پلوس(Drive Shaft):
برای انتقال قدرت از چرخدندههای سرپلوس به چرخها از پلوس استفاده میشود که محوری توپر است و وظيفه انتقال گشتاور پيچشي از ديفرانسيل به چرخها را برعهده دارد.
پلوس در اکسل یا تعلیق یکپارچه
چنانچه مطابق شکل 1 از اکسل یکپارچه برای چرخهای محرک استفاده شود باید با توجه به شکل 1 از پلوس بدون مفصل استفاده شود.
1-اکسل یا پوسته دیفرانسیل 2-بازوی طولی 3-بوش لاستیکی 4-بازوی عرضی یا میله پانارد(Panhard Arm) 5-میله ضدغلتش
شکل 1-استفاده از اکسل یکپارچه برای چرخهای محرک
شکل 2 پلوس یکپارچه خودرو را نشان میدهد.
1-هزارخار متصل به چرخدنده سر پلوس در هوزینگ دیفرانسیل 2-پلوس 3-فلانچ اتصال پلوس به چرخ
شکل 2-پلوس بدون مفصل
پلوس در اکسل یا تعلیق مستقل
در مکانیزم تعلیق مستقل، چرخهای محرک چپ و راست خودرو به طور مستقل بر روی ناهمواریهای جاده نوسان میکنند لذا باید از پلوس مفصلدار استفاده کرد تا حرکت عمودی چرخ یا فرمانپذیری چرخهای جلو دچار اختلال نشود. شکل 3 یک خودروی چهار چرخ محرک با مکانیزم تعلیق مستقل در جلو و عقب خودرو را نشان میدهد که از پلوسهای مفصلدار استفاده میکند.
1-پلوسهای جلو 2-گیربکس 3-میلکاردان 4-پلوسهای عقب 5-دیفرانسل عقب
شکل 3-استفاده از پلوس مفصلدار در تعلیق مستقل عقب و جلوی خودرو 4WD
با توجه به شکل 4 اگر دیفرانسیل بر روی محور طولی خودرو قرار گیرد، طول پلوس سمت چپ و راست با یکدیگر برابر است ولی در بسیاری از خودروها، دیفرانسیل بر روی محور طولی خودرو واقع نمیشود، لذا با توجه به شکل 4 طول یکی از پلوسها بلندتر از دیگری در نظر گرفته میشود و برای پیشگیری از مشکلات ارتعاشی پلوس بلند، بر روی آن نیز یک دیسک فلزی یا لاستیکی بالانسر نصب میشود.
1-مفصل پلوس 2-گیربکس 3-میلفرمان 4-پلوسهای کوتاه و بلند 5-دیفرانسیل 6-کلاچ 7-موتور 8-بالانسر پلوس بلند
شکل 4-استفاده از پلوس کوتاه و بلند در خودروی جلوی محرک با تعلیق مستقل
شکل 5 پلوس بلند به همراه بالانسر را نشان میدهد.
1- مفصل سرعت ثابت سمت چرخ 2-گردگیر پلوس 3-پلوس 4-بالانسر 5- مشعلی یا مفصل سمت دیفرانسیل
شکل 5-پلوس بلند مجهز به بالانسر
شکل 6 پلوس کوتاه را نشان میدهد.