گاهی برخی از نکات به نظر بسیار ساده میایند؛ اما رعایتنکردن همین نکات ساده و معمولی، سبب ایجاد خسارتهای جانی و مالی میشود. جک زدن زیر خودرو هم از همین موارد است. در این مقاله بر نقاط اصلی جک زدن زیر خودرو، مروری خواهیم داشت.
هدف از جک زدن زیر خودرو چیست؟
شاید این سؤال ساده و حتی مضحک به نظر برسد؛ اما پاسخ به این سؤال میتواند در انتخاب ابزار مناسب و روش کار تأثیرگذار باشد. بهصورت کلی، مهمترین دلیل جک زدن زیر خودرو تعویض تایرها است. در مقاله دلایل خرابی تایر میتوانید با علائم خرابی تایرها آشنا شوید. در صورت مشاهده پنچرشدن یا هر گونه اثر خرابی قابلمشاهده اقدام به تعویض تایر میشود در این زمان جک زدن زیر خودرو ضروری به نظر میرسد. در کنار این مورد برای انجام بسیاری از تعمیرات یا سرویسها استفاده از جک ضروری به نظر میرسد. برخی از این دلیل را در شکل 1 مشاهده میکنید.
شکل 1- برخی از دلایل استفاده از جک در خودرو
اینکه چه نوع تعمیری روی خودرو انجام میشود در انتخاب نوع جک و محل جک زدن زیر خودرو بسیار مؤثر است.
انواع جک بالا بر
برای انجام تعمیرات از جکهای مختلفی استفاده میشود. شکل 2 انواع جکهای مورداستفاده برای خودرو را معرفی میکند.
شکل 2- انواع جکهای بالابر خودرو
جک داخل خودرو (Factory Jack)
همه شرکتهای تولیدکننده خودرو یک جک کوچک بهمنظور استفادههای کوتاهمدت بهعنوان تجهیزات جانبی در خودرو قرار میدهند. شکل 3 نمونهای از این جکها را نشان میدهد.
شکل 3- انواع جک شخصی خودرو
معمولاً جکهای شخص توان تحمل بین 200 الی 500 کیلوگرم را دارند.
خاطره: درگذشته برخی خودروها دارای جک بالابر مخصوص به خود بودند بهعنوان نمونه، جک برای خودرو پیکان که شکل خاص خود را داشت و محل جک زدن آن نیز دقیقاً مشخص بود. (شکل 4)
شکل 4- جک بالابر پیکان و محل قراردادن آن
جک تعمیرگاهی
جکهای تعمیرگاهی به دودسته ثابت و متحرک دستهبندی میشوند. جکهای ثابت کاربرد بسیاری در انواع تعمیرات مختلف روی خودرو دارد. شکل 5 نمونههایی از جکهای ثابت تعمیرگاهی را نشان میدهد
شکل 5- انواع جکهای ثابت تعمیرگاهی
یکی دیگر از جکهای مهم مورداستفاده در تعمیرگاهها، جک سوسماری (Floor Jack) هستند امکان جابهجاکردن این جک، باعث میشود دامنه استفاده از این جک در تعمیرگاه بسیار زیاد است. شکل 6 این نمونه جک را نشان میدهد.
شکل 6- نمونه جک سوسماری