زمانبندی یا تايمينگ سوپاپها
برای افزايش راندمان حجمي و پیامد آن افزایش توان موتور، بايد زمانبندی باز و بسته شدن سوپاپها به دقت تنظیم شود که به آن اصطلاحا کالیبراسیون تایمینگ سوپاپهای موتور نیز گفته میشود. از نظر تئوري هر كدام از مراحل چهارگانه عملكردي موتور چهار زمانه به ميزان 180 درجه از گردش ميل لنگ است، ولي برای افزايش راندمان حجمي، بهتر است كه مدت زمان فرآيندهاي مكش و تخليه افزايش يابد، در اين صورت دود بهتر تخليه شده و عمل مكش سوخت و هوا به درون سيلندر نيز مطلوبتر انجام ميشود.
براي تشريح عمل زمانبندي يا تايمينگ سوپاپها مطابق شكل 1 از چهار دايره متحد المركز که بیان کنندة دایرة گردش میللنگ است، استفاده ميگردد. دايرهها از بيرون به سمت داخل نشاندهنده مقدار درجة اختصاص يافته برحسب گردش ميللنگ به فرآيندهاي مكش، تراكم، احتراق و تخليه است.
شكل1-نمودار تايمينگ سوپاپ
با توجه به شكل21 چنانچه دايره بيروني كه متعلق به زمان مكش است را به عنوان دايره گردش ميل لنگ در نظر بگيريم. بالاترين نقطه آن مبین TDC و پايين ترين نقطه آن معرف BDC است. ملاحظه ميگردد كه سوپاپ هوا 12 درجه قبل از TDC بازشده (آوانس سوپاپ هوا) و تا 40 درجه بعد از BDC (ريتارد سوپاپ هوا ) همچنان باز میماند، از اينرو مدت باز بودن سوپاپ هوا و درنتيجه زمان مكش 232 درجه مي شود (حلقه اول يا بيروني).
نکته: هر عملی که زودتر از موعد انجام شود را آوانس و هر عملی که دیرتر از موعد انجام شود ریتارد گویند.
لازم به توضيح است كه آوانس و ريتارد سوپاپ هوا به دلايل ذيل ضروري است:
- جبران حركت تدريجي در باز و بسته شدن سوپاپ هوا تا رسيدن به باز يا بسته شدن نهايي
- درهنگام بازشدن سوپاپ هوا، سوخت و هواي درون مانيفولد تقريباً ساكن بوده، بنابراين با آوانس سوپاپ هوا، زمان لازم برای جبران اينرسي ناشی از سکون تقریبی مخلوط سوخت و هوای درون مانیفولد نيز در نظر گرفته ميشود.
- بعد از باز شدن سوپاپ هوا، سوخت و هوا داراي انرژي جنبشي میشود که به دلیل تراکمپذیری بودن مخلوط سوخت و هوا، حتی هنگام بسته شدن سوپاپ هوا و بعد ازBDC كه پيستون به سمت بالا حركت ميكند مقداری از این انرژی جنبشی حفظ میشود که قادر به وارد کردن مقادیر بیشتر سوخت و هوا به داخل سیلندر است. از طرفی اطراف نقاط مرگ بالا و پایین، جابجایی پیستون نیز ناچیز است، لذا با در نظر گرفتن این دو موضوع میتوان سوپاپ هوا را مقداری ریتارد کرد تا ورود خودبخودی مخلوط سوخت و هوا ادامه یافته و منجر به افزایش راندمان حجمی موتور شود.
با توجه به شكل….،40 درجه بعد از BDC و بسته شدن سوپاپ هوا، تراكم آغاز ميگردد و تا زمان جرقه زدن شمع فرآيند تراكم ادامه مييابد، حال با فرض اين كه جرقه شمع دقيقاً در TDC صورت ميگيرد، مدت فرآيند تراكم برحسب گردش ميل لنگ 140 درجه خواهد بود (حلقه دومي از بيرون) و به محض ايجاد جرقه، فرآيند احتراق شروع ميشود.(حلقه سوم از بيرون) از آنجايي كه در قسمت هاي انتهايی زمان احتراق، فشار احتراق زيادي وجود ندارد تا پيستون را به سمت پايين حركت دهد، از اين رو بهتر است چند درجه قبل ازBDC سوپاپ دود باز شود تا عمل تخليه بهتر انجام شود.
با توجه به شكل 21 با در نظر گرفتن 55 درجه به عنوان آوانس سوپاپ دود، اين سوپاپ 55 درجه قبل ازBDC باز ميشود، از اينرو مدت فرآيند احتراق 125 درجه از گردش ميل لنگ است از طرفي 15 درجه هم به عنوان ريتارد سوپاپ دود درنظر گرفته ميشود، چرا كه به دليل انرژي جنبشي دود در پايان زمان تخليه و شروع زمان مكش، با توجه به اينكه جهت حركت پیستون به سمت پايين است ولي دود تمايل به خارج شدن از سيلندر را داشته و تا زمانیکه انرژی جنبشی دود خروجی بر انرژی جنبشی مکش پیستون غالب باشد، سوپاپ دود باز میماند تا تخليه دود بهتر صورت گيرد. درنتيجه مدت فرآيند تخليه 250 درجه خواهد بود.(چهارمين حلقه از بيرون)
توجه : در پايان زمان تخليه، سوپاپ دود درحال بسته شدن است، درحاليكه زمان مكش درحال شروع بوده و سوپاپ هوا درحال باز بودن است. چنين حركتي از سوپاپهاي يك سيلندر كه سوپاپ دود درحال بسته شدن و سوپاپ هوا درحال باز شدن باشد را قيچي سوپاپها ميگويند. با توجه به شكل …… در مدت 12 درجه قبل ازTDC و 15 درجه بعد از TDC سوپاپهاي دود و هوا در حال انجام عمل قيچي هستند، بنابراين مدت زمان قيچي 27 درجه از گردش ميل لنگ است. يكي از كاربردهاي مهم قيچي سوپاپها، استفاده ازآن برای فيلرگيري سوپاپهاي موتورخودرو است كه در ادامه به آن پرداخته ميشود.
نمودار تایمینگ سوپاپهای موتور بوسیله انجام اصلاحات لازم در پروفیل بادامک میلبادامک مانند نقطه شروع پروفیل، نقطه پایان پروفیل، میزان ارتفاع برخاستگی بادامک، زوایای پهلوی بادامک و غیره مطابق شکل 2 محقق میشود.