همانطور که در مقاله روش عیبیابی سیستم مالتی پلکس اشاره شد. آشنایی با ساختار شبکه در هر خودرو برای عیبیابی آن خودرو بسیار ضروری است به همین دلیل بر آن شدیم تا طی یک سلسله مقالات ساختار شبکه در خودروهای موجود در ایران را مورد بررسی قرار دهیم. در اولین قسمت از این مجموعه به بررسی شبکه در خودرو 206 فرانسوی که با نام Full MUX نیز در ایران شناخته میشود میپردازیم.
206 Full Mux و شبکه در خودرو
عرضه پژو 206 تیپ دو در ایران آغاز آشنایی ایرانیان به استفاده از مالتی پلکس در خودرو ها بود. اگرچه قبل از این مدل هم برخی برندهای دیگر خودرو نیز دارای شبکه بودند؛ اما به دلیل تولید این خودرو در داخل، مالتی پلکس با پژو 206 تیپ دو شناخته میشود. تولید خودرو 206 با سیمکشی فرانسوی تا سال 1389 ادامه داشت. در سال 1390 اولین طرح دسته سیم ایرانی تحت عنوان فاز صفر معرفی شد. سال بعد فاز یک با بازار آمد که کاملاً با شبکه فرانسوی متفاوت بود. این فازها با تغییراتی در خودرو های سمند، رانا، دنا نیز استفاده شد که با عناوین ECO MUX ، MUX ، SMS و . … شناخته میشود.
پروتکلهای مورداستفاده در 206 فرانسوی
همانطور که در مقاله پروتکل های مورد استفاده در خودرو بیان شد. تعداد پروتکلهای مورد استفاده در خودروها بسیار زیاد است. از بین این پروتکل ها، پروتکل CAN فراوانی بالایی دارد. پروتکل VAN هم به دلیل اینکه توسط شرکت PSA که یک شرکت فرانسوی هست ارائه شده است، در خودرو های فرانسوی مانند پژو به کار برده شده است. البته برای اتصال به دستگاه دیاگ از پروتکلهای مختلفی استفاده میشود که در مقاله انواع کانکتور دستگاه دیاگ به آن اشاره شد. از بین این پروتکلها ، پروتکل KWP2000 یا همان ISO 9141 برای اتصال به دیاگ انتخاب شده است. شکل 1 همه این پروتکلهای مورد استفاده در 206 فول را نشان میدهد.