کلید صندوق پران هستند نیز با فشردن آن کلید روی ریموت واحد CCN اطلاعات آن را دریافت کرده و همانند زمانی که کلید روی داشبورد فشرده شد اقدام به باز کردن قفل در صندوق میکند.
عملکرد ریموت
با فشردن دکمه قفل یا باز کردن روی ریموتی که روی سوئیچ اصلی قرار داده شده است. میتوان پمپ قفل در ها را فعال کرد. معمولاً در سیستمهای که جداسازی مدار محرک پمپ در سمت راننده انجام شده است با یکبار فشردن دکمه باز کردن فقط در راننده باز میشود و اگر مجدداً دکمه فشرده شود تمامی قفل تمامی درها بار خواهد شد. در حالت قفلکردن تمامی محرکهای پمپ در فعال خواهند شد.
مرحله اول: فشردن دکمه باز کردن (یکبار کوتاه)
شکل 4 عملکرد این حالت را نشان میدهد.
1- جریان مثبت B- جریان منفی C- سیگنال مالتی پلکس شبکه
1-سوئیچ اصلی 2- نود CCN 3- نود DCN 4- جعبهفیوز داخل نود FN 5- نود RN
6- کلید قفل و صندوق پران روی داشبورد
7- مغزی کلید روی در سمت چپ 8- پمپهای در ها 9- مغزی کلید روی در چپ
شکل 4- عملکرد قفلمرکزی دنا SMS در حالت یکبار فشردن دکمه باز ریموت
با فشردن دکمه باز کردن قفل به مدتزمان کم، سیگنال ریموت توسط CCN دریافت میشود. سپس آن را تجزیهوتحلیل میکند باتوجهبه اینکه فقط دکمه یکبار فشرده شد روی خط شبکه پیام باز کردن قفل در به فقط به سمت DCN ارسال میشود. نود DCN با دریافت این پیام، دستور باز کردن قفل در را از طریق پایههای 9 و 10 خود صادر میکند.
مرحله دوم: فشردن دکمه باز کردن (دو بار پشتسرهم)
اگر در مدتزمان کوتاهی پس از یکبار فشردن دکمه باز کردن مجدداً آن دکمه فشرده شود. این حالت اتفاق میافتد و CCN با دریافت مجدد سیگنال از ریموت به فاصله کوتاه، با ارسال پیام به نود RN جریان مثبت و منفی را به سمت پمپهای در های عقب و باک ارسال میکند و همزمان طی پیامی DCN را مطلع میکند که باید در سمت شاگرد را نیز فعال کند شکل 5 این حالت را نشان میدهد.
A- جریان مثبت B- جریان منفی C- سیگنال مالتی پلکس شبکه
1-سوئیچ اصلی 2- نود CCN 3- نود DCN 4- جعبهفیوز داخل نود FN 5- نود RN
6- کلید قفل و صندوق پران روی داشبورد
7- مغزی کلید روی در سمت چپ 8- پمپهای در ها 9- مغزی کلید روی در چپ
شکل 5- عملکرد قفلمرکزی سمند/دنا SMS در حالت دو بار فشردن دکمه باز ریموت
مرحله سوم: فشردن دکمه قفلکردن
عملکرد وضعیت فشردن دکمه قفلکردن روی ریموت مانند وضعیت فشردن دکمه روی داشبورد است. شکل 6 این حالت را نشان میدهد.
A- جریان مثبت B- جریان منفی C- سیگنال مالتی پلکس شبکه
1-سوئیچ اصلی 2- نود CCN 3- نود DCN 4- جعبهفیوز داخل نود FN 5- نود RN
6- کلید قفل و صندوق پران روی داشبورد
7- مغزی کلید روی در سمت چپ 8- پمپهای در ها 9- مغزی کلید روی در چپ
شکل 6- عملکرد قفلمرکزی سمند SMS در حالت فشردن دکمه قفل ریموت
این وضعیت از نظر ارتباط شبکهای تفاوتی باحالت قبلی ندارد یعنی CCN به نودهای DCN و RN اطلاعات لازم را ارسال میکند. اما واحد RN و DCN پایههای مثبت و منفی خود را نسبت باحالت باز کردن جابهجا میکنند؛ بنابراین از نوشتن شرح عملکرد خودداری شده است.
عملکرد با قراردادن سوئیچ روی درها
با قراردادن سوئیچ در سمت در راننده یا شاگرد، یک سیگنال منفی به واحد DCN ارسال میشود. این واحد نیز مانند CCN دارای حافظه برای حالت قبلی است؛ بنابراین با دریافت سیگنال منفی از یکی از مغزیهای در، آن را به حالت موجود که در حافظه خود ذخیره دارند مقایسه میکند و بر عکس از حالت را روی پمپهای محرک در مربوطه انجام میدهند. هم زمان یک پیام روی خط شبکه به سمت CCN ارسال میکنند. CCN پس از دریافت اطلاعات آن را به نود RN پیام ارسال کرده و همزمان پمپ محرک درهای عقب را باز یا قفل خواهد کرد. شکل 7 مدار را در حال فرمان قفلکردن از طریق سوئیچ روی در را نشان میدهد.
شکل 7- عملکرد قفلمرکزی سمند ماکس در حالت استفاده از سوئیچ روی مغزی در سمت راننده برای قفلکردن
نکته: در زمان عملکرد ایربگ، سیگنالی از یونیت ایربگ به نود CCN ارسال میشود تا فرمان باز شدن قفل در ها را صادر کند.